نام هنرمند : سهیل دانش اشراقی
تاریخ مصاحبه : اسفند 1387
وب سایت : http://soheildanesh.blogspot.com
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی 
 
 

 

 

 

 

CGART : با سلام، لطفا کمی خود را برای خوانندگان معرفی کنید.

سهیل دانش اشراقی، متولد سال 62 تهران.

CGART : چطور به هنر علاقه مند شدید؟ از کجا شروع کردید؟

خب، تقریبا از 2 سالی نقاشی را مثل خیلی ها از دیوارهای خونه شروع کردم، اما فرقش این بود که کسی جلو من رو نمی گرفت و والدینم حتی چهارپایه هم زیر پام گذاشتن. وقتی 13 ساله بودم شدیدن علاقه به سینما و make-up  داشتم و می خواستم در این رشته تحصیل کنم، اما  ناخودآگاه به سوی کاریکاتور کشیدن سوق داده شدم و چند جایزه بین المللی هم گرفتم، اما ادامه ندادم و سراغ کمیک استریپ رفتم و بعد هم concept design و تصویرسازی برای سینما، انیمیشن و بازی.

CGART : در چه رشته یا رشته هایی به تحصیل پرداختید؟

دوران هنرستان رو در رشته گرافیک، و دانشگاه هم کارشناسی گرافیک دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.

CGART : در چه شاخه ای تخصص دارید؟ و فراگیری این تخصص براتون چطور بوده است؟

البته بالا هم اشاره ای کردم با کاریکاتور شروع کردم، بعد طراحی کمیک استریپ برای مجلات، و در حال حاظر خوب سعی کردم کمی به کارم هدف بدم، تقریبا می شه گفت طراحی concept کاراکتر و فضا و story board تنها کاری که انجام می دم، برای انیمیشن، سینما و اخیرا video game .


CGART : چطور به cg علاقه مند شده و آنرا چطور شروع کردید؟ بیشتر به انجام چه نوع کارهایی در cg می پردازید؟

تقریبا فکر می کنم وقتی با کتابهای کمیک marvel و DC و غیره آشنا شدم، چون رنگ آمیزی اونها در اون زمان تازه دیجیتال شده بود، من به همراه دو تا از دوستانم گروهی تشکیل داده بودیم به نام "Enkidu" که با هم کار کمیک  طراحی مربوط به اون انجام می دادیم  نمایشگاه برگزار می کردیم. نمی دونم، فکر کنم سالهای 77-78 بود، اما کسی کار دیجیتال نمی کرد، البته من اون موقع با اکثر وسایل دستی مثل acrylic، ecolin و آبرنگ کار می کردم. خوب فتوشاپ هم بود و می شد تست زد، و کم کم اکثر کارهام دیجیتالی شد. ولی یادمه ما جزو اولین کسایی بودیم که تو ایران این به صورت جدی انجام دادیم، اون دو تا دوستم هم محمد تکلی و امیرحسین ابندین بودن. الان تقریبا اکثر رنگ آمیزی ها  حتی  طرح های اولیه بازی هم بصورت cg، و خب طراحی را هیچوقت ترک نمی کنم، و همیشه برای فکر کردن  ایده پردازی باید با مداد  کاغذ طراحی کنم.
 

 

CGART : به عنوان یه طراح موفق، خلق یک اثرتان شامل چه مراحلی است؟

کاملا بستگی به اون کار داره که برای چه منظوری، اما یک نقاشی دیجیتال یا یک طرح رنگی، اول باید اتود زده بشه، با مداد و یا دیجیتال. به ترکیب بندی و نوع زاویه دید دقت بشه، اگه برای استفاده  خاص مثل بازی ویدویی  باشه که خیلی مهمه، باید حتما جزئیات با دقت بهش توجه بشه چون مدل سازها باید عین اون رو بسازن  بعد از اون رنگ آمیزی در یک نرم افزار مخصوص این کار البته، می تونه پایه کار ما بصورت سه بعدی هم باشه که اصلا مشکلی نیست. استفاده از عکس و  بافت هم لازمه بعضی جاها و ...

CGART : کمی در مورد بازار کاری صحبت کنیم. چه مقدار از بازار کار پتانسیل جذب هنر و تخصصتون را دارد؟ هم بازارهای خارج هم داخل.

خوب ببینید، اصولا کار کردن و مخصوصا کار  خوب بدست آوردن خیلی آسون نیست، هر جای دنیا که باشید باید خودتون رو ثابت کنید و نشون بدید که می تونید! از نظر مالی هم نباید نگران بود وقتی کارتون خوب باشه پولم خوبه. متاسفانه من بعضی از دستان رو میببینم که هنوز یک کار حرفه ای نکرده قیمت های خیلی بالا می دن، باید پله پله پیش رفت، کارهای خوب با موقعیت های خوب را با دقت قبول کرد حتی اگه پولش زیاد خوب نباشه. البته این همیشه تو ایران مشکله، چون قیمت درست و ثابتی برای این کار نیست، هر کس  کار و قیمت خودش رو داره . اما من خودم واقعا مشتاقم طراح ها دور هم جمع بشن و قیمت رو ثابت کنن، و تعیین قیمت برای هر نوع طراحی  و کار .

بازارهای خارج هم خوب اگه بشه به صورت freelance کار کرد، البته اگه آمریکا باشه، خوب تحریم شدیم، نمی تونن پول بفرستن، پس کار رو از دست دادیم!!!

 


 



CGART : اولین اثری که خیلی به دل خودتون چسبید کدوم اثرتون بود؟ کمی در موردش توضیح دهید.

اوه، خیلی سخته، من اکثرا وقتی در حال انجام یک کار هستم خیلی دوستش دارم و خیلی مشتاقم بدونم وقتی تمومش کنم چطور می شه، انگار خودم اون رو نمی کشم و یکی دیگه داره طراحی می کنه و من تماشا می کنم، اما وقتی تموم شد، دیگه اون جذابیت رو برام نداره، و باز کار بعدی شروع می شه!

CGART : و موفق ترین اثرتون؟ چه از دید هنری چه از دید کاربردی؟

اول بذارید این قضیه کاربردی و هنری رو حل کنم، چن من زیاد به این قضیه فکر نمی کنم. شما صنعت بازی های ویدئویی ، سینما و انیمیشن را انتخاب کردید هدف مشخصه، می تونه کار شما دارای ارزش های هنری هم باشه، اما باید به تفریح  سرگرمی هم فکر کرد چون مهمترین هدف این نوع صنعت ها اول سرگرمی هست!

من فکر می کنم پوستر بازی soushiant و اثر پهلوانان و پوستر تاتر کردگدن ( به کارگردانی فرهاد آییش) که البته این آخری از نظر مردم مورد توجه بود!

 

CGART : به چه نرم افزارهایی مسلط هستید؟ و تسلط به نرم افزار رو چند درصد از کار می دونید؟

به فتو شاپ و paitner برای نقاشی دیجیتال در حد لازم مسلط هستم. خوب ابزار شما هر چی باشه : مداد، قلمو، نرم افزار، آبرنگ، ecolin و ... باید بهش مسلط باشید تا بتونید چیزی که توی ذهنتونه به بهترین نحو پیدا کنید. هر حرفه ای ابزار خودش رو داره و هر کس در هر حرفه باید بهترین آشنایی رو با ابزار خودش و همچنین ابزارهای موجود و در ارتباط با کار خودش داشته باشه.

CGART : چطور وارد صنعت بازی شدید؟ آینده آن را چطور پیش  بینی می کنید؟

خوب کاملا اتفاقی، البته من قبلش کاراکتر و فضا برای انیمیشن و سینما طراحی کرده بودم، اما تقریبا 1 سال طول کشید تا بفهمم که خیلی بین طراحی برای اون ها و بازی های ویدئویی فرق هست. و می شه گفت تجربه کردن سعی و خطا و اشتباه باعث شد یاد بگیرم.

آینده صنعت بازی  در ایران خوب به نظر می آد، اما ببینید، اینجا یه رسم هست، و اونم اینکه یک چیزی مد می شه، مثلا انیمیشن، گرافیک و ... بعد یهو می بینید همه انیماتور می شن، همه گرافیست می شن، اگه بخواد مد بشه و مثل انیمیشن که واقعا اوضاع اون خرابه و اصلا هیچ امیدی به آیندش در ایران نیست پیش بره، نمی دونم شاید خوب  نباشه. اما با یک مدیریت خوب می شه آینده خوبی رو پیش بینی کرد!!  اینو بگم که اگرچه هنرمندان خیلی خوب در ایران کار می کنن، اما واقعا تعدادشون نسبت به جمعیت و نیاز این کشور خیلی کم.واقعا نمی دونم این برمی گرده به چه چیزی؟
 


 


CGART : تا به حال در چه پروژه هایی به فعالیت پرداختید؟ و کار شما در این پروژه ها چه بوده است؟

چون الان خیلی  وقته که کار اصلی من طراحی فضا و کاراکتر، این نمونه ها رو فقط می گم:

- انیمیشن سینمایی " سفر به سرزمین دور"، طراحی story board .

-انیمیشن جمشید و خورشید، طراحی نور و رنگ و فضا و پوستر.

- انیمیشن " Ario story board و پوستر.

- انیمیشن " باران"،concept و فضا.

- فیلم سینمایی " راه ابریشم آبی" (محمد بزرگ نیا)، طراحی فضا

- پارک بازی سپاد مشهد، طراحی فضا و کاراکتر.

- بازی ویدئویی " soushiant" و " گرشاسب" ، کارگردان هنری، طراحی فضا و کاراکتر، ساخت موزیک بازی.

و خوب خیلی پروژه های انیمیشن که یا به صورت سریال و یا سینمایی بوده!

CGART : به نظرتون مشکل کار این صنایع در ایران چیست؟ برای برطرف کردنش چه پیشنهادی دارید؟

مشکل اصلی همون کمبود متخصص در هر رشته ای، نمی گم که نیست، خیلی کمه! کلاس های آموزشی، آموزش ها، دی وی دی ها، کارگاه و خیلی چیزای دیگه که اطلاع رسانی بشه، به خیلی ها که حتی نمی دونن دوست دارن این چیزا رو یا نه، تا بعضی استعدادهای پایین کشف بشه.برای نمونه به سایت  www.conceptart.org و گروه Massive black نگاه کنید، چطور با برپایی نمایشگاه، کارگاه و جمع شدن دور هم پیش رفت می کنن و استعدادها رو کشف می کنن.

CGART : اگر تیم ایده آل و امکانات کافی در اختیارتان باشد اولین کاری که می کنید چیست؟

همیشه آرزوم ساخت فیلم بوده، که البته شاید خیلی سخت بشه این روزها. اولین کاری که انجام بدم اینه که یک فیلم با موضوع اسطوره و ایران باستان بسازم.

CGART : بزرگترین افتخار و بزرگترین آرزوتون؟

افتخار خاصی شاید نباشه، اما برام این مهم که شاید تونستم یک کار تو ایران انجام بدم به همراه بعضی از دوستان. اما خیلی کوچیک، و در مقابل کارهای بزرگ غربی ها واقعا هیچه!

و آرزو همیشه تغییر می کنه با سن و سال و پله پیشرفت، اما مهمترین آرزوم اینه که هیچ وقت راکد و ثابت باقی نمونن در یکجا (منظور توی حرفه و زندگی) و همیشه در حال حرکت و یاد گیری باشم.




CGART : به غیر از طراحی و فعالیت در این شاخه به چه کارهای دیگری می پردازید؟ و مطالعه و تحقیق در چه مباحثی را برای کارتون مفید می دونید؟

در کنار کار طراحی، فعالیت در زمینه موزیک هم دارم، با افراد مختلفی کار کردم و کنسزت هم داشتم. گروه progressive metal رو هم تاسیس کردیم به اسم vispard. و همچنین اخیرا یه سی دی به نام " 6 جهت" ( آهنگ سازی : علی بلبلی) منتشر شد که موزیک تلفیقی، و من در اون آلبوم قطعاتی رو خوندم، و گیتار باس و الکتریک هم نواختم. و همچنین ساختن آهنگ برای بازی ویدویی  soshiant و گرشاسب رو هم انجام می دم.

من اصولا هر چیزی رو سعی می کنم بخونم، اما خوب داستان رو بیشتر دوست دارم. برای کار و حرفه، مطالعه تاریخ اسطوره ها، و همچنین دونستن آثار باستانی و دقت به هر هنر و زمینه تاریخ اون خیلی برام مهم بوده.

CGART : چه توصیه ای برای طراحان، انیماتورها و علاقه مندان در این رشته دارید؟

تنها چیزی که می تونم بگم اینه که کار کنید، خیلی زیاد و از کاری که می کنید در مرحله های اول خوشحال و شاد نباشید و دچار توهم نشید، همیشه هدف های خیلی بالاتر رو در نظر بگیرید و اینکه با همکاران و هنرمندان دیگه دشمنی نداشته باشید، ببینید، خارجی ها همه باهم دوستن همه هم رو قبول دارن و برای هم تبلیغ می کنن، این باعث پیشرفت و رقابت می شه! دوستی!

CGART : نظرتن در مورد مسابقات cg چیست؟ آیا این مسابقات می تونن در ایران مفید باشند؟

مطمئنا ! من اولین کسی هستم که تو این مسابقات شرکت کنم. اما باید با اسپانسر های خوب و قدرتمند وارد عمل شد، تا انگیزه به وجود بیاید و بشه، بهتر روی مسابقه تبلیغ کرد.

CGART : چه پیغامی با مدیران، دست اندرکاران و برنامه ریزان صنعت انیمیشن و بازی ایران دارید؟

خسته نباشید. پیامی نیست، فکر کنم دارن کار خودشون رو می کنن، و ادامه خواهند داد، ما هم کار خودمون رو می کنیم!! اما باید از بنیاد ملی بازی ها که تازه تاسیس هم هست تشکر کرد، چون تا اینجا که خوب داره پیش می ره و امیدوارم با دقت نظر بیشتر که حتما خواهد بود به پیشرفت صنعت بازی ویدئویی کمک کنن!

CGART : از اینکه وقتتون رو به ما دادید بسیار ممنونم. براتون آرزوی موفقیت های بیشتری رو دارم.

من هم تشکر می کنم و به امید موفقیت و پیشرفت همه ما جوان ها.



 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats