نام هنرمند : شروین شوقیان
تاریخ مصاحبه : فروردین 1389
وبسایت : IMDB Profile
مصاحبه کننده : کیوان پیشگاه حقی
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام، ممنون که این فرصت رو برای CGart فراهم ساختید. لطفا خودتان را معرفی کنید و کمی از زمینه کاری خود بگویید؟

خب، من یک Digital Compositor فیلم بلند هستم و حدود ده سال است که در این صنعت کار می کنم. من در Vancouver کانادا زندگی می کنم و اخیرا روی فیلم District 9 کار کردم و در حال حاضر در پروژه ی Tron : Legacy مشغول هستم.


 
CGART : بار اول چطور به Computer Graphics علاقمند شدید و در این صنعت به فعالیت پرداختید؟

اولین باری که انگیزه ورود به این صنعت در من بوجود آمد، وقتی بود که فیلم Terminator 2 را دیدم. من با پدر و برادر کوچکم برای دیدن این فیلم به یک سینمای پارکینگی  (Drive-in Movie Theatre) رفتیم، آن بعد از ظهر زندگی من را تغییر داد، و من تصمیم گرفتم وارد صنعت فیلم و Visual Effects بشم. بزودی غرق دنیای CG شدم، در آن زمان 25000 دلار پول برای خریدن یک کامپیوتر Silicon Graphics نداشتم! و فقط در مورد هنر و علم Computer Graphics مطلب می خواندم. اولین باری که تونستم تئوری های خوانده شده را به عمل تبدیل کنم وقتی بود که مادرم برایمان  یک کامپیوتر 386sx با قدرت 25mhz خریداری کرد. آن زمان یک کپی از Autocad داشتم و شروع به ساختن هر چیزی که به ذهنم می آمد کردم. بزودی نرم افزار های قوی تر می شدند و کامپیوتر من برای اجرای آنها ضعیف تر، من مهارتهای خودم را ارتقا دادم و نهایتا وارد Art School و دانشگاه شدم، و بقیه ماجرا.


 

 

CGART : فیلم Dictrict 9 در کنار فیلم های بزرگی چون Avatar کاندیدای جایزه اسکار بود. نظرتان درباره این رویداد بزرگ چیست؟

خب، مسلما Avatar یک شگفتی بزرگ در صنعت فیلم سازی است. و Visual Effect بخش مهمی برای روایت داستان از دید James Cameron محسوب می شده است. در هر حال من از کاندید شدن District 9 در بخشهای Visual Effects ، فیلم نامه و بهترین فیلم خوشحالم. تمام افراد تیم به بهترین نحو کارشان را در این پروژه انجام دادند.


CGART : آیا با ایرانیان فعال در این صنعت در داخل یا خارج از کشور در تماس هستید؟

بله، بطور مرتب با آنها در ارتباطم. خیلی ها را تا بحال استخدام کرده ام، و با خیلی ها تا حالا در پروژه های مختلف کار کردم، خلاقیت آنها بی نظیر است! دیدن ایرانیهای مستعد و متعدد در این صنعت واقعا خوشحال کننده و نوید بخش است.
 

CGART : کمی برایمان از تخصص خود، یعنی Digital Compositing توضیح دهید.

خب، دقیقا از اسمش مشخص است، Compositing در واقع همان Composition یا ترکیب و پرداخت فریم است. هنرمندان Compositor در واقع کار را جمع کرده و آنرا نهایی می کنند. آنها تمام رندرهای نهایی را ترکیب نموده و آن را در صحنه فیلم قرار می دهند، رنگها را set می کنند ، همچنین مسئول استخراج تصاویر از پرده آبی ، روتو ، Paint-out و تکنیک های دیگر 2D هستند. آنها اولین کسانی هستند که صفحات اولیه فیلم را edit می کنند، و آخرین کسانی که فیلم تا قبل از نمایش نهایی در دست آنها است.
 


CGART : چطور خود را با آخرین تکنولوژی ها و نرم افزار های روز تطبیق می دهید؟

باید واقعا درگیر کار باشی، وبسایت های نرم افزار ها رو هر 4 تا 6 ماه چک کنی و از نرم افزار ها و plugin های جدید آنها با خبر باشی. شرکت کردن در رویدادهایی چون Siggraph یا FMX و تبادل نظر و اطلاعات با هنرمندان دیگر واقعا موثر است. NAB و IBC بهترین جاها برای فراگیری تکنیکهای بروز فیلم هستند، شرکت ها معمولا راه های مختلفی برای انجام یک کار را پیشنهاد می دهند، یا برای رسیدن به نتیجه ای راهی جدید را ابداع می کنند. در آخر نرم افزار ها و سخت افزار ها فقط مجموعه ای از چند دکمه و پارامتر هستند. این هنرمند است که باید خلاق باشد، خلاقانه فکر کند و از تکنولوژی در راه رسیدن به مخلوق خود بهره گیرد. همه چیز با یک ایده خوب شروع می شود، و معمولا هیچ غیر ممکنی برای رسیدن به آن وجود ندارد.

 
CGART : بهترین مزیت کار شما چیست؟ و بنظر شما مهمترین مشخصه های یک Lead Compositor چیست؟

ساختن تصاویر متحرک و ادغام آنها با واقعیت خیلی هیجان انگیز است، همینطور کار با تیمی که تمام افرادشان خلاق و پویا هستند. یک Lead Compositor کسی است که در درجه اول بتواند یاد بدهد. به عنوان یک leader باید بتوانید خوب یاد بدهید و خوب راهبری کنید. برقراری ارتباطی خوب با اعضای تیم، و هماهنگ کردن تیم در جهت رسیدن به design و style مورد نظر پروژه در این کار لازم است.
 

CGART : بطور میانگین چند نفر در یک shot برای composite دخیل هستند و چه میزان زمان برای این کار لازم است؟

معمولا بین 8 تا 10 نفر روی یک shot کار می کنند و این shot از جاهای مختلفی عبور می کند تا نهایی شود. از match-move تا انیمیشن، روتو و رنگ آمیزی، نور پردازی، compositing و ... زمان صرف شده معمولا از چند روز تا یک ماه متغیر است.



CGART : بهترین نرم افزار از دید شما برای انجام کار composition کدام است؟خصوصا برای کار در ابعاد بزرگ و رزولوشن های سینمایی؟

تقریبا می تونم بگم هر نرم افزاری که کشیدن تصویر را انجام دهد! دلیل این حرفم اینست که تقریبا از تمام آنها استفاده می کنم، Shake ، After Effects ، Fusion ، Flame ، Inferno و ... . بازم میگم، تمام اینها یک کار انجام می دهند و  پارامترها و دکمه های یکسانی دارند، و خوشبختانه همه برای کارهای بزرگ مناسب هستند، و این به هنرمند بستگی دارد که چه نرم افزاری را برای چه کاری بخواهد استفاده کند.
 

CGART : و در کارتان از چه سخت افزاری بطور خاص استفاده می کنید؟

اکثر سخت افزار های ما کامپیوتر های HP با سیستم عامل Linux هستند.
 

CGART : چه چیز در دنیای اطرافتان شما را با انگیزه نگه می دارد؟ و بنظر شما هنرجویان این رشته ها برای "دیدن" بهتر چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

زندگی کردن به من انگیزه می دهد!! هر چیزی از دیدن یک نقاشی گرفته تا گوش دادن به موزیک مورد علاقه تان، شاید دیدن یک پوستر ، یا شاید یک بنای تاریخی! باید از هر چیزی که می بینید انگیزه و ایده بگیرید. من به هنرجویانم نیز همین پیشنهاد ها را می کنم، از زندگی ایده بگیرید. بعضی وقتها هنرجویان با اجاره کردن یک فیلم و دیدن Fxs های آن بدنبال ایده هستند، در حالی که ایده گرفتن از چیزی که خود آن یک بازسازی است جالب نیست. به زندگی و محیط اطراف خود نگاه کنید، عکاسی کردن یکی از بهترین راه های ممکن است، برای تسخیر زندگی، رنگ، حالت، حس، نور و composition.
 

CGART : آیا فکر می کنید دارا بودن دانشی چون نورپردازی در یک نرم افزار سه بعدی به compositing در نرم افزار دو بعدی کمک خواهد کرد؟

بله. بنظر من نورپردازی و compositing باید یک چیز باشند. همه چیز برای رئال شدن با یک نورپردازی حرفه ای تعریف می شود، بدون آن مهم نیست یک compositor چه کاری می کند، نتیجه آن خوب نخواهد شد. نورپردازی 90 درصد رویه کار است. Composition در واقع با اصلاح رنگی، defocus ، grain و noise به کامل شدن 10 درصد بقیه کار کمک می کند.




CGART : چه مهارت ها و اصولی را برای کسی که بدنبال موفقیت در این رشته است لازم و مهم می دانید؟

مهارت اعمال آنچه در واقعیت می بینید در کار تخصصی خودتان. رنگ ها را بدقت بررسی کنید، و اینکه محیط چطور با همه چیز در تعامل است. بعد از آن باید به رفتار نور با محیط و همچنین لنز دقت کنید. اینکه چطور یک تصویر پرداخته می شود، و جزئیات به آن اضافه می شوند، و ... . جزئیات مهمترین عنصر تبدیل یک کار CG به واقعیت می باشد.
 

CGART : آیا منابع خاصی چون کتاب و وبسایت برای معرفی به علاقمندان  سراغ دارید؟

برای فهم اصول و نظریه Compositing کتاب Digital Compositing For Film نوشته Steve Wright بسیار مناسب است. اما هیچ چیز در این کار به پای تجربه نمی رسد، یاد گرفتن اینکه در نرم افزار چه دکمه هایی را بزنید بسیار ساده است. هنر خلق تصاویری زیبا چیزی است که نیاز به صبر و تامل بسیار دارد.

 
CGART : از نظر شما چه چیز در compositing می تواند چالش برانگیز باشد؟

بنظر من بدترین چیز یک شی transparent یا بسیار انعکاسی است، با motion blur زیاد روی minidiv با bluescreen !!

 
CGART : چه توصیه ای برای خوانندگان ما دارید؟

به خلق کردن و خلاق بودن ادامه دهید. به دوستان خود انگیزه دهید و دانسته های خود را به اشتراک بگذارید.

 
CGART : از شما بخاطر این مصاحبه ممنونیم. CGart.ir برای شما موفقیت روزافزون را آرزومند است.

من هم از شما بسیار ممنونم و برایتان آرزوی موفقیت می کنم.

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats