نام هنرمند : مریم نادمی
تاریخ مصاحبه : مرداد  1387
وبسایت : http://maryamnademi.cgsociety.org/gallery
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی 
 
 

 

 

 

 

CGART : با سلام ، لطفا خودتون رو معرفی کنید ، متولد چه سالی هستید و چطور وارد عرصه هنر شدید؟

 سلام . اول آذر سال 1357 در تهران به دنیا اومدم و CG را با 3dsmax شروع کردم. دوستام همه با Autocad کار می کردن و همیشه فکر می کردم که غیر ممکنه که آدم این نرم افزار رو یاد بگیره! از اونجایی که دوستام و هم کلاسی هام هم تو Autocad خیلی قوی بودن ولی هیچ کسی دلش نمی خواد به کسی چیزی یاد بده! با دو تا از دوستام چند بار کلاس خصوصی گرفتیم. اولی 5 سال پیش بود که یک وقفه 1 ساله افتاد بینش به دلیل یک سری مسائل شخصی. بعد از اون از طریق یکی از دوستانم با کارهای یک archives artist به اسم بابک تقی خانی آشنا شدم و با کلی درد سر با یکی از دوستام با اون آقا کلاس گرفتیم که artistic vision رو واقعا اون بهمون یاد داد. با تمرین هایی که بابک به ما داده بود یه portfolio درست کردم و چند تا کار freelance گرفتم. من دانشگاه سوره درس خوندم، پس جایی کار گیرم نمی اومد! از طرف دیگه، همه شرکت های معماری می خواستن که با Autocad سه بعدی کار کنیم که من خوشبختانه بلد نبودم برای همین freelance کار کردم. استادم بهمون گفته بود که بریم تو اینترنت تحقیق کنیم و من CGARCHITECT رو پیدا کردم. به دو نفر از کسانی که کارشون به نظرم عالی می اومد ای میل زدم و ازشون خواستم که موتور رندر به من معرفی کنن و از کجا شروع کنم. یکی از اونا EVERMOTION.ORG رو معرفی کرد که اونجا با بهترین دوست و استاد CG ،سعید کلهری آشنا شدم که همه یاد گیری رو مدیون اون هستم. یکی از خوبی های کار ما اینه که پر از انگیزه هست ، فقط کافیه cgtalk رو باز کنی،اینقدر کارهای قوی و زیبا با هنرمندان گشاده رو در عین توانایی های بسیار بالا، بسیار خاکی و مشتاق می بینی که تو رو تا آسمون می بره و فکر می کنی هیچی تو دنیا مهم تر از این کار نیست.

CGART : در چه رشته یا رشته هایی به تحصیل پرداختید؟

کاردانی و بعد کارشناسی معماری خوندم دانشگاه سوره. تو سوره بچه های باهوش و زحمتکش زیاد داریم ولی متاسفانه هیچ کس اونا رو جدی نمی گیره و استعدادها می سوزن. من خودم کلی پیغام برام می یاد که از یه سوره ای بعید کارش اینجور خوب باشه.! واقعا برای چی اینجوری فکر می کنید؟!به نظرمن باید متفاوت فکر کنیم تا متفاوت باشیم.

 

 


CGART : کار تخصصی شما چیست و از چه ابزارها یا نرم افزار هایی استفاده می کنید؟

 در حال حاضر سرپرست دپارتمان گرافیک هستم و تو یه شرکت کانادایی کار می کنم. Architectural visualizer,Illustrator,3d Designer,Cgartist! اولین رندری که کار کردم brazil بود ولی بعدن با vray آشنا شدم از اونجایی که تازه اومده بود و کلی آموزش براش بود یا تو evermotion کلی مدل آماده براش داشت، امکان آنالیز و تحلیلش زیاد بود و بهتر می شد ازش نتیجه گرفت. Autodesk:3ds max، Autocad ، Adobe:Photoshop Illustrator After effect Chaos Group:Vray

CGART : تقریبا از چه سالی 3d رو شروع کردید؟ و برای آموختن از چه منبع هایی استفاده نمودید؟

 4 سال پیش. آموزش های online . مدل های آماده (evermotion library).freemodels(معمولا modifier ها رو به poly تبدیل نمی کنن که شما ببینید چه جوری مدل شده.) من با خیلی ها که آشنا بودم ازشون خواستم که بهم تکنیکشون رو یاد بدن به صورت کلاس خصوصی ، بعضی قبول کردن خیلی ها هم نه.. مثلا یکی کره ای بود کلی دردسر داشتم که بفهمم چی می گه! ولی کلی چیز یاد گرفتم. زندگی واقعی(دقت به جزییات کلی مهمه که ببینیم هر چی تو دنیای واقعی چه جوری عکس العمل نشون می ده به نور) دیگه وقتی زیر بارون راه میرید از بازتاب چراغ ماشین ها لذت میبرید!

CGART : و از چه سالی به کار در این شاخه پرداختید؟ و آیا از اول در خارج از کشور مشغول بودید یا در داخل کشور هم به فعالیت می پرداختید؟

 من یک سال با شرکت سرمایه گذاری مسکن free lance کار کردم و از چند جا خارج از ایران مثل شرکت lowpolygon3d کار می گرفتم. پولی از هیچ کدوم در نمی اومد ولی تجربه بسیار مهمی بود. کافیه تو cgarchitect.com یه گالری بسازید ، خود کمپانی ها باهاتون برای کار تماس می گیرن. از طریق یه دوست معرفی شدم به همین شرکتی که الان کار می کنم و دو ماهی باهاشون free lance کار کردم و بعدش که اومدم دبی بلافاصله به صورت تمام وقت مشغول به کار شدم.

 

 


CGART
: رندرهای شما به عنوان یک ایرانی بین طراحان این طرف از شهرت زیادی برخورداره، چطور کارهاتون رو به این درجه رسوندید؟

هیچ وقت خودم رو دست کم نگرفتم و همیشه کارم رو با بهترین های دنیا مقایسه کردم تا به اونها نزدیک بشم. این رقابت خیلی موثره و معمولا باید یکی رو الگو و هدف برای خودمون قرار بدیم تا به اونجا برسیم. همه جای دنیا کارفرمای خوب و بد وجود داره ولی همیشه سعی کردم که کار متفاوت به مشتری بدم به اصطلاح you should educate your client eyes.. حتما سعی کنید از کارفرمای خارجی و بین المللی سفارش کار بگیرید.استانداردهای اونا بالا هستن و شما به اونا عادت می کنید.

 
CGART : ازچه موتور رندری در کارتون استفاده می کنید؟ نظرتون به طور کلی نسبت به موتورهای مختلف چیست؟

 Vray . پشتیبانی خیلی خوبی داره. پیشرفتش خیلی زیاد بوده. خیلی از شرکت های بزرگ با اون شروع به کار کردن و منابع online در موردش خیلی زیاده.

 
CGART : به نظرتون برای موفقیت بیشتر در این رشته چه ملزوماتی به غیر از دانش نرم افزار می تونه موثر باشه؟ مثلا اطلاع معماری ،شناخت کامل نور و مواد...؟

 تحقیق علاقه - صبر . دائم تو اینترنت دنبال خبر و کارهای جدید هستم. وقتی شروع به کار می کنیم، خودبخود یه سری سوال پیش میاد مثل : واقعا انعکاس یعنی چه و glossiness چیه. یعنی می خوایم که عمق مطلب رو بفهمیم. اونوقت که می ریم خیابون زیر بارون و از نور ماشین ها در بارون و انعکاسشون لذت می بریم. ما در دنیای مجازی می خوایم دنیای واقعی رو تقلید کنیم،پس باید دنیای واقعی رو خوب بفهمیم. Environment artist و architectural visualzer ترجیحا معماری خونده باشن خیلی برای پیشرفتشون خوبه.


 

 

CGART : بحث مدل سازی از چه اهمیتی در این روند برخوردار است؟

مدل سازی بحث بسیار مهمی تو طراحی هست. باید درک زیادی از خصوصیات و جزئیات داشته باشید. نامگذاری مدیریت لایه ها poly modeling خیلی مهم هستن که مخصوصا برای کارهای بزرگ که تو تیم کار می کنید ممکنه که با چند تا نرم افزار مختلف کار کنید که اگه اون بالا درست کار کرده باشید مشکل خیلی کمتری به وجود می آد.

 
CGART : در کارتون هم کارهای معماری داخلی را می بینیم هم معماری خارجی. کدوم سختی کار بیشتری داره و ممکنه در بحث رندر به وقت بیشتری نیاز داشته باشه؟

 زمان رندر داخلی بیشتر هست، چون فضا بسته است، منابع نور بیشتر و جزئیات معمولا خیلی زیاده. عموما کار کردن معماری داخلی راحت تره چون اتاق خواب ، حمام ،آشپزخونه ، پذیرایی و لابی و اینا رو یک بار کار کنید تکنیک و استیلش دستون می آد. در مورد سالن فرودگاه ، تئاتر و موزه پیچیده میشه.معمولا کار بیشتر برای مسکونی همون اتاق خواب و سرویس بهداشتی و آشپزخانه و پذیرایی و لابی هست.

 
CGART : با این که تمام کاراتون حرفه ای و زیبا هستن اما دوست دارم راجع به یکی از اونها برام توضیح بیشتری بدید. مثلا چه سالی به انجام رسید، با چه امکاناتی و برای چه استفاده ای؟

Bridge رو از همه بیشتر دوست دارم. کپی از کار WilkinsonEyre هست تو لندن به اسم floral bridge. دو و نیم سال پیش کار شد. خیلی آدمهای خوب بهش توجه کردن. کامپیوترم پنتیوم 4 بود فکر کنم 512 یا 1 گیگ رم داشتم، 256 کارت گرافیک. سر این کار Alex morris (partner in Hayesdavidson) ازم دعوت کرد برای مصاحبه برای کار تو شرکتشون برم انگلستان. هزینه سفرم رو هم تقبل کردن ولی من ویزا نتونستم بگیرم.
 



" Bridge "
 


 

CGART : چه توصیه هایی برای دوستانی دارید که این راه رو انتخاب کردن و دوست دارن به افراد حرفه ای و موفق تبدیل بشن؟

 بسیار مشتاق و صبور باشید، هیچ وقت نا امید نشید. کار های خوب رو نگاه کنید که اونا رو شبیه سازی کنید. زبان انگلیسی رو تقویت کنید تا بتونید با بقیه ارتباط برقرار کنید. این رشته پر از اتفاقات غیر منتظره هست. چیزی براتون پیش می آد که اصلا توقع ندارید و باورتون نمیشه.

 
CGART : از انجام این مصاحبه با شما بسیار سپاس گذارم.امیدوارم شاد و موفق باشید.

 ممنون از شما که این امکان رو فراهم کردید تا یه گپی با دوستان مشتاق cgart بزنم و سوالات کلی که خیلی ها تو email می پرسن رو اینجا جواب بدم. موفق باشید.

 

 

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats