نام هنرمند : سیانوش نصیری زیبا
تاریخ مصاحبه : مرداد 1393
مصاحبه کننده : کیوان پیشگاه حقی
 
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام سیانوش ، لطفا کمی خودت رو برای خوانندگان ما معرفی کن .
سلام. من سيانوش نصيري زيبا هستم. هم اكنون در كشور كانادا زندگي مي كنم . حدود ١٥ سال است كه در فيلدهاي مختلف CGI فعاليت دارم. در حال حاضر، به عنوان Senior character animator در شركت Rainmaker روي فيلم Ratchet & Clank كار ميكنم .

 

CGART :  در چه رشته ای تحصیل کردی و چطور به هنر رو آوردی؟
من در خانه اي بزرگ شدم كه بسيار سينما دوست بود. از زماني كه يادم مياد راجع به فيلمهايي كه ميديديم با برادرانم بحث و تبادل نظر ميكرديم. آن روز ها، هيچ وقت به ذهنم حتي خطور نكرد كه روزي بخوام در شاخه اي از سينما بصورت حرفه اي كار كنم. در دوران مدرسه، به واسطه ی برادر بزرگترم كه كار نقشه كشي معماري در AutoCad ميكرد با  3dsmaxآشنا شدم. و از همون لحظه اول كه يك تصوير Render شده ديدم دوست داشتم كه راجع به اين پديده جديد بيشتر بدونم. رويام اين بود كه توسط اين ابزار بتونم دنيايي رو خلق كنم كه فقط در تخيلاتم وجود داره. اين احساسي است كه تا به امروز با من همراه هست . اين قضيه مصادف شد باتماشاي فيلم "ترميناتور: روز داوري" براي اولين بار، اون موقع بود كه مطمئن بودم اين كاريه كه من دوست دارم بصورت جدي دنبال كنم. ولي در اون زمان منابع براي يادگيري CGI بسيار محدود بود به طوري كه فقط چند كتاب در مورد انيميشن در بازار ايران وجود داشت و در اينترنت هم كه به تازگي در تهران داشت پا ميگرفت (حدود سال ١٩٩٥)، منابع زيادي نبود . به طبع دوره ی يادگيري من بسيار آهسته و جسته گريخته بود. با اين وجود دو سال قبل از اتمام دبيرستان، به عنوان Generalist در شركت هاي تبليغات تلويزيوني شروع به كار كردم. در سال ٢٠٠٠ شركت خودم رو به نام Moonlight در تهران تاسيس كردم. به مدت ٤ سال تعداد زيادي انيميشن براي تلويزيون، گيم براي كودكان و همچنين VFX براي فيلمهاي بلند انجام دادم. يكي از بهترين تجربه هايي كه داشتم دوره اي بود كه روي فيلم مجيد مجيدي " بيد مجنون" كار ميكردم. همه چيز راجع به اون كار آموزنده و لذت بخش بود از حضور سر صحنه تا جلسات با كارگردان و سعي براي جلب رضايتش. كلاّ تو اون دوره خيلي چيزها راجع به بازيگريي، تصوير برداري، تدوين، و در كل سينما ياد گرفتم. به كاراكتر انيميشن هميشه علاقه ی خاصي داشتم و بعد از مدتي تصميم گرفتم كه فقط روي كاراكتر انيميشن متمركز بشم تا اينكه Animation Mentor School افتتاح شد و من ثبت نام كردم و و دوره ی ١٨ ماهه را با ساخت يك Short film به پايان رسوندم .

 


CGART :  به عنوان کسی که هم در گیم فعالیت داشتی و هم در انیمیشن، چه مقایسه ای از حضور در این دو بخش داری و چه تجربه ای رو میتونی در اختیارمون بذاری؟
در كل ميتونم بگم كه كار گيم، از نقطه نظر انيميشن، بيشتر يك كار تكنيكال است تا خلاق . در كار گيم بيشتر زمان يك انيماتور صرف آماده سازي كليپ هاي كوتاه از شخصيت هاي گيم ميشه. اين كليپها در نهايت تبديل به يك آرشيو بزرگ ميشوند و در سرتاسر گيم بسته به موقعيت كاراكتر نمايش داده ميشوند. نكته مهم در ساخت انيميشن براي گيم اين هست كه همه ء كليپ ها بايد در Game engine قرار بگيرند و معمولأ هيچ چيزي به صورت pre-rendered نمايش داده نميشود در نتيجه تمامي كاراكترها نه تنها به صورت low poly مدلسازي ميشوند بلكه Rig آنها هم بايد بسيار ساده ساخته شود تا نمايش گيم با High frame rate فراهم شود . بطور مثال در گيم Batman صورت كاراكتر Joker فقط 20 تا Controller داشت در صورتي كه در فيلمي مثل Guardians of the Galaxy تعداد اين كنترلر ها ميتونست به راحتي از مرز ١٠٠ هم بگذره . مورد دوم استفاده زياد از Motion capture data در ساخت گيم هاي پر هزينه است كه تو كار انيميشن بلند كمتر ديده مي شود. در انيميشن بلند شما زمان بيشتري را به براي انيميت كردن داريد و اين زمان بيشتر، صرف ساخت Personality براي كاراكترها و Polishing نهايي شات ميشه .

 


CGART :  آیا راهی برای ایرانیانی که علاقه مند برای پیشرفت و یادگیری زیر نظر مراکز معتبر خارجی هستن وجود داره؟
حتمأ. الان براي يادگيري انيميشن، آكادمي هاي Online مختلفي وجود داره. مثل : Animation Mentor, Academy of Arts Animate


CGART :  بزرگترین موفقیتی که تا بحال کسب کردی چه بوده؟ کمی راجع به اون برامون توضیح بده .  
نمتونم بهشون موفقيت بگم ولي لحظاتي در گذشته بوده كه بسيار برايم بياد ماندني شدند . مثل احساسي كه بعد از ساختن اولين فيلم كوتاهم كه سال ٢٠٠١ ساختم و يا اولين باري كهّ جرج لوكاس رو حضوري ملاقات كردم . اصولا يكي از لحظاتي كه خيلي لذت بخشه زماني هست كه شاتي كه انيميت كردي رو بعد از يك مدت طولاني با نور پردازي و رندرينگ فاينال براي اولين بار ميبيني. احساس خيلي عجيبيه كه هيچوقت يادت نميره .


CGART :  به غیر از هنرهای دیجیتال آیا به فعالیت های هنری غیر دیجیتال پرداختی؟ اهمیت آنرا چقدر می دونی و بطور خاص چه نوع فعالیت هایی رو توصیه می کنی؟
عكاسي رو به عنوان تفنني انجام ميدم ولي خيلي وقته كه طراحي نكردم. من فكر ميكنم كه تمام اين مهارتها ميتونه براي يك انيماتور مفيد باشه بخصوص طراحي اناتومي كمك ميكنه كه بدن انسان رو بهتر بشناسي و در نتيجه پز هاي بهتر و گويا تري رو تو انيميشن خودت درست كني .

 


 

CGART :  خارج از زمانی که برای یک پروژه کار میکنی، با چه تکنیک هایی تمرین میکنی؟
بعضي وقتها كه يك Rig خيلي خوب پيدا ميكونم خيلي ترغيب ميشم كه يك تست كوتاهي انجام بدم باهاش. اصولا تكنيكم خيلي فرقي نميكنه طبق معمول اول Blocking ميكنم وبعد از تغييرات متعدد وقتي رضايت پيدا كردم از ايده و فكر كردم كه به اندازه كافي گويا است Spline ميكنم .


CGART :  برنامه ات برای آینده چیه ؟
برنامم آيندم اينه كه يه فيلم كوتاه ديگه بسازم .

 

CGART :  فکر میکنی در ایران چه موانعی وجود داره که نیاز به بررسی و رفع داره ؟
استعدادهاي خيلي زيادي در ايران است كه به دلايل مختلف جذب هنر و مديا به صورت حرفه اي نمي شوند. از جمله اين دلايل : عدم تشويق خانواده، جدي نگرفتن هنر در مقطع دبستان ، راهنمايي و دبيرستان و در دسترس نبون يا گران قيمت بودن منابع آموزشي يك رشته هنري (نه آموزش ابزار هنري مثل فوتوشاپ). راجع به اين مورد آخر كمي توضيح ميدهم: در ايران منابع آموزشي براي نرم افزار هاي مختلف به وفور وجود دارد و عكس العمل طبيعي خيلي از هنرجويان اين است كه كاملاً غرق يادگيري آن نرم افزار به خصوص مي شوند . در حاليكه به نظر من، در كنار يادگيري نرم افزارها در رشتهء انيميشن، مطالب متعدد و بسيار مهم ديگري وجود دارد كه وقوف به آنها براي يك انيماتور ضروري است : مباحثي نظير Basics of Design Rules of Physics Animation Principles Anatomy and Human forms and gestures ...Acting, etc
اين ليست كتابهاي خيلي مهمييه كه مي خواستم معرفي كنم : Story (Robert McKee) In the blink of an eye (Walter Murch) The artist's complete guide to facial expression Acting for animators (Ed hooks) Force (Michael D. Mattesi) Timing for animators (Whitaker and Halas) Design Basics (David Lauer)

 

 

CGART :  با توجه به نو آوری های لحظه به لحظه در دنیای دیجیتال، شما تا چه حد از این پیشرفت در حوزه کاری خودت مطلع هستی و چطور خودت رو به روز نگه میداری؟
من سعي ميكنم تا اونجايي كه ممكنه خودم رو چه از طريق اينترنت و يا صحبت كردن با همكارانم به روز نگه دارم. در همين مورد به تازگي ويديويي ديدم كه Dreamworks Animation يك سيستم جديد انيميشن رو داره Develop ميكنه كه ديگه خبري از controller براي حركت دادن كاراكتر و يا صورت نيست، بلكه شما به راحتي ميتونيد كه هر قسمتي از كاراكتر رو كه ميخواهيد روش كليك كنيد و حركتش بديد انگار كه با خمير كار ميكنيد. اين يكي از ابزارهايي كه انقلابي ميتونه توي نحوه اي كه انيميت مي كنيم بوجود بياره .
http://www.telegraph.co.uk/technology/10920184/How-Dreamworks-animated-How-To-Train-Your-Dragon-2.html

 

CGART :  چه توصیه ای به علاقمندان این هنر و بطور کل هنرهای دیجیتال داری؟
همون طوري كه در بالا اشاره كردم فقط به يادگيري نرم افزارها، خودشون رو محدود نكنن. بلكه زمانشون رو روي يادگيري علم و هنرِ وابسته به اين رشته ها نيز صرف كنند .

 

 

CGART :  نظرت راجع به فعالیت های مجموعه CGart.ir مثل گالری ها، مسابقات، رویدادها، مصاحبه ها و ... چیست؟
عاليه. من خيلي خوشحالم كه يك چنين فضايي وجود داره كه هنرمند ها كاراشون رو با ديگران به اشتراك مي گذارند و از اين طريق با هم آشنا مي شوند.قطعاً امكان همكاري هم بين هنرمندان ميسرتر از پيش است .

 

CGART :  از اینکه وقت خودت رو دراختیار ما گذاشتی بسیار ازت ممنونم. با آرزوی موفقیت های بیشتر.
ممنون از شما .

 

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2014 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats