نام هنرمند : فرهاد محاسب
تاریخ مصاحبه : آذر 1389
وبسایت :  http://fmvfx.com
مصاحبه کننده : کیوان پیشگاه حقی
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام فرهاد، خیلی ممنون که این فرصت رو به ما دادی، لطفا خودت رو برای خوانندگان ما معرفی کن.

سلام،  من فرهاد محاسب هستم ، در تهران متولد شدم و در سال ۱۹۹۷ به کانادا مهاجرت کردم.

تخصصم در زمینه Feature Film Compositor و   Compositing Technical Directorهست. در ۲ شاخه ی Motion Graphics / Advertisement (۸ سال) و Feature Film (۳ سال) تجربه دارم. در شاخههای کامپیوتر IT،  Graphics و Compositing  تدریس کرده ام. در حال حاضر هم برای CIS-Vancouver کار میکنم.


CGART : بسیاری از آرتیستها با دیدن فیلم هایی مثل ترمیناتور ۲ ، تایتانیک و انیمیشن های کمپانی هایی مثل پیکسار وارد دنیای هنرهای دیجیتال شدن، تو چطور به این هنر علاقه مند شدی و چطور شد که به VFS (Vancouver Film School) رفتی؟

من از خانواده ایی هستم که در نوع خودش خاص بود ، اون ها به من این امکان رو دادن که به هرچیزی که برام مثل یه معمّا بود سرک بکشم. خیلی جالبه، من تقریبا داشتم یک معلم میشدم.  در این بین  من به کار در Hewlett-Packard رفتم و محل خودم رو در HP  برای کار داشتم.

در اون روزها داشتم یاد میگرفتم که چطور فیلم ها ، TV Show ها و گرافیکهای کامپیوتری ساخته میشن. من تا اونجا که تونستم تحقیق کردم و تا اونجا پیش رفتم که استودیوی تبلیغات و طراحی گرافیک خودم رو راه انداختم.

در زمانی که طراحی گرافیک میکردم دنبال این قضیه گشتم که تصاویر متحرک با استیل ایمیج ها چه تفاوتی دارن.

من هیچ وقت یاد گرفتن رو کنار نذاشتم، اما با اکثر پروژه هایی که انجام میدادم خیلی درگیری داشتم. وقتی چیزی رو یاد میگرفتم ، در واقع همون رو مدام در سالهای پشت سر هم هی تکرار میکردم. چیزی که من در   Visual Effects  بهش پی بردم اینه که با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی شما هیچوقت نباید دست از یاد گرفتن و پیشرفت خودتون بردارید. وقتی اینو فهمیدم واقعا میخواستم بدونم که چطور Film Effect ها کار میکنند و چطور اونها میتونن تصاویری خلق کنند که از TV Showها بهتر باشه. همون لحظه بود که تصمیمم رو گرفتم و هرچیزی که داشتم حتی استودیو رو فروختم،. کار هام رو هم تعطیل کردم و هرچی داشتم تو ماشین گذاشتم و به سمت Vancouver رفتم تا به VFS برم. چون اونجا یکی از ۱۰ جای برتر پیشنهادی بود. وقتی رسیدم خیلی زود شروع به تحصیل کردم. اونجا بود که فهمیدم هرچیزی رو که میدونستم باید فراموش کنم و هرچیزی که بهم یاد داده میشه رو باید یاد بگیرم.

 

CGART : اولین تجربه جدی برای کارت مربوط به چه زمانی بود و چطور خودت رو برای اون آماده کردی؟

اولین تجربه من در تلویزیون و فیلم ، انجام روتو بود. این پروسه ای از تولید تصاویر رنگی از تصاویر سیاه و سفید ، یا جدا کردن کاراکترها و آیتمها در تصویر از بک گراند هست. این کار خیلی هیجان انگیز نیست اما خیلی هم آسون نیست و یکی از ملزومات کامپوزیت کردن میباشد. شما باید تمام فریمها رو یک به یک بررسی کنید و مطمئن بشید که صد درصد اطلاعات چیزی که در حال کات کردن هستید و صفر درصد اطلاعات پس زمینه رو برداشتید. قبل از رفتن سر کار من بیرون میرفتم و یک سری Footage تهیه میکردم و باهاشون تمرین میکردم. واقعا نمیتونم میزان اهمیت تمرین کردن رو در اینجا بیان کنم. هیچ وقت نباید تمرین کردن رو فراموش کنیم.


CGART : تخصص اصلی تو در کدوم زمینه ست؟ لطفا کمی راجع به تخصصت به علاقمندان و خوانندگان ما توضیح بده و بگو چطور میتونن در این زمینه پیشرفت کنن.

من یک کامپوزیتر هستم. این کار یعنی اینکه من به چیزی که وجود نداره حقیقت و باور میدم. میشه اونو با سر آشپز مقایسه کرد. آشپز های زیادی بخشهای مختلف یک غذا رو جدا جدا تهیه میکنن. این ها مثل بچههای تیمهای خودمون هستن ( انیماتور ها. مدل ساز ها،  VFX آرتیستها ، ... ) زمانی که تمام این بخشها آماده شد ، مرحله نهایی تبدیل همه آنها به یک تصویر واحد است که تا حد امکان طبیعی به نظر برسه. کار من مثل یک سر آشپزی هستش که روی اون تصویر واحد کار میکنه تا به چشم زیبا به نظر برسه. بعضی اوقات هیچ شخص دیگری روی تصویر کار نمیکنه به جز کامپوزیتور. چون ما آخرین کسی هستیم که به Footage ها دست میزنیم  (قبل از اینکه پیش تدوینگر برن و کنار هم قرار بگیرن و با صدا سینک بشن) . تمام این کار با تمرین، تحقیق و ممارست در یادگیری تحقق پیدا میکنه . این خیلی سخته که شما  در تخصصتون بتونید خودتون رو تا یک درجه ای بالا ببرید و از بقیه جدا کنید. کلمه Perfect  در کاری که ما انجام میدیم وجود نداره. کار همیشه به اندازه بودجه و زمانی که داریم خوب در میاد.
 

 

CGART : خیلی ها آرزو دارن که به  VFS  برن. به عنوان کسی که درVFS بودی، چه صحبتی با کسانی داری که میخوان به اونجا برن؟ رفتن به اونجا مثلا از ایران چه شرایطی میخواد؟

VFS و دیگر برنامههای یک ساله خیلی خوب هستند چون شما در کل زمان کمتری رو طی میکنید ولی در این زمان کوتاه بسیار به کار کردن میپردازید. البته تحصیلات در یک سال نکات منفی هم داره. در نگاه اول ممکن زمان زیادی به نظر بیاد، اما در حقیقت آن قدر زود میگذره که شما حتی متوجه نمیشید کی فارغ التحصیل شدین. بزرگترین چیزی که در این برنامهها وجود داره اینه که شما از چیزی که داخلش قرار گرفتین و محدود شدین بیرون میاین.

برای مثال من هنرمندان خیلی خیلی با استعدادی رو میشناسم که با دانش بسیار محدود ولی با چشمانی باز برای هنر به  VFS میرفتن. اونها ساعت های زیادی رو در مدرسه صرف یادگیری و تمرین کردن و در حال حاضر در پروژههای بزرگی مثل TRON, Thor, IRON MAN Harry Potter و ...سهیم هستند .

همچنین آدمهای با استعدادی رو میشناختم که اون ها هم تحصیل رو شروع کردن ولی پیشرفت چشمگیری نداشتن چون زمان و انرژی مورد نیاز رو خرج نکردند.

در ضمن در مورد این مدارس باید بگم که بزرگترین مشکلی که من متوجه اش شدم  اینه که برای دانشجوهای بین المللی کار گرفتن در کانادا سخته، غیر ممکن نیست فقط مشکله!

 
CGART : چطور خودت رو" به روز" نگه میداری؟ و معمولا از چه Reference هایی استفاده میکنی تا ازشون الهام بگیری؟

من با کار کردن و جستجوی مداوم درباره تکنیکها و تکنولوژیهای جدید، خودم رو به روز نگه میدارم.

من از دوست هام، همکارانم و هنرجوهای خودم یاد میگیرم. شما هیچوقت همهچیز رو نمیتونید بدونید، ولی همیشه میتونید از بقیه آدم ها چیز هایی یاد بگیرید که تا حالا فکرتون هم بهش نرسیده بود. برای همین شما باید همیشه مشتاق یاد گیری باشید. من همیشه در حال جستجو و سرک کشیدن در کار دوستانم، همکارانم، فیلم های مختلف ، TV Show ها، تبلیغات و دنیای واقعی که درونش زندگی میکنیم هستم. عکاسی یکی از بهترین راههای ساختن چشمان خودتونه ، چون میتونید صحنه ها و اشیایی رو ببینید که اکثر مردم از دست میدن. شما میتونید با عکس گرفتن خیلی چیزا رو یاد بگیرید، در واقع این کار یک "باید" هست برای همه کسانی که میخوان وارد کار نورپردازی ، کامپوزیت و تکسچر کردن بشن.  

CGART : کمی در مورد انیمیشن کوتاه   “Where Do I Belong?“که توسط شما در زمان دانشجویی ساخته شده، بهمون توضیح بده.

در واقع اون یک کار تفریحی و ابتدایی بود. کانسپت
اون کار از یک شوخی بین من و چند تا از دوستام زمانی که داشتم تمام ایدههای خودم رو بیان میکردم شروع شد.

 نهایتان اون قضیه به چیزی که الان میبینید ختم شد. اون اثر از کشیدن استوری برد تا انتها یک پروسه ۶ ماه بود. من این پروژه رو انتخاب کردم چون هر کدوم از شات هاش یک فرصت جدید برای یاد گیری بود و جنبههای بسیار زیادی از ویژوال افکتس رو از طراحی کانسپت تا کامپوزیت کردن پوشش میداد. اگرچه این پروژه یک پروژه تکنفره بود ولی من از طرف هم کلاسی هام حمایتهای خوبی داشتم.
 

 

 

 

CGART : تا به حال در چه پروژه هایی شرکت داشتی و کدومشون رو بیشتر دوست داشتی؟

The Hole 3D ، Flicka ، Zombieland، Avatar، The Last Air Bender، Invictus،Twilight ، Salt،Red ،  The Green Hornet، The Harry Potter و ...

من کارهای freelance  در حوزه تبلیغات و برنامه های تلویزیونی و Web spot زیاد انجام دادم. مثل کار هایی که برای رولکس ، نیسان، مرسدس ، IOC (International Olympic Committee) مانند المپیک زمستانی 2010، Glade، HP و ... خیلی جا های دیگه.


CGART : برای آینده خودت چه برنامه هایی داری؟

خوب، در حال حاضر برنامه دارم که این مصاحبه رو سر وقت بهت برسونم ، هاها ؛)


CGART : به جز فیلم برای سینما، آیا در پروژه هایی در فیلدهای متفاوت مثل فیلم های مستند ، تبلیغات ، ویدئو کلیپ برای موزیک ، گیم یا ... شرکت داشتی؟

دقیقا، بیشتر کار
های freelance من مربوط به همین چیز هاست. در حال حاضر بر روی یک مستند و یک موزیک ویدئو کار میکنم


CGART :  با استفاده از چه نرم افزار هایی در پروژه های بزرگ به صورت گروهی کار میکنید؟

The Foundry Nuke, Apple Shake, Silhouette FX (SFX), Mocha, Photoshop, After Effects, Autodesk Maya


و بسیاری دیگر از این دست نرم افزار ها به علاوه
 Tool  هایی که در خود استدیو نوشته میشه. همچنین من بسیاری از  Scriptها و Tool ها رو خودم در Nuke نوشتم.
 


CGART : آیا در کنار CG به فعالیت دیگه ای هم مشغولی؟

من
Snowboard رو خیلی دوست دارم، همچنین کوه رفتن با دوچرخه، صخره نوردی، عکاسی و طراحی محصولات جدید و تازه.  در حال حاضر به تدریس هم میپردازم و مشغول انجام یک سری پروژههای شخصی که شامل شروع یک business آنلاین هست میباشم! 

CGART : نظرت راجع به وبسایت CGart.ir و فعالیت هایی که انجام میده چیه ؟

من خیلی
خوشحالم که سایتی مثل CGart میتونه با هنرمندان ایرانی و با استعداد کل دنیا ارتباط برقرار کنه و بر عکس. این دنیایی که ما توش زندگی میکنیم خیلی بزرگه، اما صنعتی که توش کار میکنیم خیلی جدید و نوپا ست مخصوصا در ایران. سایت هایی مثل سایت شما هنرمندان رو به خلق آثاری بهتر تحریک میکنند و تکنولوژی رو به سمت جلو میرانند. به کار خوبتون ادامه بدید! 


CGART : خیلی ممنون که وقت خودت رو به ما دادی، امیدوارم در تمام مراحل زندگیت موفق باشی.

ممنون از شما، امیدوارم همیشه به این کار با ارزشتون ادامه بدید.
 

 


تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats