نام هنرمند : پدرام دارائی زاده
تاریخ مصاحبه : خرداد 1391
وبسایت : http://www.92dsolutions.com
مصاحبه کننده : کیوان پیشگاه حقی
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام پدرام ، مرسی از وقتی که به ما دادی. لطفا کمی از خودت برای خوانندگانمون بگو.

سلام من پدرام دارایی زاده هستم. متولد سال 1363 و تا بیست سالگی در ایران بودم.


CGART : چطور به سمت هنر و به خصوص هنر دیجیتال کشیده شدی و آیا وقتی قدم اول رو گذاشتی فکر میکردی روزی در فیلم های بزرگی مثل Transformers , Twilight , Tron و ... همکاری داشته باشی؟

وقتی 17 سالم بود در تهران یک دوره یک ساله و نیمه انیمیشن  رو در تهران گذروندم. اونجا  به دنیای انیمیشن علاقه مند شدم و بعد هم  هنر های دیجیتال توجه ام رو به خودش جلب کرد. همچنین درهنرستان انفورماتیک تهران همزمان داشتم کامپیوتر میخوندم و همان سال کنکور در رشته نرم افزار کامپیوتر دانشگاه قزوین قبول شدم که البته سال بعد به تهران منتقل شدم. مدتی در ایران برای چندین کمپانی و حتی صدا و سیما کار تبلیغات انجام دادم. میدونستم که با محدودیت های کاری فرهنگی و اقتصادی موجود در ایران نمیتونستم به پتانسیل کاملم برسم و این شد که سال بعدش در تابستان 1383 به کانادا مهاجرت کردم.

به کانادا که رسیدم 4 سالی طول کشید تا بتونم درس خوندن و کار کردن در دنیای هنر دیجیتال را دوباره ادامه بدم. از کار کردن در خیاطی و رستوران شروع شد تا اینکه  شرکت خودم رو در کار ساخت وساز ساختمان راه اندازی کردم در سال 2008 همه چیز را کنار گذاشتم و در رشته یک ساله انیمیشن کامپیوتری مدرسه فیلم ونکوور (VFS) ثبت نام کردم. در ابتدا میخواستم انیماتور بشم و پروژه آخر من هم یک انیمیشن کوتاه بود.

http://youtu.be/MUxTZ8oKSOQ

 

CGART : به طور مثال در شروع کارت با بعضی از پروژه ها به عنوان Render Wrangler همکاری داشتی. کمی در مورد کاری که با این عنوان انجام میدادی بگو.


بعد از تمام شدن دوره تنها هدف من این بود که بتونم یک شغل پیدا کنم چون دیگه پول نداشتم وباید هر چه زود تر بهره قرض بانک و وام تحصیل رو پس میدادم.

این بود که برام مهم نبود که اولین شغلم چی باشه ، فقط میخواستم وارد دنیای فیلم و انیمیشن کانادا و آمریکا بشم. این شد که 3 ماه بعد از تحصیل اولین شغلم بود "Render Wrangler" در شرکت "MPC" برای فیلم "Percy Jackson" و بعد "Sucker Punch" .

کار من ساعت 4 صبح شروع میشد تا 3 بعد از ظهر  و وظیفم مدیریت "Render Farm" بود. هر شب یک لیستی از شات هایی که باید دلیور میشدند  داشتیم و من با تیم نور پردازی و کامپوزیتینگ کار میکردم تا شات ها همان روز رندر و آماده تحویل بشن.

بعد از آنجا به شرکت "
Image Engine" رفتم برای فیلم های "Twilight" و "The Losers" در آنجا کم کم با تهیه کننده ها  همکاری رو شروع کردم وهمزمان ونکوور در حال رشد بود و به خاطر معافیت های مالیاتی استان "British Colombia" کمپانی های بزرگ آمریکایی یواش یواش  داشتن وارد بازار میشدن. کمپانی "Digital Domain" تازه وارد شده بود و دنبال کسی بودن که تجربه کاری با "Linux" و نرم افزار "Qube" رو داشته باشه  تا نقطه ارتباط بین دفتر لس انجلس و دفتر ونکوور باشه.
من اقدام کردم و بعد از مصاحبه با 6 نفر  و در آپریل 2010
 همکاریم رو با "Digital Domain" در فیلم های "Tron"  وبعد از اون فیلم "Thor"  شروع کردم .  تابستان پوزیشنم عوض شد به دستیار تهیه کننده برای دپارتمان Modeling" "Texturing" "Rigging" و "Look Development"  در پروژه فیلم "Thor" و بعد هم وارد دپارتمان "Compositing" شدم  و در آنجا مسئول تبدیل شات ها از 2D  به 3D  و تحویل  نهایی شدم  .


بعدا فیلم "
Transformers 3" شروع شد و من تا روز آخری که آنجا بودم هم زمان با هر دو فیلم هم کاری کردم.

 


CGART : دوست داشتی با کدوم شاهکار های سینما همکاری داشتی و هنوزم که هنوزه ازشون الهام میگیری؟

من خیلی دلم می خواست با فیلم های MATRIX کار میکردم چون همیشه از اون ها الهام گرفته ام و فکر میکنم برای اون  دوره زمانی کار بسیار زیبایی انجام دادن که هنوز هم قابل تحسین هستن. با اینکه نشد بتوانم با اون تیم کارکنم ولی در پروژه های دیگر با چندین نفر از کسانی که روی ماتریکس کار کرده بودند هم کاری کردم.


CGART : اگه بخوای یک آرتیست که به صورت Freelance کار میکنه رو با یک آرتیست که با یک شرکت کار میکنه مقایسه کنی چطور این موضوع رو بررسی میکنی؟ نقطه قوت و ضعف هر کدوم چیه ؟

کار کردن به صورت "Freelance" برای کسانی خوب هست که قصد دارند "Business" خودشون رو در آینده داشته باشند  .اما کار کردن برای یک شرکت برای آرتیست هایی که دوست دارن فقط روی کارشون تمرکز کننند و حوصله راه اندازی "Business" برای خودشون رو ندارند مناسب تره.  البته مثل هر چیز دیگه خوبی و بدی در هر دو وجود داره و همش بستگی پیدا میکنه به اینکه از آینده چی بخوای. من همیشه می خواستم که شرکت خودم رو داشته باشم. این شد که فهمیدم با انیماتور شدن خیلی سخت تر به این هدف میرسم و زمان طولانی تری نیاز دارم تا به هدفم برسم. این شد که تهیه کنندگی خیلی بهتر و سریع تر من رو به هدفم میرسوند.
 

 



CGART : روند کارت در یک پروژه در کل به چه صورت هست ؟

وقتی یک پروژه رو تحویل میگیرم با مشتری میتینگ میذارم و با کارشون آشنا میشم. بعد یک فیلم نامه کوچک 60-90 ثانیه ای مینویسم . یک تیم Freelance طراح گرافیک و انیماتور و یک طراح صدا به همراه بازیگر صدا استخدام میکنم و تا آخر پروژه رو مدیریت میکنم و معمولا تهیه همچین انیمیشن هایی 4-5 هفته طول میکشه.



CGART : همکاری در ساخت کدوم فیلم رو خیلی دوست داشتی و چرا ؟ کدوم از همه سخت تر و مشکل تر بود؟

سخت ترین وبهترین پروژه برای من "Thor" بوده چون بیشتر از یک سال کار کردم و خیلی از اون تجربه یاد گرفتم و همیشه دنبال چالش هستم چون که هر چی پروژه سخت تر باشه من بیشتر یاد میگیرم.

 



CGART : گفتی که در حال حاضر سرت خیلی شلوغه ! مشغول انجام چه کاری هستی ؟


درحال حاضر من کمپانی خودم رو دارم و به عنوان یک تهیه کننده
مستقل با شرکت ها و پروژه های مختلف در زمینه های هنر، تکنولوژی ، تفریحات و آموزش دیجیتالی ... کار میکنم.
اکنون بیشتر وقتم صرف تهیه انیمیشن های تبلیغاتی برای کمپانی های کوچک و بزرگ میشه تا در کارمون به بهترین نحو توضیح بدیم اون کمپانی یا کالایش چه کاری انجام میده وچه طوری در زندگی مصرف کننده تاثیر مثبت میذاره.



 
CGART : برای آینده چه برنامه ایی داری ؟ از زمینه های کاری که الان انجام میدی راضی هستی یا احتمال داره که تغییر موقعیت بدی؟

برنامه آینده من رشد کردن کمپانی ام هست و کار کردن درپروژه ها ی "Interactive" آموزشی برای کودکان و همچنین راه اندازی کردن چندین شرکت و کالا در زمینه تکنولوژی و کمک کردن آدم ها وشرکت های دیگری که مثل من فکر میکنند.


CGART : توصیه ات برای آرتیست های ایرانی چیه ؟

توصیه من برای آرتیست های در ایران این هست که هر چه سریع تر روی یک مورد تمرکز کنند و با تمرین زیاد بهترین آرتیست دنیا بشوند! در اون مورد خیلی تخصصی و با استفاده از شبکه های اجتماعی مثل "Linkedin" به دنیا مرتبط شوند که بتوانند کارشون رو به حرفه ای ها در رشته خودشان نشان دهند.

 



CGART : اگه توی چند جمله بخوای نظرت رو در مورد سطح کار آرتیست های ایرانی در سایت CGart بیان کنی چه نکاتی رو میگی؟

خیلی از کار های آرتیست های ایرانی روی سایت CGart.ir زیبا هستند و پر از پتاسیل برای پیشرفت. واقعا افتخار میکنم و همیشه کار هاشون را به اینوری ها هم نشون میدم.


CGART : نظرت در مورد سایت CGart.ir و فعالیت هاش چیه ؟

خیلی خوبه که یک پایگاه مثل سایت شما هست. این به همه کمک میکنه و باعث پیشرفت کیفیت کاری آرتیست های ایرانی میشه.


CGART : مرسی از اینکه وقتت رو به ما دادی. برات ارزوی موفقیت داریم.

ممنون! 

 

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats