نام هنرمند : سپهر دهپور
تاریخ مصاحبه : مهر 1389
وبسایت : http://www.cgtal.com
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی 
 
 

 

 

 

 

 

CGART : سلام سپهر، لطفا خودت رو برامون معرفی‌ کن.


سلام امیرحسین. قبل از هر چیز از فرصت مصاحبه خوشحال هستم. سایت cgart.ir بسیار جالب هست و مصاحبه های جالبی‌ رو انجام دادید. در مورد خودم، من در سال ۶۱ در تهران به دنیا آمدم. در حال حاضر در لس آنجلس مشغول کار روی فیلم کوتاه "آراد" هستم و به تازگی از دانشکده سینمای USC (University of Southern California) در رشتهٔ انیمیشن، فارق تحصیل شدم.


CGART :  در چه رشته‌ای تحصیل کردی، و چطور به فیلم و انیمیشن علاقه‌مند شدی؟

خانواده من همگی‌ مهندس هستند. تبعاً من هم از هفت خان کنکور و ... گذشتم و مدرک لیسانس مهندسی‌ برق‌الکترونیک از دانشگاه بهشتی‌ گرفتم! فکر می‌کنم به دلیل تجربه‌ کنکور، علاقه به ریاضیات و مهندسی‌ رو از دست دادم و کم کم وقت بیشتری صرف یادگیری برنامه ی‌  3D کردم. اینجوری شد که از راه راست مهندسی‌ منحرف شدم و به خطّ 3D کشیده شدم.
در این بین سایت cgtal.com رو ایجاد کردم و تونستم چند پروژهٔ CG از ایران و آمریکا و... بگیرم. اولین پروژه که از آمریکا گرفتم یه اینترو انیمیشن برای وبسایت بود . خیلی‌ هیجان انگیز بود! از خانواده خودم متشکّرم که از آرزوشون برای من صرف نظر کردند و اجازه دادند که هنر رو ادامه بدم!
 

 


 

CGART :  چی‌ شد که پس از تحصیل در ایران به ادامهٔ تحصیل در دانشگاه USC علاقه‌مند شدی، و چطور برای تحصیل در USC اقدام کردی، و در چه رشته‌ای ادامه تحصیل دادی؟
وقتی‌ مطمئن شدم که برق آخرین چیزیه که بخوام انجام بدم، برای یکی‌ دو سال مشغول به راه اندازی فستیوال دستاورد‌های رایانه ای ایران شدم،  iranwsa.com که خوشبختانه خوب پیش رفت و تونستیم Iran Chapter  از UN-WSIS Awards بشیم. فوق العاده بود.

درست بعد از مراسم اختتامیه، به خودم گفتم یا ایران موندنی هستم، یا اینکه باید از صفر تو خارج شروع کنم. تصمیم گرفتن بین این دو سخت نبود ولی‌ عملا رفتن از ایران با دنگ و فنگ سربازی، کاغذ بازی‌ و ویزا و ... کلی‌ کار بود. نتیجه اخلاقی‌ اینکه اگر تصمیم گرفتید  برا ادامه تحصیل به خارج از ایران بیاید، باید خیلی‌ مصمم باشید که این موانع رو از پشت سر بذارید.
به هر حال، برای تحصیلات فوق لیسانس/دکترا به دانشگاه‌های مختلف در آمریکا و کانادا apply کردم. رشته‌های خیلی‌ جالبی‌ در دانشگاه‌های اینجا تدریس می‌شه. به USC به این صورت علاقه مند شدم که وقتی‌ در ایران بودم، کتاب "Maya Killer Tips"  که Eric Hanson نوشته بود رو خونده بودم. توی کتاب نوشته بود که اریک در USC درس میده. در نتیجه من USC رو هم apply کردم و در نهایت به اونجا آمدم. به خاطر آب و هوا،Eric Hanson  و اینکه بورس بهم دادند. الان که مصاحبه های cgart.ir رو نگاه می‌کردم، جالب بود که
داریوش درخشانی و مهیار ابو سعیدی هم از همین رشته در USC فارق تحصیل شدند!



CGART : در این رشته چه مباحثی رو فرا گرفتی‌، و چه تجربیاتی رو کسب کردی؟ کمی‌ از محیط USC برامون بگو، و اینکه فردی که علاقه به ادامهٔ تحصیل در این رشته را دارد باید چه شرایطی را دارا باشد؟

من در ایران تجربه‌ تحصیل هنری نداشتم. ولی‌ اولین چیزی که برای من در USC جالب بود این بود که این رشته کاملا نامنظم بود و مباحث به صورت عمیق بررسی نمی‌شد. معنیش این بود که اگر میدونستید دقیقا دنبال چه چیزی هستید، سعی‌ میکردید شخصا روی همون موضوع‌ها تمرکز کنید.
ولی‌ اکثر دانشجو‌ها منتظرن که کسی‌ بهشون بگه چه کار کنن. بنابر این ساله اول رو منم هپلی گذروندم! ولی‌ بعد شروع کردم از امکانات دانشگاه استفاده جدی تر بکنم.
دانشکده سینمای USC، بالاترین Rank  در آمریکا رو داره. معنیش این بود که بسیاری از افراد مطرح هالیوود به دانشگاه می آمدند و سخنرانی/تدریس میکردند. به طور مثل یکی‌ از اساتید ما Robert Zemeckis  بود که فیلمهای بسیاری رو ساخته از جمله "Forrest Gump" البته آقای  Zemeckis  فقط آخر ترم سر کلاس آمد تا کار‌های ما رو چک کنه ولی‌ همین یک بار هم خیلی‌ علی‌ بود. یا مثلا کلاس نقد فیلم Steven Speilberg  بود که آقای Speilberg آخر ترم سر کلاس آمد. این واقعاً فوق العاده بود.
در مورد اینکه فردی که بخواد به این رشته بیاد چه شرایطی رو باید داشته باشه، باید بگم که سیستم گرفتن دانشجوشون برای من هنوز نامشخصه. دلیل اصلیش این هست که افرادی که دانشجو رو انتخاب میکنند، سلیقه‌های کاملا متفاوتی رو دارند و این منجر می‌شه که بستگی داشته باشه به اینکه کی زورش در موقع جذب دانشجو بیشتر بچربه!
در مجموع می‌تونم بگم که کسانی‌ که فقط تکنیکی میخوان کار بکنند رو دوست ندارند.
معنیش اینه که اگر به طور مثال، مایا رو فوت آب شدید! و بهشون میگید که میخواید بیاید اونجا که مایا رو بیشتر یاد بگیرید و در نهایت، آرزوتون اینه که برید پیکسار مثلا کار کنید، اینجا در USC به شما متاسفانه علاقه ندارند. ولی‌ جایی مثل Gnomon به شما علاقه داره. در USC Animation ، به دو گروه علاقه دارند:

۱-میخواید از CG استفاده کنید که انیمیشن بسازید که یک مطلبی رو نشون بدید.
۲-میخواید با روشهای مختلف تولید انیمیشن و داستان گویی آشنا بشید و هدف والاتری(!) از کار تکنیکی محض دارید.
به هر صورت، من هیچ کار داستان گویی و ... نکرده بودم. کارهای من بیشتر طراحی محیط‌های Interactive  و شبیه سازی صنعتی و شبیه سازی علمی‌ بود.
نه تنها من رو قبول کردند، به من بورس کامل هم دادند. هنوز مطمئن نیستم چطور این اتفاق افتاده. پیشنهاد می‌کنم یک سری به وبسایت دانشکده بزنید و کارهای دانشجو ها رو ببینید: http://anim.usc.edu/
ممکن که از کیفیت تکنیکی کار دانشجوها شگفت زده بشید ولی‌ اینجا به "هنر" بیشتر علاقه دارند تا "تکنیک".
در ضمن اینجا به دانشجو‌های خاورمیانه ای‌ علاقه مند هستند چون فکر میکنند داستان گویی توی پوستشونه. شاید به خاطره کتاب‌های هزارو یک شب و ...

Good for us!

 

 

CGART :  تخصص اصلیت چیست و آیا این تخصص بعد از ادامه تحصیل تغییر کرده یا در ایران هم به همین حرفه مشغول بودی؟


تخصص اصلی من Lighting/Rendering/Compositing هست. در ایران بیشتر "CG generalist" بودم و رو کارای   visualization کار می‌کردم.

CGART :  در مورد فیلم "آراد" برامون توضیح بده، موضوع اصلی‌ این فیلم چیست و چه تکنیکی در ساخت آن استفاده شده؟

داستان فیلم در ۴۵۰۰ سال پیش در سومر رخ میده. فضای فیلم بیشتر تخیلی هست تا اینکه واقعاً سومری‌ها چگونه زندگی‌ میکردند. داستان در مورد شخص فراموش شده ای هست که به محلی که فکر می‌کنه متولّد شده بر میگرده ولی‌ اونجا با او مهربان نیستند و او به گذشتهٔ خویش پی‌ میبره... ادامهٔ داستان رو لطفا توی خود فیلم ببینیند.
در این فیلم از تکنیک‌های تصویربرداری روی صفحه سبز، مدل سازی اجزای بدن روی Silicon و کمی‌ Motion  Capture استفاده شده. اکثر کار‌های جلوهای ویژهٔ فیلم ترکیب 3D و Matte Painting بوده. ما برای تصویر   "Photorealistic"  نمیریم بلکه تصویر نهایی حالت "Stylized" و "نقاشی‌" خواهد داشت.

CGART :  آیا آراد پس از اتمام اکران هم خواهد شد؟ نقش اصلی‌ خودت در این فیلم چه بود، و همینطور کمی‌ در مورد تیم همراهت برامون بگو.


فیلم آراد، بزرگترین پروژه ای هست که من تابه حال درگیرش شدم. در این فیلم بیشتره وقت من روی تهیه فیلم گذشت و بعد از اون "مدیریت تولید جلوهای ویژه " و "کارگردانی". ما این فیلم رو در تابستان سال ۲۰۰۹ در داخل استدیوی مرکز  Zemeckis در لس انجلس فیلم برداری کردیم. و از اون موقع تابحال درگیر جلوهای ویژه فیلم هستیم. حدود ۸۰ نفر در تولید فیلم دخالت داشتند و تا بحال حدود ۱۰۰ نفر متخصصین جلوهای ویژه با ما همکاری داشتند. یعنی تیم ما حدود ۲۰۰ نفر بوده. این فیلم پروژهٔ تز من در USC هست. هرچند من از USC فارق تحصیل شدم ولی‌ این فیلم تمام نشده و امیدوارم که تا سال آینده تمامش کنم.

فعلاً می‌تونم بگم که به تیمم افتخار بیشتری می‌کنم تا به خود فیلم! ولی‌ بعد از تمام شدن فیلم، این افتخارات رو بین تیم و فیلم به صورت مساوی باید تقسیم کرد;)

آراد در فستیوال‌ها اکران خواهد شد. فعلاً با ناشر قرارداد نداریم بنابر این بیشتر نمیتونم بگم.
سایت فیلم
http://film.cgtal.com


CGART :   آیا برنامه ساخت انیمیشنی رو هم در ذهن داری؟  کلا چه برنامه ای‌ پس از اتمام آراد و ادامهٔ زندگی‌ حرفه‌ای در پیش داری؟

فعلاً هم و غم من تمام کردن آراد هست. بعد از از اتمام آراد، مرحلهٔ بعدی این هست که با استودیو‌ها وارد مذاکره بشیم و فیلم بلند آراد رو بسازیم. ولی‌ هالیوود رو نمی‌شه پیش بینی‌ کرد...


CGART :  نظرت در مورد صنعت فیلم و انیمیشن در ایران چیست؟ آیا ساخت فیلمی مثل آراد در ایران ممکن است؟ اگر جوابت مثبت هست، چه ملزوماتی برای این کار لازم است؟

من معتقد هستم که ایرانی‌‌ها در ایران بهتر میتونند در دنیای CG حضور داشته باشند. و باید سعی کنند که گروهی کار کنند و از اینترنت حداکثر استفاده رو بکنند. واقعیتش اینه که تحریم‌ها کارو سخت کرده. به هر حال، تیم جلوهای ویژهٔ آراد در ۲۳ کشور دنیا مستقر هستند. بخش اعظم تیم در آمریکا و اروپا مستقر هستند ولی‌ ما اپلیکیشن‌های زیادی از کشورهای اطراف ایران میگیرم. مخصوصاً از هند و دوبی‌. ولی‌ از ایران تعداد بسیار انگشت شماری اپلیکیشن داشتیم. به نظر من این نشون میده که ایرانیان مقیم ایران خیلی‌ در جستجوی موقعیت های خارج از ایران از طریق اینترنت نیستند.

به نظر من امکان تولید فیلمهای تمام انیمیشن در ایران کاملا وجود دارد. فکر می‌کنم در شرایط فعلی از لحاظ امکانات، به سختی بشه فیلمی مانند آراد داخل ایران تولید کرد ولی‌ هیچ چیز غیر ممکن نیست.

ولی‌ جا برای تولید انیمیشن باز هست و لازم نیست منتظر استودیو صبا یا دولت برای پشتیبانی مالی شد. شاید فیلم سازان انیمیشن ایران باید از فیلم سازان مطرح "live action" ایرانی‌ الگو بگیرند و فیلمهایی تولید کنند که در فستیوال‌ها موفق عمل کند.


CGART :   برای ساخت یک اثر موفق (فیلم یا انیمیشن) چه چیز‌هایی‌ رو لازم میدونی‌؟


ساخت یک فیلم به یک مقدار زیادی فداکاری احتیاج دارد. هم مالی و هم زمانی‌. خیلی‌ مهم هست که چارچوبی از لحاظ ویژوال و از لحاظه داستانی برای فیلمتون وضع کنید و به این چهار چوب پایبند باشید. به قول  Orson Welles ، "دشمن هنر، وجود نداشتن محدودییت (چهارچوب) هست".

اثرتون میتونه کاملا ویژوال باشه و داستان نداشته باشه (Abstract). ولی‌ اگه تصمیم گرفتید داستان داشته باشه و چیزی رو "Represent" کنه، حتما رو داستانش کار کنید، به دوست هاتون داستان نشون بدید و Feedback  بگیرید. داستان رو کامل کنید قبل از اینکه تولید فیلم رو شروع کنید. داشتن روحیهٔ کار گروهی هم مهم هست. هستند کسانی‌ که سالها رو یک انیمیشن به تنهائی کار میکنند. ولی‌ اگه میخواید کارتون رو سریع تر تموم کنید، لازمه ی اون، کار گروهی هست.
 
Visual Effects و Cinematography برای فیلم مثل آرایش به روی ادم می‌‌‌مونه. اگر ستون فقرات طرف مشکل داشته باشد، هر چقدر هم که طرف آرایش بکنه، خیلی‌ تعریفی نخواهد داشت. ستون فقرات فیلم هم داستان هست. بعد قضیهٔ پول و زمان هست. که از این دو تا معمولا یکیشون وجود نداره. فکر کنم تو ایران بیشتره مسئله پول بود تا زمان.
 


CGART :  چه توصیه ای برای هنرمندان و علاقمندان تو این رشته داری؟

واقعیت ش رو بگم کار هنری، کار سختیه. و واقعاً باید عاشقش باشید که این راه رو برید. قراره پوستتون کنده بشه که در این مسیر رشد کنید. مخصوصاً تو هالیوود. در نهایت مثل همهٔ رشته‌های دیگه، لازم هست که برای افراد زیادی "Networking"  کنید. یه قضیهٔ دیگه این هست که از دست کسانی‌ که نظر منفی‌ در مورد کارتون ابراز می کنند، دلخور نشوید. این مهم هست که وقتی‌ به اثر خودتون نگاه می‌کنید، منصف باشید و احساسات خودتون رو کنترل کنید.
مثل کسی‌ به کار نگاه کنید که روی آن کار نکرده. من خودم تو این قضیه‌ مشکل داشتم.
کسی‌ اهمیت نمیده چقدر سختی کشیدید و تحت چه شرایطی اثر رو تولید کردید. (مگر اینکه خیلی‌ بخواید تاکید کنید که اثر در جهان سوم ساخته شده و ..)
ولی‌ به طور معمول وقتی‌ اثر تولید شد، به اصطلاح زندگی‌ خودش رو داره و از زندگی‌ خالقش (شما) جداست.
پس سعی کنید راه‌هایی‌ رو پیدا کنید که کار رو سریع تر تموم کنید. زندگی‌ هنرمندان بزرگ رو بخونید. می‌بینید که اکثرا خیلی‌ سختی کشیدند.

فکر می‌کنم تنها دلیلی‌ که تونستن این راه سخت تو طی کنند، این بوده که واقعاً عاشق کارشون بودن.
گاهی اوقات فکر می‌کنم که اگه برق رو ادامه داده بودم، زندگی‌ راحت تر بود :)

بعد بگم که تا میتونید عکس، فیلم، مقاله... که علاقه دارید جمع کنید و سعی‌ کنید ببینید که چه چیزی توی اونها دقیقا برای شما جذاب بوده و سعی‌ کنید از اون الهام بگیرید.


CGART :  فعالیت‌ها و رویداد‌های سایت CGart.ir رو چطور ارزیابی میکنی‌، و چه پیشنهادی برای بهتر شدن روند کاری اون داری؟

سایت خیلی‌ جالبی‌ هست. واقعاً دست مریزاد امیرحسین. فعلاً چندتا از مقالاتتون رو شروع کردم بخونم. و به طرز شگفت انگیزی به نظر میاد ایرانی‌‌های زیادی در هالیوود مشغول به کار هستند. خیلی‌ بیشتر از اونکه فکر می‌کردم. دمشون گرم!


CGART :  ممنونیم از اینکه وقتت رو به ما دادی! با آرزوی موفقیت.


با آرزوی موفقیت برای شما و همهٔ هنرمندان CG  در ایران.

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats