نام هنرمند : رضا قبادی نیک
تاریخ مصاحبه : اردیبهشت 1389
وب سایت : IMDB Profile
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی 
 
 

 

 

 

 

 

CGART : سلام رضا، و ممنون از اینکه وقتت رو در اختیار CGart قرار دادی! لطفا کمی از خودت برای خوانندگان بگو.

سلام. من رضا قبادی نیک هستم، در سال 1355 در تهران متولد شدم و مهندسی کامپیوتر سخت افزار خواندم، رشته ای که هیچ وقت از آن استفاده نکردم. در سال 2004 ایران را ترک کردم و کار و زندگی جدیدم را در استرالیا شروع کردم، بعنوان هنرمند 3D در Animal Logic و بعدا در Weta Digital در نیوزلند. و در حال حاضر دوباره به Animal Logic برگشتم، و بعنوان Digital Artist ارشد مشغول هستم.
 

CGART : چطور وارد عرصه هنرهای دیجیتال شدید و زمینه کاریتان در این زمینه چه بود؟

مثل خیلی از CG Artist های ایرانی من هم بعنوان یک Generalist وارد Animal Logic شدم، ولی با گذشت زمان در زمینه شبیه سازی انبوه "جمعیت" و جلوه های ویژه بطور تخصصی وارد شدم و در حال حاضر در همین دپارتمان مشغول هستم.

در سال 1373 توسط برخی از دوستانم در دانشگاه با 3D آشنا شدم ، و برای بار اول دیدم که انیمیشن های خیلی ساده ای را می توانم بسازم، و اولین چیزی که به ذهنم آمد این بود "اوه! چه عالی! این همان کاری است که من می خواهم انجام دهم!" و از آن زمان ذهنم به این موضوع مشغول شد. می تونم بگم Toy Story 1 ، Terminator 2 و سه گانه Matrix در زمان یادگیری خیلی روی من تاثیر گذار بودند. (با عرض پوزش خدمت طرفداران Starwars!!)

قبل از ورود به دانشگاه بعنوان سرگرمی با C برنامه های گرافیکی و بازی های کوچکی می ساختم، و همچنین در سطح مقدماتی طراحی و نقاشی می کردم. در واقع این علایق علمی و هنری من با هم یکی شده و من رو مجذوب کار فعلیم ساخته است.

این رو هم باید اشاره کنم که سه سال در مرکز صبا بودم و با هنرمندان خیلی خوبی آشنا شدم، خیلی از آنها الان جزء بهترین ها هستند، و از اینجا به همه آنها سلام می کنم.
 

 


CGART : کار تخصصی یک Crowd TD در واقع چه چیز می باشد؟

Crowd TD در واقع موقعیتی بین انیمیشن و Effect ها می باشد. نتیجه نهایی شبیه سازی هایی از جنس انیمیشن خواهد بود که برای رندر بدست نورپردازان خواهد رسید، به همین خاطر ما به بررسی هنری انیمیشن و composition هر فریم نیاز داریم ، چرا که باید درست و زیبا به چشم بیایند.  اما برای ساخت انیمیشن، Crowd TD به همفکری و ارتباط با Effects TD احتیاج داشته و به همین دلیل در Animal Logic و جاهای دیگر این دو دپارتمان با هم یکی بوده و هنرمندان و اعضا با هم تعامل پی در پی دارند.

 

CGART : کمی برایمان از Avatar، جیمز کامرون و Weta بگویید؟

Weta در Wellington واقع است، شهری کوچک در نیوزلند که در عین کوچک بودن پویا و هنری است. برای خیلی ها مثل من که در شهرهای بزرگ و شلوغ پر از دود و ترافیک و سر و صدا بودیم زندگی در Wellington تجربه بسیار جالبی است! اما کار در Weta در پروژه James Cameronís Avatar یک اتفاق ویژه بود. جایی پر از هنرمندان نابغه که بندرت می توان شاهد آن بود، و این برای من افتخار بزرگی بود که در این تیم مشغول باشم. از این فرصت بسیار خوشنودم و از همنشینی، تعامل با هنرمندان و نیز فراگیری از آنها لذت زیادی بردم.

Avatar از دید Effect پروژه بسیار پیچیده ای به حساب می آید، و همه اعضای تیم ساعات بیشماری را هم از دید هنری و هم تکنیکی روی آن سپری کردند، تا خروجی با کیفیت سینما را پدید آورند.

 


CGART : در چه پروژه های بزرگی حضور داشتید؟ و چه آرزویی در حرفه خود دارید؟

خب، تا بحال در Avatar و Happy Feet حضور داشتم، پروژه هایی که کاملا با CG سر و کار داشته و کاملا از این بابت خوشحال و راضی هستم.

اما کاری که هنوز انجام نداده ام و آرزو دارم روزی آن را ببینم اینست که در کشور خودم ایران، که آنرا دوست دارم و دلتنگ آن هستم، در یک محیط حرفه ای، هنری و دوستانه، جایی که همه به هم احترام گذاشته و برای کار هم ارزش قائل هستند روی یک فیلم با کیفیت ایرانی کار کنم. امیدوارم خیلی آرزومند نبوده باشم!

CGART :  الان خود را در چه مرحله ای می بینید؟

در این مرحله، راه زیادی در پیش دارم، برای یادگیری و کسب تجربه بیشتر، با یک لیست بزرگ برنامه ریزی برای رویا هایم، اما فکر می کنم در مسیر درستی قرار دارم.

CGART :  آیا با ایرانیان فعال در این صنعت در سرتاسر جهان در ارتباط هستید؟

بله، در شش سال اخیر در Animal Logic و Weta Digital ایرانیان فعالی را ملاقات کردم،  و خوشبختانه با مرور زمان تعداد کسانی که به این مجموعه می پیوندند بیشتر می شود، که این خیلی نوید بخش است.

 
CGART : چه چیز در اطرافتان به شما ایده و انگیزه می دهد؟

مردم و طبیعت، به راه های مختلف. زندگی روزانه مردم، احساسات آنها، عکس العمل های مختلف آنها، خوشحالی ها و ناراحتی های آنها... به هر صورت در صنعت سرگرمی آنها تماشاچیان ما هستند. و همینطور طبیعت دست نخورده و حس آرامش آن برای من بهترین منبع انرژی گرفتن و آماده شدن برای ایده های جدید می باشد. بهمین خاطر اکثر عکسهایی که من میگیرم یا از طبیعت تنها هستند و یا از زندگی روزمره مردم.

اما مهمترین چیزی که در کارم مرا با انگیزه نگه می دارد عشق به کاریست که انجام می دهم و تنیجه سخت کوشی ها، که در آخر کار بسیار لذت بخش است. همچنین دیدن کارهای اساتید این صنعت من رو به بهتر و بیشتر کار کردن تشویق می کند.
 


CGART : توصیه شما به تازه کاران علاقمند در این صنعت چیست؟

بهترین توصیه اینست که هرگز از تلاش و کار دست نکشید. کاری که ما انجام می دهیم کار آسانی نیست و نیاز به تلاش زیادی هم در کامپیوتر و هم در خارج از آن دارد، باید به تلاشتان ادامه دهید تا به موفقیت دست پیدا کنید.

معلومات و مهارت های خود را افزایش دهید اما سعی کنید روی یک مهارت اصلی تمرکز کنید. در این مسیر افراد موفق و امید دهنده ای را می بینید، که باید از آنها یاد بگیرید ، و همینطور افرادی را می بینید که بخاطر ضعف ها و مشکلات خودشان سعی می کنند روند کار شما را نیز کند کنند، که باید آنها را نادیده بگیرید.

نکته آخر هم اینکه دنیای دیگری هم بیرون از مانیتور هایتان وجود دارد که آن هم زیباست!

 
CGART : آیا ممکن است در مورد نرم افزار ها و سخت افزار هایی که در کارتان استفاده می کنید کمی توضیح دهید؟

برای سخت افزار ، کامپیوتر های Workstation HP با سیستم عامل لینوکس امروزه بعنوان  یک استاندارد در اکثر پروژه ها استفاده می شوند. همچنین اکثر شرکت ها از امکانات خوب Render Farm برخوردار هستند، که بین 5000 تا 20000 تا CPU را شامل می شود، و البته یک سیستم شبکه سریع و مطلوب که امکان برقراری ارتباط بهتر بین فایل ها را ممکن می سازد.

در بخش نرم افزار، می تونم از Maya ، Shake ، Houdini ، XSI ، Renderman ، Nuke ، Motion Builder ، Massive ، Zbrush ، Photoshop و برخی نرم افزار های paint سه بعدی نام ببرم، ولی در عین حال plugin ها و کد های اختصاصی زیادی هم در این نرم افزار ها برای بهبود کارایی وجود دارند.
  

CGART : آیا منبعی مثل وبسایت خاصی را به علاقمندان پیشنهاد می کنید؟

تعداد آنها خیلی زیاد است و به راحتی نمی شود آنها را نام برد، و به این هم بستگی دارد که در کدام شاخه CG باشد.

  
CGART : بعنوان یک CG Artist مهمترین عامل موفقیتتان چه بوده است؟

فکر می کنم دانستن آنچه می خواهم انجام دهم و عشق ورزیدن به آن، و همچنین پشتکار مهمترین عوامل هستند.


CGART : بعنوان یک هنرمند حرفه ای که در ایران نیز فعال بوده اید، چه تفاوت هایی بین محیط های کاری شرکت های ایرانی و شرکت های بین المللی مثل Animal Logic و Weta Digitla می بینید؟

از خیلی جهات متفاوت است.

اینجا محیط کار خیلی سرگرم کننده و همراه با آرامش است، و از نظر فردی بسیار حرفه ای تر. هیچ کس اینجا به خود اجازه نمی دهد در کاری که به او مربوط نمیباشد دخالت کند، و هر کس به مسئولیت هایی که بر عهده وی گذاشته شده پرداخته و بیشترین سعی خود را می کند تا کاری که از او خواسته شده انجام دهد، با احترام به همکاران و دوستان خودش. بطور خلاصه هنرمندان اینجا بدون اینکه منحصرا مورد تذکر قرار گیرند کارایی و تاثیر بیشتری دارند. آنها همچنین درآمد بسیار خوبی دارند، تا بتوانند از کاری که به آن علاقه دارند به امرار معاش نیز بپردازند.

یکی دیگر از تفاوت ها مدیریت خود سیستم است. راهی که شرکت ها اینجا پروژه ها را برنامه ریزی کرده و آنها را انجام می دهند با آنچه در ایران است تفاوت بسیاری دارد.

یکی از تفاوت های بزرگی که من به آن دقت کردم اینست که اینجا فهم بسیار کاملی از اینکه چطور انیمیشن و Visual Effects استفاده می شود (و باید استفاده شود) وجود دارد. در ایران، پس از اتمام پیش تولید، بسرعت وارد مرحله تولید می شدند که باعث تغییر ناگهانی در کار بود، و هنرمندان محدود به تواناییهایی بودند که نرم افزار ها به آنها ارائه می کردند، مثلا اگر Maya نمی توانست کاری را برایشان انجام دهند آنها نیز نمی توانستند آن کار را انجام دهند! اما اینجا در پروژه های بزرگ وقتی چند دپارتمان در ابتدای Pipeline کار تولید را شروع می کنند (مثل modeling ، texturing ، previz ، layout و animation) همزمان دپارتمان های دیگر مثل lighting، effects ، crowds و character rigging شدیدا درگیرد این هستند که راه هایی را پیدا کنند که فیلم خوب از آب در آید و همه چیز به بهترین حالت ممکن در پروژه عملی شوند. بنابراین کارهای زیادی در R&D ، Development و Look Development انجام می گیرد و پس از آن بتدریج کار وارد مرحله تولید می شود. پس معمولا کسی انتظار ندارد در دوسال اول شاهد نتیجه خارق العاده ای از کار باشد!

و مورد آخر (ولی ناتمام) اینست که برخلاف ایران، هنرمندان بیشتر متخصص هستند تا یک Generalist . برای تبدیل شدن به یک هنرمند خوب نیازی نیست بدونید هر نرم افزار گرافیکی ای چه کاری انجام می دهد!
 


CGART : آیا سخن آخری برای خوانندگان CGart دارید؟

فقط می خواهم برای هنرمندان داخل و خارج ایران آرزوی موفقیت کنم، و آرزوی دیدن ایرانیان بیشتری را بین هنرمندان از سراسر دنیا در تولیدات بزرگ و موفق دارم. فکر می کنم این نیز راه خیلی خوبی برای معرفی ایرانی ها و ایران در دنیا می باشد، از راه هنرمان و هنرمندانمان بعنوان فرستادگان این امر.

 
CGART : ممنون از اینکه این فرصت را برای CGart و خوانندگان آن فراهم ساختی. با آرزوی موفقیت بیشتر تو در کار و زندگی.

ممنونم.

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats