نام هنرمند : محمد خیراندیش
تاریخ مصاحبه : اردیبهشت 1393
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی
 
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام محمد! لطفا کمی خودت رو برای خوانندگان ما معرفی کن.

سلام. من محمد خیراندیش هستم. 39 ساله و متولد تهران.


CGART : چطور وارد دنیای هنر و انیمیشن بطور خاص شدی و از کجا شروع کردی؟

از اولش که که بخوام بگم راستش تقریبا مثل یه فیلم کوتاه می مونه: دیدن انیمیشن کتاب جنگل تو نمازخونه مدرسه تقریبا هوش رو از سرم پروند، بماند که از دیدن انیمیشن رابین هود روز دوازده فروردین هر سال سیر نمی شدم .
بزرگتر که شدم با خوندن رشته ریاضی فیزیک و مهندسی کامپیوتر اونم از نوع سخت افزارش ماجرای علاقه من به دنیای هنر و مخصوصا انیمیشن به یه سراب مبهم اون دور دورا تبدیل می شد و این ماجرا تا بعد از ازدواج و کار کردن من به عنوان یه معلم با چند سال سابقه ادامه داشت که ناگهان ... ، با چند تا اتفاق ریز و درشت و تشویق همسرم علاقه به طراحی دوباره در من زنده شد ومن یه انیماتور شدم.

 


CGART :  چه تخصص هایی در کارت داری و برای فراگیری این تخصص ها چه مراحلی رو گذروندی؟

طراحی کاراکتر، انیمیت، نوشتن و کارگردانی کاراییه که من بیشتر انجام دادم ولی فکر کنم تو انیمیشن بیشتر کارها رو حداقل یک بار انجام دادم. از روز اولی که شروع کردم انیمیت کردم شاید به علت علاقه ای که به فیزیک داشتم جواب داد، ولی خب بعدها کتابها و پیجهای زیادی خوندم و ترجمه کردم. برای طراحی کاراکتر هم که، خوره کارای کلاسیک بودم و هستم. تقریبا کاغذی از زیر دست من در نمیرفت، از روزنامه باطله گرفته تا قوطی کبریت و قبض رستوران. نوشتن و کارگردانی هم که بار خورد رفتیم. البته به واقع چند تا کتابی هم تو این زمینه ها خوندم ولی هنوز خودمو کارگردان یا نویسنده نمی دونم.


CGART : کمی از کاراکتر دیزاین و استایل کاری خودت در این زمینه برامون توضیح بده، برای خلق شخصیت ها از چه راه ها و تکنیک هایی استفاده می کنی؟

بیشتر کارای من یا سفارش کاری هستن یا در راستای یه سفارش خلق شدن. من اولین کاری که می کنم مراجعه به رفرنسه و یه مجموعه کامل از کارای مرتبط با سفارشمو جمع می کنم. با زدن اتودای اولیه هم نظر مشتری رو می فهمم و هم ذهنمو برای زدن اتودای نهایی متمرکز می کنم. کاراکترها اول آزاد و با حس و حال کامل زده میشن. بعدش با آنالیز چفت و بست می گیرن و در نهایت گرافیک غالبشون محکم تر می شه.

 

 

CGART : و کمی از تخصص انیمیت کردن، چه سبک ها و تکنیک هایی رو کار می کنی؟

اساس کار همون قواعد اصلی انیمیته . گرافیک غالب مشخص میکنه استیک شما آبدار، متوسط  یا خشک پخته بشه. بیشتر توضیح میدم: توی cloudy with a chance of meat balls
فانتزی تر، توی up کلاسیک تر و توی cow boy bebop رئال تر کار شده و هر کدوم اگه درست کار بشه عالیه. بماند که من کارایی مثل polar express یا beowulf  رو اصلا انیمیشن نمیدونم.
در مورد خودم با توجه به مثال بالا انیمیشن میانه و آبدارو بیشتر می پسندم، یعنی نوع اول و دوم. از نظر تکنیک هم دو بعدی، سه بعدی یا کات اوت ترجیحی برام نداره و به همشون علاقه دارم و کار می کنم.


CGART : برای ساخت یک انیمیشن خوب چه چیزهایی رو لازم می دونی؟ و چه نقش هایی باید در این راه بخوبی تعریف شوند؟

برای ساختن یه انیمیشن خوب قبل از هر چیز به متخصص نیازه. برای رفع این نیاز هم احتیاج به آموزش درست و درمون داریم. بعد از خیلی چیزای دیگه مثل مدیریت و پول و امکان فروش و ... یه داستان خوب و قابل ساخت با امکانات موجود، کارِ گروهی رو هم نباید فراموش کرد. البته همه موارد بالا به وفور و با هر رنگ و طرحی که بخواین موجوده  خدا رو شکر.

نقش ها که خیلی زیادن و ما با دیدن تیتراژ یه کار خوب به خیلی از اونا پی می بریم. ولی در کل تیم مدیریت، نویسندگی، کارگردانی، دیزاین، انیمیت، صدا و موسیقی و فنی که شامل زیر گروه های خاص خودشون هستند.

 

CGART : با دیدن آثارت میشه دید که به استایل خاصی رسیدی که کارت رو خیلی جذابتر کرده، کمی از رسیدن به استایل و اهمیت اون برامون بگو.

قبل از هر چیز باید بگم من یه انیماتورم و برای انیمیت کردن دیزاین می کنم. به خاطر همین مساله  سعی میکنم گرافیکی که دیزاین می کنم برای انیمیت مناسب باشه. البته نباید فراموش کرد که انیمیشن امکان فاصله گرفتن از دنیای واقعی رو به ما میده. و این الاکلنگ فرم و آنالیز درست از یک طرف و گرافیک، اغراق و حس و حال و یونیک بودن از طرف دیگه استایل کاری منو مشخص می کنه.

 

 

CGART : وضعیت این صنعت رو در ایران چطور می بینی و برای کمتر درگیر شدن با مشکلات اون چه راه کار هایی رو در نظر گرفتی؟

من فعلا انیمیشن رو توی ایران صنعت نمی دونم. و ترجیح میدم برای اینکه  توی آب باریکه انیمیشن، قایقم غرق نشه اون رو هر چه کوچیک تر نگه دارم، چون فکر می کنم جای کشتی رانی نیست اینجا یا حداقل برای اونها که نمی تونن یه کانال پهن حفر کنن برای عبور کشتیشون.

 

CGART : چرا انیمیشن در ایران همچنان پر از مشکل و دست انداز هست؟ کمی این مشکلات رو از نظر خودت برامون باز کن.

کلا انیمیشن یه کار گروهیه و بر خلاف نفرات و نودهای مجزای قوی که تو ایران هستن در کنار هم کار بیگ پروداکشن انجام نمیشه. برای این مساله هم عوامل متعددی دخیلن. از پول نفت و مدیریت و خود بچه ها گرفته تا شرکتهای یک دفعه ظاهر شونده و غیره. چون این صفحه رو بیشتر برو بچه های آرتیست می خونن باید بگم که این روزا یه جَو نمونه کار بزنی که خارج از پروژه کارای خوب خوب انجام می شه ولی تو پروژه دریغ از حتی پنجاه درصد کیفیتی که تو کارای آزاد دیده می شه. برعکس داریم غول هایی مثل آرش رادکیا، امین فرامرزیان و برو بچه های دیگه که توی پروژه ام به خوبی کارای آزادشونن ولی متاسفانه ظرفی به اندازه بزرگی اونها تو شرکت ها پیدا نمی شه، یا اینکه پول های دولتی که برای کار خوب نمی تونه ارزش قایل شه چون اون وقت جایی برای سفارشات از بالا و رضایت مدیر و پر شدن رزومه مدیریتی و ... نمی مونه.


 

CGART : وضعیت هنرمندان هنرهای دیجیتال رو در ایران چطور می بینی و پیشنهاد و سخنت به این هنرمندان چیست؟

من هر روز با برو بچه های جوون بیشتری آشنا می شم که می بینم خیلی چیزا می تونم ازشون یاد بگیرم. یه زمان می گفتم بچه های آمریکای لاتین ترکوندن، ولی اگه بچه های ایرانی قدر خودشونو بدونن فکر کنم موج بعدی استعدادها ایرانی و چینی باشن. ولی همونطور که تو سوال قبلی هم گفتم بچه ها باید بتونن در قالب پروژه - البته اگه باشه – کارای خوب انجام بدن.


CGART : و چه توصیه ای به هنرمندان و یا علاقمندانی تازه کار تر در این رشته یا صنعت داری؟

بازم توصیه ؟! من؟...
خارج از شوخی باید بگم که هیچ میان بری وجود نداره. تمرین و کار کردن در راستای پروژه مهمترین عامل پیشرفته. و خبر خوبش هم اینه که راه ، خیلی طولانی نیست.

 

CGART : کمی از مهمترین آثار و انیمیشن هایی که کار کردید برامون بگو، چه آثاری بوده اند، با چه  تکنیک هایی و با چه اهدافی؟

من تو پروژه های زیادی طراحی کاراکتر کردم مثل آریو پهلوان کوچک، آقای مهربان، هوهو خان باد مهربان، شمس تبریزی، روباه و خروس وکلی فیلم و سریال دیگه. یه سری تیزر و فیلم و سریال دیگه ام هست که توشون علاوه بر طراحی کاراکتر ایده پردازی، نویسندگی و کارگردانی کردم مثل فیلم های قفس، مادر، دم جنبونک ها نوشته دوست خوبم سید مهدی فومنی و سری تیزرهای گلرنگ، پاکسان، وایمکس ایرانسل که انیمیتش کار من بود و یه عالمه تیزرهای دیگه.
توی انیمیشن های بالا به غیر از استاپ موشن همه تکنیکی کار شده که امیدوارم یه روز پروژه استاپ موشن هم کار کنم. 

 


CGART : چه اهداف بزرگتری برای آینده داری و برای رسیدن به این اهداف چه برنامه هایی؟

من تا پارسال شدیداً دنبال این بودم که فیلم سینمایی انیمیشن خودم رو بسازم و به بازارهای جهانی برسم. از اولی که تقریبا خیلی دور شدم ولی شاید به شکل دیگه ای هدف دومم رو دنبال کنم. برای این هدف می خوام اگه بشه با یه کار خوب به جشنواره های خارجی برم و ...


CGART : مجموعه cgart.ir
و فعالیت های اون مثل شرکت در رویداد های خارجی، مسابقات، و... رو چطور ارزیابی می کنی؟

واقعا کارای شما با این مداومت واین سطح و کیفیت شگفت انگیزه و فکر کنم با کاراتون هم سطح کارو تو این هنر ارتقا میدید هم به مایی که فسیل شدیم از کار توی پروژه ، انگیزه ای برای به روز شدن و تلاش بیشتر.


CGART : ممنون از اینکه وقتت رو در اختیارمون گذاشتی، با آرزوی موفقیت های بیشتر.

منم از شما ممنونم. پیروز باشین.

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2014 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats