نام هنرمند : محمد کوچکی
تاریخ مصاحبه : بهمن 1387
وب سایت : http://www.coochaki.com
 
 
 

 

 

 

 

 

CGART : با سلام ، لطفا خودتون رو معرفی کنید و کمی از خودتون بگید؟

 با سلام ، من محمد کوچکی هستم، و حدود 5 ، 6  سال که CG رو دنبال می کنم.هم در زمینه انیمیشن به عنوان CG artist  و بازی به عنوان 3d art director فعالیت می کنم و الآن هم در حال تمام کردن یه پروژه بازی ماجراجویی هستم به عنوان 3d art director.  

CGART :  چطور به هنر علاقه مند شدید و تحصیلاتتون چیست؟

من دیپلم تجربی هستم، و هنر رو به صورت خود آموز دنبال کردم. علاقه مندی من به هنر از دوران بچگی ام بارز بود، از 9 سالگی نقاشی می کردم و چون با دیدن فیلم های علمی تخیلی و بازی های کنسول لذت می بردم از آرزوهام این بود که یه کارگردان فیلمهای علمی  تخیلی باشم و هم بازی بسازم....

CGART :  از کی به CG  علاقه مند شدید؟چطور شروع کردید و چطور آموختید؟

من از ابتدا traditional art کار می کردم طراحی می کردم و ... بعد از گذشت زمانی به فکر رابطه ای که بین هنر و سینما بود افتادم و کم کم شروع کردم تو این زمینه اطلاعات کسب کردم تا این که یه روز تو شبکه آموزش ایران آموزش نرم افزار ساخت انیمیشن رو دیدم، حدود 5، 6 سال پیش... بعد کامپیوتر خریدم و رفتم فروشگاه نرم افزار و گفتم یه نرم افزار برای خلق جلوه های ویژه می خوام، فروشنده هم به من 3ds max رو داد.منم کار با اون رو شروع کردم. به همین تصادفی، به قول دوستم شاید اگه   Microsoft suit رو به من می داد الآن حساب دار بودم. من CG رو کاملا خود آموز یاد گرفتم  بیشترین منابع اصلی برای شروع آموزش های وب بود  و شرکت کردن در تالارهای گفتگوی CG. بعد هم دی وی دی های آموزشی. این تقریبا محدوده یادگیری تکنیکال من در زمینه CG بود و از لحاظ هنری  هم چیزی که فکر می کردم می تونه بهم کمک کنه تجربه می کردم. مثل طراحی نقاشی و... نا گفته نماند که بیشتر دانش من تاثیر گرفته از کار کردن در فضای حرفه ای کاری بود، فضای کار رو بیشتر از یک کلاس آموزشی ترجیح می دم.

 

 


CGART : برای کار CG چه مهارتها و هنرهایی رو لازم می دونید؟ و کدوم ها رو دنبال کردید؟

به عنوان طراح برای من توی CG هنرهای تجسمی و مهارت های طراحی و نقاشی بسیار مهم و این دو رو به شدت دنبال می کنم. به عنوان 3d art director مهرت 3d و 2d به صورت موازی. pipeline design  و tracking  پروژه برای من مهمه که اون رو هم دنبال کردم. به نظر من یه cg artist باید بتونه برای خلق یه اثر از امکانات cg به خوبی استفاده کنه نرم افزار ها رو خوب بشناسه از قابلیت هاشون به خوبی آگاه باشه و استفاده کنه و خودش رو محدود به سبک یا نرم افزار خاصی نکنه چرا که توی cg دست همه بازه و از این باید استفاده کرد.

CGART : بیشتر در چه شاخه هنری کار می کنید؟ و آیا سبک خاصی رو دنبال می کنید یا خیر؟

به عنوان طراح 2d و 3d رو با هم دنبال می کنم. و سعی دارن تا طراح کاراکتر مجربی بشم. فعلا در حال حاظر در حال تجربه کردن سبک های متفاوت هستم تا سبک اصلی خودم را پیدا کنم. و به شدت به دنبال این امرم. ولی برای painting کارهای Dark رو به شدت علاقه دارم.

CGART : هدف اصلیتون چیه؟ و دوست دارید به کجا برسید؟ آیا به خوبی در این راه قرار گرفته اید؟

من توی CG در دو زمینه اصلی وارد شدم، CG artist و game 3d art director نمی دونم بیشتر به سمت کدوم کشیده خواهم شد اما در هر صورت انجام بهترین کارها برام مهمه، من فکر می کنم تا به حال همه چی خوب پیش رفته به غیر از شرایط کار تو ایران که فکر می کنم اون هم باید بهتر می بود. 

CGART : از بازی صحبت کردید برای ما بیشتر در موردش توضیح بدید و این که در صنعت بازی چه قدر فعالیت داشتید؟

بازی در خلاف انیمیشن متشکل از چند گروه که به صورت موازی با هم کار می کنند، مثل تیم طراحی بازی، تیم داستان، تیم CG ، تیم برنامه نویسی، طراحی مراحل، افکت های صدایی، و ...و پیچیدگی های خاص خودش رو داره.

من در صنعت بازی در بازی عصر پهلوانان کار کردم و الان هم که یک بازی دیگه.این بازی یک بازی اکشن ماجراجویی کوچک هست که در ایران با سرمایه گذاری شخصی و بدون اسپانسر ساخته شده و قرار خارج از ایران هم برای PC و هم Xbox360 به صورت online پخش بشه. و کمتر از یک و نیم ماه به انتشارش مونده. بعد از انتشار جزئیات کامل رو برای علاقه مندان خواهم گذاشت. اعم از وب سایت سازنده بازی و demo یک صحنه از جزیان بازی.

CGART : بزرگترین اتفاقی که در این راه تا به حال براتون افتاده چی بوده؟

من بزرگ ترین اتفاق برام، وارد شدن تو تیم اولیه عصر پهلوانان بود، اعضای ابتدایی عصر پهلوانان از دوستان بسیار خوب من بودن که انسانهای بسیار با تجربه و بزرگی تو زمینه بازی بودن چون من از اون ها خیلی چیز یاد گرفتم. و الان خیلی هاشون هم خارج از ایران در زمینه های مختلف دارت کار حرفه ای شون رو دنبال می کنن.

CGART : کمی در مورد آثارتون صحبت کنیم... بیشتر از چه تکنیک هایی استفاده می کنید؟

تو اثر holy water تکنیک من کاملا مشابه با compositing هست یعنی من مسیرهای مختلف رو نقاشی می کنم، ابتدا بعد از طراحی اولیه که ممکنه دستی یا دیجیتال انجام بدم ابتدا کار رو با رنگ سیاه وسفید به عنوان کانال diffuse رنگ می کنم.تو این مرحله نور پردازی رو با  دقت لحاظ می کنم.بعد کانال های مختلف مثل reflection، illumination، نور، رنگ و ...رو مرحله به مرحله اضافه می کنم به کار، البته این تکنیک رو در مورد برخی از کارهای دو بعدی انجام میدم، و ممکنه بنا به کار مورد نظر کاملا روش رو تغییر بدم... این تکنیک من متاثر از این بود که من 3d کار کردم. واقعیت اینه که من اصلا دوست ندارم خودم رو محدود به یک سبک یا تکنیک کنم و تا حد امکان سبک های مختلف رو کار می کنم... تا خلاقیت رو بالا ببرم.

 




 


CGART : اولین کاری که خیلی به دلتون نشست کدوم بود؟در موردش کمی توضیح بدید.

اولین کاری که من با max رندر گرفتم ساخت یه ماشین audiTT بود که علاوه بر این که کار اولم با max بود ولی خوب بود،blue print این ماشین رو از وب پیدا کردم و ساختمش بعد با برزیل رندر گرفتم.


CGART :  و آخرین کارتون تا به الان؟در مورد این هم کمی توضیح دهید.

آخرین کار من(کرگدن) طراحی یه جانور ایرانی باستان به نام کرگدن هست که به سبک steam punk طراحی کردم.در مورد اجرای اون هم تکنیکی که برای holly water به کار گرفته بودم رو لحاظ کردم.

برای انجام این کار من مراجع زیادی رو جمع کردم مهمترین نکته برای من ترکیب سبک steam punk  با طراحی ایرانی بود، به دنبال موجودات ایران باستان گشتم و کرگدن رو پیدا کردم، کرگدن یکی از موجودات ایران باستان است که بسیار وحشی است، تک شاخ و بزرگ به اندازه یه فیل تا جایی که توی نبرد به راحتی می تونه یک فیل رو از پا در بیاره.

 



 

CGART : چقدر در ایران راه را برای هنرمندانی مثل خودتون باز می دونید؟

فعلا اوضاع خیلی جالب به نظر نمی رسه ولی من همیشه به آینده ای روشن در ایران امیدوارم.

CGART :  و آیا در زمینه آموزش(CG و انیمیشن) وضعیت رو مطلوب ارزیابی می کنید؟

در زمینه آموزش نمیشه وضعیت رو مطلوب تلقی کرد چه را که در ایران مرجع آموزشی خوبی وجود نداره...

CGART :  کدوم افتخار بیشتری به حساب می آد: اینکه ایرانی های زیادی در شرکت های معتبر CG دنیا داشته باشیم یا اینکه شرکت های معتبر CG خوبی در ایران داشته باشیم؟

نوع افتخار نسبت به شرایط تغییر می کنه، شاید ما از بعضی هنرمندان ایرانی مفتخر باشیم در خارج از ایران اما امیدوار روزی هستم تا به صنعت انیمیشن و بازی در داخل خاک خودمون افتخار کنیم.

CGART :  اگه قدرت، اعتبار، بودجه و تیم خیلی خوبی داشتید اولین کاری که انجام می دادید چی بود؟

خیلی نمی خوام خیال پردازانه فکر کنم چون داشتن این موارد با هم در ایران خیلی سخته ولی اگر این طور بود چه در مورد من چه کس دیگه خواستار انجام کارهای منطقی با بازدهی مطلوب بودم.

CGART :  اگر بخواین به افرادی که در این راه کار می کنن یا دوست دارن کار کنن پیشنهاد یا توصیه ای داشته باشید، چه چیزی بیان می کنید ؟

من کلا خواستار ارتباط بیشتر جامعه CG ایران هستم ولی در واقع جامعه منسجمی نداره به همه پیشنهاد می کنم تا به بزرگ شدن این جامعه تو ایران کمک کنن...

CGART : برگزاری مسابقات رو در ایران چطور می بینبد؟ آیا مسابقات واقعا باعث پیشرفت خواهند شد؟

من از طرفداران رقابت های CG هستم. و این امر رو در ایران خیلی موثر می دونم چرا که روحیه رقابت ایجاد می کنه و در نتیجه بازدهی بیشتر وجود داره و کارهای بهتری مشاهده می شه و هنرمندان با هم بیشتر در ارتباط خواهند بود.

CGART : ممنون از اینکه وقتتون رو به ما دادید. امیدوارم همیشه موفق باشید.

منم از شما تشکر می کنم، به امید فردایی روشن تر از امروز.

 

 

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats