نام هنرمند : مجید اسماعیلی
تاریخ مصاحبه : بهمن 1390
وبسایت : Majid-smiley.cghub.com
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی 
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام مجید، لطفا کمی خودت رو برامون معرفی کن.

مجید اسماعیلی، متولد شهرستان خرم آباد،  3D کارکتر آرتیست و Official Zbrush Trainer هستم،  برای موضوعات مختلف مثل فیلم، انیمیشن، بازی ، فیگوراتیو Toys و ... کار کردم، درحال حاضر به صورت  Freelance کار می‌کنم، برای شرکتها و استودیوهای مختلفی‌ مثل

 Digic Pictures، Blur Studio، Eden FX، Zack Petroc، Cesar Dacol، Traid Toys، Bigshot Toys و ...

کار انجام دادم، واقعا به کارم علاقمندم و همیشه سعی‌ می‌کنم توی هر کار جدید پیشرفت داشته باشم.

  

CGART : چطور به هنر علاقمند شدی و در چه رشته ای تحصیل کردی؟

من در رشته ی برق تا مقطع کاردانی درس خوندم ولی‌ واقعا علاقه‌ای به این رشته نداشتم ، حق انتخابی وجود نداشت و فقط از روی ناچاری و سیستمی‌ که پیش رویمون گذاشتند وارد دانشگاه شدم. علاقمند شدن به هنر اتفاقی‌ نیست، من همیشه سر کلاسهای درس کاراکتر های مختلفی‌ می‌کشیدم  و شاید همهٔ معلم و دبیرها از علاقهٔ من به طراحی باخبر بودن، طراحی هام شاید تحت تاثیر  فیلم و گیم بود، از نظر بعضی‌ این یه استعداد خاص بود و از نظر بعضی وقت تلف کردن !

 همیشه آرزو می‌کنم ای کاش یک سیستم آموزشی درست داشتیم و می‌تونستم با کمک مدرسین در رشته ای‌ که واقعا بهش علاقمند بودم ادامه تحصیل بدم.

  

CGART : چطور وارد هنرهای دیجیتال شدی و چه عواملی باعث شد به کار تخصصی خودت علاقمند بشی؟

راستش من با کار  2D Design برای کارهای تبلیغاتی شروع کردم، به دنیای 3D هم شدیدا علاقمند بودم، انتخاب نرم‌افزار واقعا برام سخت بود چون هیچ شناختی‌ نسبت به این موضوع نداشتم، مکس و  Cinema 4D رو تست کردم و بعد از پرس و جو بالاخره مایا رو انتخاب کردم و کل بسته آموزشی  Gnomon که اون زمان شرکت دیدار در اختیار مون گذاشته بود رو گرفتم و دیدم. بعد از یادگیری و بدست آوردن مهارت ابتدایی وارد کار توی زمینهٔ 3D شدم . شرایط CG توی ایران اصلا خوب نبود (هنوزم نیست) و بارها از انتخاب راهم پشیمون شدم،  راهی‌ رو انتخاب کردم که آیندهٔ نامشخصی داشت! شاید واقعا اگر اینترنت نبود هیچوقت این راه رو نمی‌تونستم ادامه بدم!
 

 


 

CGART : کمی در مورد تخصص اصلی خودت برامون بگو، و اینکه چطور آموزش های لازم رو فرا گرفتی؟

 تخصص اصلی‌ من  Character Design/Develop Modeling/Texturing هست ، کارم رو با ساختن  Base Mesh در مایا شروع می‌کنم، بعد از  Sculpt از TopoGun برای ساخت مش قابل انیمت استفاده می‌کنم، از  Zbrush/Photoshop و  Mudbox برای  Texture استفاده می‌کنم ، در کل تابع روش خاصی‌ نیستم، با توجه به کار برنامه‌ریزی می‌کنم و بهترین و ساده‌ترین راه رو انتخاب می‌کنم . من با دنبال کردن کارهای تاپ  3D با نرم‌افزار  Zbrush و فرومی مثل  Zbrush Central آشنا شدم که توی این فروم حرفه ای ها از شرکتهای مختلف و اساتید برجسته‌ای مثل  Rick Baker حضور داشتند، کارهایی که توی فروم ارائه میشد رو تقریبا هر روز میدیدم و آرزو داشتم که منم  درحد کارهایی که میدیدم بتونم کار کنم، با مطالعه و تمرینهای متداوم کارهای زیادی میزدم و توی فروم ارائه میدادم و همیشه منتظر بودم که بتونم نظر آرتیست های برجسته رو جلب کنم، خوشبختانه موفق شدم و این کار ادامه پیدا کرد تا اینکه کارهام مورد توجه اساتید و شرکتهای معتبر قرار گرفت و اینکه با خود شرکت سازنده Zbrush  یعنی ‌ Pixologic همکاری داشتم.


CGART : با نگاهی دقیق به آثارت شناخت کاملی از آناتومی در اونها دیده میشه. کمی در مورد نقش مهم این مورد برامون توضیح بده، و اینکه چه راهی رو برای یاد گرفتن اون پیشنهاد می کنی؟

شناخت آناتومی برای به دست آوردن نتیجه قابل قبول در طراحی و حجم سازی  ارگانیک،  CG و Traditional هردو، ضروریه. برای بدست آوردن نتیجهٔ قابل قبول در ساخت و انیمتِ کاراکتر و موجودات عجیب و غریب چه رئال و چه استایلایز شده و حتی ساده شده بصورت کارتونی باید آناتومی مطالعه کنیم، تناسبات، شکل و حجم، ساختمان و سیستم اسکلت، ماهیچه ها، پوست و رگ، ارتباط عضلات و تغییرات بر اثر حرکت و... همهٔ اینا به ما کمک می‌کنه که کار رو به بهترین حالت انجام بدیم.   مطمئنا شکل و ساختار آناتومی با توجه به جنسیت، سن، نژاد، آب و هوا و ... تغییر می‌کنه که همین تفاوتها بعضی‌ وقتها باعث بوجود اومدن ابهاماتی می‌شه،  بطور مثل در کتابهای مختلف آناتومی قوانین متفاوتی برای تناسبات ارائه شده، بعضی ‌ها انسان به قامت  7.5 سر رو پیش فرض گرفتن بعضی ‌ 8 و غیره. به همین  دلیل  برای یادگیری آناتومی، به نظر من بهترین روش اینه که به یک منبع اکتفا نکنیم و با مطلعه ی‌ منابع معتبر  به دنبال بهترین نتیجه و کشف مطالب درست و جدید باشیم. متاسفانه پیدا کردن کتابهای‌ زبان اصلی‌ مخصوصاً آناتومی در ایران کار ساده ای نیست،

در هر صورت من این لیست رو برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم :

Atlas of Human Anatomy for the Artist , Stephen Rogers Peck

Human Anatomy for Artists , Eliot Goldfinger

کتاب های  George B. Bridgman va Andrew loomis

مجله ImagineFX : Anatomy

DVD های آموزشی  Glen Vilppu

Animal Anatomy - Gottfried Bammes

 Google!  کلی‌ منابع خوب می‌شه توی گوگل پیدا کرد که متاسفانه به علت فیلترینگ خیلی هاش باز نمی‌شن !

 

 

 

CGART : آیا طراحی کانسپت رو بصورت 2D انجام میدی یا همه چیز در محیط 3D اتفاق میفته؟ و در کل بحث طراحی و هنرهای دو بعدی رو در این کار چقدر مهم می دونی؟ 

بعضی‌ وقتها  Sketch کار رو از قبل میزنم بعضی‌ وقتها مستقیم توی  Zbrush کارو شروع می‌کنم، من در زمانای بیکاری کارهای آرتیست های مختلف ر‌و نگاه می‌کنم، دیدن کارهای دیگران کلی‌ به آدم ایده و انگیزه میده ، در اینترنت سرچ می‌کنم و کارهای طراحی، نقاشی‌، مجسمه هایی که از نظرم زیبا هستن رو ذخیره می‌کنم و همیشه با اضافه کردن کارهای جدید این مجموعه رو آپدیت می‌کنم، دیدن این کارها یک library  توی ذهن شما میسازه که بعدا در زمان انجام کار از اون استفاده خواهید‌ کرد !

 

CGART : تا بحال در چه پروژه های مهمی (در داخل ایران) فعالیت داشتی و به چه عناوینی؟ کمی در مورد آنها توضیح بده و اینکه پروسه کار در صنعت انیمیشن و بازی رو در ایران چطور ارزیابی می کنی؟ چه نقاط ضعف و یا قوتی می بینی؟

آخرین کار، ساخت چند کاراکتر برای پروژه “Nightmare” از طرف مرکز حوزه‌های هنری به کارگردانی امید خوش نظره.  قسمتی از کار رو من اون زمان دیدم و خوشبختانه بسیار زیبا بود و امیدوارم که خروجی کار با همون کیفیت باشه !

و این اواخر هم از طریق جناب آقای سهیل دانش اشراقی که از آرتیستای خوب ایران هستند با شرکت سازنده گیم گرشاسپ، شرکت فن افزار (Dead Mage)  آشنا شدم و تصمیم دارم برای ساخت گیم گرشاسپ ۲ همکاری کنم.

با شرکتهای مختلفی‌ همکاری کردم اما متاسفانه بخاطر مشکلاتی که شرکتها توی ایران باهاش مواجه هستن معمولان کارها ناتمام باقی‌ می‌مونه ! شرکتهای خیلی‌ خوبی‌ در ایران داریم که بخاطر حمایت نشدنها که هیچ ! بخاطر سد راه شدنها نگهداشتن شرکت و ادامه دادن به کارشون با  مشکلات زیادی همراهه !

اما من یه نکته رو بگم که یک نوع گلایه هم هست، من از شرکتهای مختلف خارجی‌ دعوت به همکاری میشدم و حتی زمانیکه با  Digic Pictures همکاری کردم بازهم حرفهایی زده میشد که مدلهای Zbrush قابل استفاده نیستند و اینها فقط مجسمه های Detail داده شده هستند! که دلیل این، هیچ چیز جز کم لطفی‌ و یا نداشتن سواد کافی‌ و بروز نیست! متاسفانه دعوت به کار و یا ادامه همکاری از طرف شرکتهای ایرانی‌ معمولا محترمانه نیست، خیلی‌ از شرکتها حتی وبسایت و  Demo Reel هم ندارند!


CGART : و کمی در مورد پروژه هایی که برای شرکت های خارجی انجام دادی برامون بگو. روند این نوع کارها چطور است و هنرمندی با این سطح تونایی چطور بطور  freelance در یک پروژه خارجی شرکت می کند؟

راستش من کارهام رو در سایتهای Zbrush Central، CGhub و ... قرار میدم ، داشتن  Portfolio و وبسایت برای ما الزامیست. خب شرکتها کارها رو اونجا می‌بینند و اگر سطح کار استاندارد باشه به درخواست شما برای کار درصورت نیاز جواب میدن و حتی بعضی‌ شرکتها خودشون دعوت به همکاری می‌کنند، کار کردن با Digic Pictures که از شرکتهای تاپ و مورد علاقهٔ من برای ساخت  Cinematic هست از افتخارات منه، خدا رو شکر می‌کنم که تونستم روی یکی‌ از دو کاراکتر اصلی‌ تریلر  Dragon Age 2 به اسم  Quinari Arishock به عنوان  Digital Sculptor کار کنم.

 لینک ویدئو  :  http://www.youtube.com/watch?v=jlACgYHtWCI

همچنین با شرکت  Blur Studio برای  DC Universe Online همکاری داشتم و دو کاراکتر  Flash و  Circle  رو از ساخت  mesh تا  texture و setup  در نرم‌ افزار مکس و  Vray کار کردم، ساخت این دو کاراکتر از یک کانسپت شروع شد  و ادامهٔ کار با کارگردانی JED - (Jerome Denjean)  ادامه پیدا کرد.

http://www.youtube.com/watch?v=H7Nf-m6WGl4

این شرکت از مکس و vray  استفاده می‌کنند که برای من چون از Maya استفاده میکنم واقعا سخت بود و درخواست بعدی این شرکت رو نتونستم قبول کنم،

 همچنین کاراکتر Werewolf رو کار کردم برای شرکت Eden FX  که برای سریال تلویزیونیِ  Teenwolf هست.

http://www.youtube.com/watch?v=DQSZiaOEAd0

http://www.postmagazine.com/Publications/Post-Magazine/2011/September-1-2011/Eden-FX-details-Teen-Wolf-work.aspx

با شرکتهای مختلف دیگه ای‌ همکاری کردم و بسیار خوشحالم که همه از کارم راضی‌ بودن و همیشه روند کارم رو به رشد بوده.
 

 

 

 

CGART : برای پیشرفت خودت چه کارهایی انجام میدی و چه برنامه هایی داری؟

همیشه سعی‌ می‌کنم که با طراحی و دیدن کارهای تاپ اطلاعات جمع‌آوری کنم. جدیدترین آموزشهای مجسمه سازی، طراحی، پشت صحنهٔ فیلم‌ها رو دنبال می‌کنم. بعداز دیدن فیلمهای  VFX دنبال سازندههاش می‌گردم و اگر Art Of داشته باشه میگیرم و مطالعه می‌کنم.

از نظر من کار  CG به دو  قسمت فنی و هنری تقسیم می‌شه، من بیشتر روی قسمت هنری تمرکز می‌کنم چرا که نرم‌افزارها روز به روز پیشرفت می‌کنند و به سمتی‌ داریم حرکت می‌کنیم که بزودی بین گیم و فیلم تفاوتی‌ وجود نخواهد داشت، با اطمینان میگم که یک طراح که حجمها رو می‌شناسه و یه مجسمه ساز خوب  ۱۰۰% میتونند با یادگیری نرم‌افزارها یک کار خوب رو ارائه بدند.

 

CGART : و چه توصیه هایی به هنرمندان و علاقمندان هنرهای دیجیتال داری؟

باید بدونیم که استانداردهایی برای کار وجود داره، گذاشتن کارها در وبسایت و فروم‌های معتبر اینترنتی کمک می‌کنه که بتونیم کار رو از دیدهای متفاوت ببینیم، از نظرات و انتقادات دیگران به سطح کار خودمون پی‌ ببریم، فرهنگ صحیح انتقاد سازنده رو یاد بگیریم و اون رو جایگزین انتقاد مخرب کنیم که متاسفانه بین ما متداول هست!

و اینکه پایانی برای این راه وجود نداره پس با سرعت و قدرت تمام تو این مسیر شروع به حرکت کنیم تا بتونیم بهترین نتایج رو کسب کنیم، رقابت رو جایگزین حسادت کنیم ! و با پیشرفت خودمون بتونیم باعث حرکت دادن به اطرافیان بشیم !

هر روز مطالعه کنیم و به دنبال یادگیری مطالب جدید باشیم، کارهای خوب رو جمع‌آوری کنیم و با دوستان و اطرافیان منابع یادگیری رو دائماً به اشتراک بذاریم.

 Digic Pictures یک الگوی خوب میتونه باشه برای ما، چرا که این شرکت در مجارستان و با نشون دادن تواناییهای خودشون تونستند روی بزرگترین پروژه‌های Cinematic کار کنند، و اینکه درسال ۲۰۱۱ برنده بهترین تریلرِ سال شدند! همهٔ این اتفاق ‌ها در مجارستان اتفاق افتاد! مطمئنا اگر فقط به دنبال مشتری ها در کشور خودشون بودن، هیچوقت به این نتایج نمیرسیدند !

http://www.spike.com/events/video-game-awards-2011-voting/voting/gametrailers-com-trailer-of-the-year

درحال حاضر شرایط کشورمون واقعا خوب نیست، شدیدا منتقدیم، اما بدونیم که به سرعت درحال پیشرفتیم، و  CG در ایران آیندهٔ خوبی‌ خواهد داشت !


 

 

 

CGART : نظرت در مورد فعالیت های مجموعه  CGart.ir و توصیه ات برای پیشرفت چیست؟

ما شاید در ایران شرکتی داشته باشیم که از لحاظ سخت افزاری قابل مقایسه با شرکتهای خیلی‌ خوب در رده جهانی‌ باشه،  اما از لحاظ سواد  CG نیاز شدیدی به آموزش داریم. درحال حاضر شاید  آرتیست هایی داشته باشیم که سطح کاریشون بالاست اما این کافی‌ نیست و خلا دوره‌های آموزشی آکادمیک و استاندارد واقعا حس می‌شه !

به دوره‌های آکادمیک فیلم، انیمیشن، vfx، هنرهای تجسمی ، مدرسه ی فیلم و انیمیشن، کلاس، workshop ، نمایشگاهها و.. چه بصورت پایه ای و چه بصورت حرفه ای ولی‌ استاندارد نیاز داریم.

وجود همچین مطالبی باعث معرفی‌، شکوفایی و پیشرفت سریع و حساب شده استعدادها می‌شه، من همیشه آرزو می‌کنم که بتونیم توی ایران با استفادهٔ صحیح و محترمانه از آرتیست هایی که داریم سطح کاری رو به استانداردهای جهانی‌ برسونیم، همچنین بتونیم آرتیستهای تاپ دنیا رو هم دعوت کنیم و از توانایی هاشون استفاده کنیم.  اینها شدیدا به پیشرفت  CG کمک خواهد کرد !

 CGartاز پیشقدمان این فعالیت هست و امیدوارم که شما و تمام دوستانی که در این زمینه کار می‌کنند بتونید با زحماتی که می‌کشید این موضوع رو به نتیجهٔ درستی‌ برسونید.

 


CGART
: و در آخر چه صحبتی به عنوان یک هنرمند مطرح در این شاخه داری؟

 ایرادهای زیادی داریم، که امیدوارم گفتن اونها کمک کنه که بتونیم رفعشون کنیم، هدف از گفتنشون ناامیدی نیست،  برای پیشرفت باید شرایط رو طوری که هست ببینیم و به امید خدا ایرادها رو حذف کنیم و خوبیها رو جایگزین اون کنیم .

ما ایرانیها دچار افراط و تفریط هستیم، انتخابمون رو به آبی و قرمز خلاصه کردیم ! گفتیم "هنر نزدِ ایرانیان است و بس "و پس یا مغرور شدیم یا سرخورده و تحقیر !

به جای به دنبال حقیقت رفتن، اسطوره‌ و افسانه گرا شدیم و برای پوشاندن عیب هامون دست به دامن گذشتگان شدیم و تاریخمون (شایدم فقط چیزهای که شنیدیم) رو علم کردیم، اما حتی بزرگان تاریخمون رو هم درست نمیشناسیم !

 برای اینکه خوب جلوه کنیم، بجای بالارفتن بقیه رو پایین میکشیم و بد جلوه می‌دیم.

طولانی شد ببخشید، یه نقل قول و تمام :

در دنيا جاي کافي برای همه هست پس به جای اينکه جای کسي را بگيری سعي کن جای خودت را پيدا کني... "چارلي چاپلين"

  

CGART : ممنون از اینکه وقت خودت رو در اختیار ما قرار دادی. با آرزوی موفقیت های بیشتر!

بابت مصاحبه ممنون، با آرزوی موفقیتهای بزرگ

 

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats