نام هنرمند : کیان کیانی
تاریخ مصاحبه : تیر 1392
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی
 
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام کيان ، لطفا کمی خودت رو برامون معرفی کن .  در چه رشتهای تحصيل کردی و چطور به هنر علاقمند شدی؟

سلام  كيان كياني هستم، متولد ١٣٦٥، متولد و ساكن كرج اصالتا خوزستانی . ديپلم گرافيك و فوق ديپلم انيميشن خواندم، از زمان كودكی به كارتون، نقاشی و موسيقي گرايش زيادی داشتم و بيشتر زمانم رو صرف اين كارها میكردم البته جدا از خرابكاریو كنجكاویها ...

 

CGART : برای یادگيری هنر چه مراحلی رو طی کردی و چه چيز باعث شد که وارد هنرهای دیجيتال و انيميشن بشی؟  

علاقهای كه به هنر داشتم باعث شد در چند زمينه مثل طراحی، عكاسي و بيشتر موسيقی فعاليت داشته باشم، بعد از دورۀ هنرستان  با وجود علاقهای كه به انيميشن و توليدش داشتم نگاهی عمیقتر به طراحی پيدا كردم و طراحی آكادميك رو خيلی جدي شروع كردم، همزمان با شروع طراحی تقريبا به مدت يك سال با نرم افزار Maya كار كردم كه البته اين هيجان عمر كوتاهی داشت ولی در آیندۀ کاری‌‌‌ام بیتاثیر نبود . اواسط اين دوره در دانشگاه، رشتۀ انيميشن رو شروع كردم و با ديدن آثار نقاشی  و طراحی ديجيتال با اين هنر بيشتر آشنا شدم و گرايش بيشتری پيدا كردم

 

 

CGART : تخصص اصليت چيست و چه کارهای دیگری رو در کنار اون انجام ميدی؟  

تخصص اصلی من طراحی كانسپت، كاراكتر و فضا هست و تو زمينههای ديگه‌‌ای از توليد مثل استوري بورد، استوري ريل، لیاوت و كار صدا (باند سازی، فضاسازی ) فعاليت میكنم .

 

CGART : کمی در مورد تکنيک کارت برامون بگو . اینکه هم رئال کار می کنی و هم فانتزی خيلی تنوع خوبی به آثارت داده، برای پيشرفت در هر دو سبک چه  کارهایی انجام ميدی؟

بعد از ايده، تحقيق و طراحی رو شروع میكنم كه اگر لازم باشه رفرنسهايی هم تهيه ميكنم تا طراحی تو گرافيك و استايل مورد نظر به نتيجه خوبی برسه و بعد میرم سراغ رنگ كه البته قبل از اين مرحله سعی میكنم فضای رنگی رو تو ذهنم خوب ببينم . و بعد شروع میکنم .
اوايل گرايش بيشتري به رئال داشتم و ضعفم تو فضای فانتزی باعث شد برم تو دل ماجرا و كمكم به اين فضا هم علاقه پيدا كردم . اين نوع برخورد كمی برام سخت بود چون بايد براي هر كدوم آمادگي ذهني پيدا مي كردم و كلي تمرين و كار ديدن ... اما رفته رفته رابطۀ بين اين دو رو پيدا كردم كه كار برام راحتتر شد، تمرين اصلیام طراحی رئال هست و   همه چيز درك بصری و شناخت هست و از آناليز و نحوۀ برخورد با فرم و خلاقيت، كارتون به دست میآد . كار ديدن هم باعث مي شه چشم و ذهنم آماده باشه .

 

 

CGART : برای بالا بردن سطح کارت و خلق آثار چه کارهایی انجام ميدی؟ مطالعه کتاب، دیدن آموزش، دنبال کردن آثار هنرمندان دنيا .. ؟

هيچ وقت از كار راضی نيستم، فكر میكنم همين باعث ميشه بيشتر تحقيق كنم، بيشتر تحقيقات تجربی انجام میدم و از دل اين نكاتی رو كه مي خوام به دست ميارم، از كتاب هم استفاده میكنم كه خيلی كمكم میكنه، تقريبا هر روز هم كار میبينم كه واقعا تاثيرگذار هست .

 

CGART : دانش غير دیجيتال رو چقدر در کار مهم میدونی و خودت چه تجربههایی در این زمينه داشتی و داری؟

به نظر من دانش غير ديجيتال اهميت خيلی زيادی داره، فضاي ديجيتال براي يك طراح 2D مثل يك مداد يا قلممو هست . اگر شناخت و درك بصری نباشه با هيچ كدوم نمیتونه تاثير درستی بذاره،  فقط درگير تكنيكهای ابزاری شدن اصلا مسير درستی نيست . تجربۀ مديای غير ديجيتال باعث پختگی بيشتر تو اين فضا میشه .
تجربيات غيرديجيتال از دورانی كه طراحی رو شروع كردم تا حالا ادامه داره و ادامه خواهد داشت . علاقۀ زيادی به كار حجم دارم كه با وجود محدوديت جا و متريال در این زمنینه كار میكنم

 

 

CGART : کمی در مورد تجربههای کاریت برامون بگو و اینکه فضای کاری رو در ایران چطور ارزیابی میکنی؟

به صورت پروژهای كار میكنم . با استوديو ويشكا، سيما پردازن شرق، استودیو هدهد، رايكا، پارسيما، كانون و يك سری شركت تبليغاتي و انيميشنسازی كه اسمشون در خاطرم نیست در زمينۀ طراحی كاراكتر و فضا، استوري بورد و ريل ... كار كردم .  

فضای كار در ايران از منظر نياز به توليد روند رو به جلويی داشته اما بستر خوبی نداره، سال پيش هم كه واقعا اين روند به كندترين شكل ممكن رسيد كه متاسفانه هنوز هم درگيرش هستيم .

 

CGART : معمولا چه نسبت از وقتت رو به کار شخصی خودت و چقدر از اون رو به کارهای سفارشی اختصاص ميدی؟ و اینکه چطور ميشه این دو رو بطور مناسب مدیریت کرد تا در جهت پيشرفت کار هنرمند باشه؟
 
نسبت به شرايط سعی میكنم تعادل رو حفظ كنم البته كه كار شخصی برام اهميت بيشتری داره چون خيلی كم پيش میاد که با تيم با تجربهای كار كنم . البته در حال حاضر كنار كارهای ديگه با چند نفر از دوستان به صورت مستقل مشغول توليد انيميشن كوتاه هستیم . در مورد اينكه چطور میشه اين دو رو مدیریت كرد باید گفت این قضیه  بستگی به هدف و شرايط زندگی هر شخص داره ولي به نظر من نبايد وقت رو ارزون فروخت .

 

 

CGART : بزرگترین مشکل یا مشکلات صنعت انيميشن و بازی رو چه چيزهایی میدونی؟ آیا راه حل هایی هم برای این موضوع پيشنهاد میکنی؟

من خودم را در جايگاهی نمیدونم که بخوام در این مورد نظر بدم اما همونطور كه تجربه نشون داده متاسفانه بيشتر توليدكنندهها نگاه خيلی تجاري يا به زبان سادهتر بزن در رويی به کار دارند   كه این نگاه يا به خاطر منافع شخصی هست يا نبودن دانش كافی و تو بيشتر موارد هر دو بابت صراحتم عذر میخوام ! يكی ديگه از مشكلات، ضعف در كارگردانی هست كه احساس میكنم تو ايران تبديل شده به راحت ترين شغل در این صنعت و مسالۀ دیگه اینکه هنوز توانايی حفظ كيفيت حتی تو كارهای توليدی نسبت به بودجه، زمان و نيرو خيلی كم ديده میشه .

 

CGART : نظرت در مورد آموزش و راه های درست اون در ایران چيه؟ بهطور کلی چه چيزهایی رو برای پيشرفت هنرمندامون میتونی پيشنهاد کنی؟

تو اين فيلد خيلی فضای خوب و هيجان انگيزی وجود داره كه باعث رشد اين هنر و صنعت میشه، رقابت خوبی هم ايجاد میكنه و اميدوارم همه چيز در حد همين هيجان باقی نمونه و بستر كار نيرو هم فراهم باشه .
آموزش بهصورت آكادميك و پايه بايد پيش بره كه نتيجۀ بهتری داشته باشه چون اين هنر دير محصول هست و نمیشه زود ازش نتيجه گرفت و حتما بايد پروسۀ درستی طی بشه .  

 

 

CGART : کمی از نقش ارتباط هنرمندان با هنرمندان، مجموعه ها و رویدادهای خارجی بگو . چه عوامل و رویه هایی رو مفيد می دونی؟

فكر مي كنم تو اين زمينه پر از ضعف باشم چون بيشتر تو غار خودم بودم ! راجعبه خودم فكر میكنم هرچقدر كمتر درگير حواشی و درست كردنش باشم و فكر مثبتی داشته باشم انرژی بيشتر برای پيش رفتن، چه از نظر  اخلاقی و چه از نظر کاری كاری خواهم داشت .

 

CGART : نظرت در مورد مجموعه CGart.ir و رویداد های اون مثل مسابقات، کارگاه ها و شرکت در رویدادهای خارجی چیست؟

خيلي صادقانه میگم، اوايل درك درستی از اين مجموعه نداشتم و نمیتونستم به خوبی باهاش ارتباط برقرار کنم ولی نظرم تغيير كرد . اين مجموعه با روند و موقعيتهایی  كه داره، رفته رفته تبديل به يك اعتبار ميشه، اعتباری كه براي همه كسانی كه تو اين زمينه فعال هستن از هر لحاظ سودمند خواهد بود، اعتبار يك مجموعه خيلی بزرگتر از اعتبار يك شخص است .

 

 

CGART : چه توصیهای به هنرمندان و همچنین علاقمندانی که تازه وارد این هنر شده اند داری؟

اينكه اميدوارم همه مسير خوبي رو پيش بريم .  

 

CGART : ممنون از اینکه وقتت رو در اختیارمون گذاشتی ! موفق باشی .

من هم ممنونم از شما .

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats