نام هنرمند: مریم ریاحی
تاریخ مصاحبه : بهمن 1391
مصاحبه کننده : کیوان پیشگاه حقی
 
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام مریم، خیلی ممنون از اینکه وقتت رو به ما دادی. لطفا کمی از خودت برامون بگو.

سلام! خوشحالم که این فرصت و بهم دادین. از بچگی‌ اگه کاغذ و مداد دستم بود شروع میکردم به کشیدن، بیشتر کارکترهای تخیلی‌! از زمان مدرسه، گوشه کنار کتاب هام از این کارکترها بود و حتی سر کار هم در جلسه هایی که حوصلم سر میرفت گوشه ی کاغذای اطرافم پر میشد از همین کارکترای جورواجور!
همیشه دلم می‌خواست به این کارکترا جون بدم که راه بیفتن و حرکت کنن! بعد از اینکه سالِ ۲۰۰۶ از ایران اومدم بیرون، دیدم فرصت خیلی‌ خوبیه که انیمیشن بخونم و دنبال علاقم باشم. تصمیم سختی بود، چون تواین ایران مهندسی‌ کامپیوتر خونده بودم و ۳ سال بود که کار می‌کردم! ولی‌ میدونستم که این کاری نیست که دلم بخواد تا سالها براش انرژی بذارم!


CGART
: 
 در چه رشته ای تحصیل کردی؟

دو سال در  Santa Monica Collage انیمیشن خوندم و وقتی‌ فارغ التحصیل شدم تا ۱ سال بدون اینکه پولی بگیرم کارآموز بودم. ولی‌ خوبیش این بود که کاملا فهمیدم که علاقم در این رشته چیه. و نکته مهمش اینه که وقتی‌ وارد این رشته شدم هیچ نظری نداشتم که این رشته به چه شاخه‌هایی تقسیم می‌شه و همچنین ضروریه که یه آشناییِ کلی‌ از همه چیز‌ داشته باشی‌ (که اون در مدرسه اتفاق می‌افته) ولی‌ بعد از اون باید بدونی که علاقه ات دقیقا تواین کدوم شاخه هست و انرژیت رو روی اون متمرکز کنی‌ تا موفق بشی‌.
من بعد از ۲ سالِ مدرسه میدونستم که دلم می‌خواد روی “Compositing
” و “VFX ” تمرکز کنم، و اولش با After Effects شروع کردم ولی‌ وقتی‌ راجع به  Nukeشنیدم، خودم شروع کردم یاد گرفتنش، و شانسی که آوردم این بود که دوره Internship ی که میرفتم داشتن روی یه  فیلمِ کوتاه آلمانی به نامِ “Wallenda ” با Nuke کار میکردن. این باعث شد که خیلی‌ خوب بتونم به این نرم افزار مسلط بشم و تئوریِ Compositing رو خیلی‌ خوب بفهمم. بعد از اون از طریق یکی‌ از معلمهای مدرسم با VFX Supervisor در “ Transformers - Dark of the Moon “ آشنا شدم و در استودیو Michael Bay  شروع به کار کردم. البته ۳ هفتهٔ آخرِ پروژه بود و فشارِ کاری خیلی‌ زیاد. ولی‌ تجربه خیلی‌ خوبی بود و بعد از اینکه اسم Transformers و  Michael Bay تواین رزومم اومد، از  Luma Pictures ، پیشنهاد کاری گرفتم و روی “The Avengers ”، “Prometheus ” کار کردم و بعد از اون روی انیمیشن “ Hotel Transylvania ” و دوباره در Luma روی “Oz the Great and Powerful ” که بزودی میاد بیرون  همکاری کردم.

 

 

CGART : نظرت در مورد فضای آموزشی در خارج از کشور چیه؟ چه ویژگی های مثبت و قابل تاملی داره؟

خوب از نظر آموزش اینجا امکانات خیلی‌ زیاد هست و تمرکز بیشتر روی یادگیری عملی‌ روی یه پروژهٔ تعریف شدست تا تئوری و مثال!

CGART : آیا برنامه ای برای ادامه تحصیل در همین زمینه یا زمینه های مرتبط داری؟

بنظرم ادامه تحصیل تواین این رشته ، مهم تر از تجربه کاری نیست. فهمیدن و آشنایی با انیمیشن و مراحلِ مختلفِ اون و یادگیری نرم‌افزاری که تواین این زمینه استفاده می‌شه برای شروع کافیست. بقیه اش رشد و پیشرفت کردن در یه کار و پروژهای واقعیه.

CGART :  مراحل کاری از ابتدا تا تحویل پروژه چطوریه؟ نظارت بر کار هاتون به چه شکلی هست؟

من هم در استودیو Luma Pictures
 که حدودا ۶۰ نفر کارمند داره کار کردم و هم در Sony Pictures Imageworks که خیلی‌ بزرگترِ و تعداد کارمنداش بالای ۱۰۰۰ نفر. مراحلِ کاریِ تحویلِ پروژه تقریبا تو همهٔ استودیها یکی هست و دپارتمان‌های مختلف برای هر مرحله وجود داره.
مثلا برای 3D
انیمیشن، بعد از اینکه داستان کامل شد،  Storyboardدرست می‌شه و همزمان با Layout (قراردهی کارکتر ها،صحنه و دوربین)، Texturing ، Rigging و  Animate کارکترها و باقی عنصرهای صحنه انجام می‌شه (با نرم‌افزارِ Maya و Photoshop ).
معمولا دپارتمان های مختلف به موازات هم کار می‌کنن و هر دپارتمان Supervisor
خودش  رو داره. دپارتمان VFX که معمولا برای افکت های مثل آب،عطسه، غبار و ... هست از Houdini یا از نرم‌افزار ساخته شده در خود استودیو استفاده می‌کنن. در انتها دپارتمانِ Lighting و Compositing هست که از Nuke ، Maya و Katana استفاده می‌کنن. دپارتمانِ Stereo هم یا بموازاتِ Lighting و Compositing یا در انتهای کار Compositing انجام می‌شه، و از Nuke برای اینکار استفاده می‌شه.
کمک کردن و Train
کردن و Train گرفتن از اعضای یک دپارتمان نقش خیلی‌ مهمی‌ تواین پیشرفته پروژه‌ها داره و معمولا تو این محیطِ کار همه دارن بهم چیزی یاد میدن و یاد میگیرن، و خیلی‌ در این استودیها برای اینکار تشویق میشن.
برای پروژه‌های 2D
(  Movies )، دپارتمانِ Compositing خیلی‌ مفصل ترِ و شاملِ Roto/Painting ، Key (برای Blue Screen  و Green Screen ، Techniques ، Color Correction ، 3D Projection ، Matchmove ،...) می‌شه. بعضی‌ وقتها دپارتمان جدا برای Tracking وجود داره که معمولان از Bojou استفاده می‌شه.

 

 

CGART : شما هم در فضاهای فانتزی مثل انیمیشن Hotel Transylvania کار کردید هم در فضا های رئال مثل Avengers و          Transformers ، از هر کدوم چه تجربیاتی کسب کردی ؟ کدوم فضا رو بیشتر دوست داشتی؟

من خودم بخاطر مفصل بودن Compositing تواین فیلمهای 2D (Sci-Fi یا Fantasy ) و بخاطر چالشی بودن و حل مشکلی که احتیاج داره، علاقم به کار کردن روی این قبیل فیلم‌ها بیشتره و همچنین کار برای رشتهٔ من در این شاخه بیشتره. ولی‌ تجربه کار کردن روی انیمیشنِ “Hotel Transyvania ” رو خیلی‌ دوست داشتم، محیطِ کاری خیلی‌ مِلو تر هست و برنامه ی‌ تفریحی بیشتری در این استودیوهای انیمیشن هست.

 

 

CGART : یکی از هدف های اصلی از انجام این مصاحبه این بود که به خوانندگانمون (خصوصا خانم ها ! ) بگی از چه مسیری و چه سختی هایی عبور کردی که به اینجا رسیدی تا بتونی در پروژه های جدی نقش داشته باشی . آیا هنوز این مسیر رو باز میبینی؟

بنظرم این خیلی‌ اشتباهه که اینقدر در ایران خانوم ها و آقایون رو از هم جدا می‌کنن! جنسیت خیلی‌ نقشی‌ نداره، ولی‌ انقدر همیشه بحث جدایی رو مطرح کردن که آدما بهش عادت کردن و حتی باور کردن! هر کسی‌ اگه هدف داشته باشه و سخت کوش باشه و از شکست نا امید نشه و ادامه بعده حتما موفق می‌شه. یه فرق بزرگی‌ که من خودم تواین محیطِ ایران و خارج از ایران احساس کردم اینه که در ایران خیلی‌ بها به استعدادها و تواناییها داده نمی‌شه و زمانی‌ که آدما باید تشویق بشن که جلوتر برن و به موفقیت برسن، اونجوری که باید تشویق نمیشن. بنظرم این مساله در ایران باید بهش بیشتر توجه بشه، بخصوص تو محیطی آموزشی!
آیندهٔ VFX
و Compositing در لس آنجلس  رو نمیدونم چطور بره جلو، چون مالیات برای کمپانی ها خیلی‌ سرسام آور شده و اونا دارن سعی‌ می‌کنن در ونکوور، تورنتو، استرالیا،... استودیو بزنن و پروژه‌ها رو ببرن اونجا! ( ولی‌ امیدوارم در آینده وضعِ مالیات بهتر شه! )

در حال حاضر به چه کاری مشغول هستی و چه چشم اندازی برای کار خودت داری؟
در حال حاضر دنبال کار هستم، قراردادم با Luma
یک ماه پیش تموم شد و امیدوارم بزودی روی یه پروژه خوب کار کنم!

 

 

CGART : نظرت در مورد کار های هنرمندانی که در ایران کار میکنند چیه؟

خیلی‌ از کارهای هنرمندای ایرانی رو توی این یک هفته در سایت تون دیدم و خیلی‌‌ها کاراشون تحسین برانگیزه و با وجود کمبودِ امکانات، کارا خیلی‌ خوبه! از Contest
هایی هم که گذاشتین خیلی‌ خوشم اومد و کارا از اون چیزی که تصور می‌کردم خیلی‌ بهتر بود! مطمئنم اگه آموزش حرفه ای‌ به هنرمندای ایران‌ بشه، اونها هم می‌تونن روی پروژهای بزرگِ دنیا کار کنن.


CGART : مجموعه CGart.ir
رو چطور ارزیابی می کنی و نظرت در مورد این فعالیت های این مجموعه (مسابقات، مصاحبه ها، رویدادها و...) چیست؟

از کارهایی که در وبسایت CGart.ir
می‌کنین خیلی‌ تحت تاثیر قرار گرفتم، چون اصلا اطلاع نداشتم که همچین وبسایتی وجود داره! معلومه که خیلی‌ روش وقت گذشتین و به همه چیز‌ فکر کردین. فکر می‌کنم اگه یک ورژن انگلیسی از وبسایت تون وجود داشته باشه خیلی‌ این ارتباط ها رو با دنیا قویتر میکنه.

 

CGART : ممنون از اینکه این فرصت رو برای ما و خوانندگانمون فراهم کردی. با آرزوی موفقیت های بیشتر!

خیلی‌ خوشحالم که تونستم باهاتون ارتباط برقرار کنم و مرسی‌ از اینکه این وقت رو بهم دادین. امیدوارم همهٔ هنرمندای ایرانی‌ که عاشق کارشون هستن به جایی‌ که میخوان برسن. هیچوقت نا امید نشین...
مریم

م

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats