نام هنرمند : عماد مخبری
تاریخ مصاحبه : مرداد  1389
وب سایت : www.emud.org
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی 
 
 

 

 

 

 

 

CGART : سلام عماد، و ممنون از اینکه این وقت رو به CGart و خوانندگان دادی. لطفا کمی خودت رو معرفی کن.

سلام. من یک انیماتور و تولید کننده فیلم هستم که در حال حاضر در لس آنجلس و پاریس کار می کنم. والدین من هر دو ایرانی هستند، من در آمریکا متولد شدم، ولی در تهران و استکهلم بزرگ شدم.

در سال 2001 هنگامی که در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) تحصیل می کردم وارد دنیای CG شدم. پس از گذراندن یک سال در شرکت Digital Domain در Venice ، California به UCLA برگشتم تا تحصیلاتم رو در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته Computer Graphics ادامه دهم و از سال 2004 رسما فیلم و انیمیشن رو در UCLA Film School’s Master of Fine Arts شروع کردم. سال تحصیلی 2007/2006 رو در پاریس و در Gobelin’s l’école de l’image گذراندم، و انیمیشن “Oktapodi” رو بهمراه پنج نفر از هم رشته ای هایم کارگردانی و تولید کردم. این اثر موفقیت چشم گیری را در جریان فستیوال از آن خود کرد و هر دو جایزه داوران و Best of Show را در Siggraph به خود اختصاص داد.

در سال 2008 کارم را در Sony Pictures بعنوان انیماتور سه بعدی ادامه دادم و وقتی آنجا بودم Oktapodi برای بخش انیمیشن کوتاه Academy Awards نامزد جایزه اسکار شد. من در حال حاضر تحصیلاتم را در تولید فیلم ادامه می دهم، بیشتر در بخش نمایشنامه نویسی و همزمان طرح ایده برای انیمیشن های کوتاه و بلند.

این مصاحبه در دو صفحه تهیه شده است. برای مشاهده صفحه دوم روی لینک زیر کلیک کنید :

 

CGART : در دانشگاه در چه رشته هایی تحصیل نمودید و چطور به آنها علاقمند شدید؟

مدرک کارشناسی خودم رو در رشته علوم کامپیوتر در سال 2001 و از دانشگاه UCLA دریافت کردم. در دو سال اول تحصیلم موضوعات جذابی را دنبال کردم و بیشتر از برنامه نویسی خوشم میامد. در حالی که در رشته های دیگر کامپیوتر مسائل را بررسی و حل می کنند، اما در علوم کامپیوتر به خلق و ساختن می پردازند، حتی اگر یک برنامه کاری کوچک انجام دهد، شما همچنان چیزی را خلق نموده اید.

در هر حال، یک دوره کوتاه کارآموزی در Microsoft در سال آخر تحصیلم من رو به برنامه ریزی برای ادامه زندگیم وا داشت. من به این نتیجه رسیدم که وقتی محصول و تیم خیلی بزرگ می شوند، حس خلق کردن کمرنگ تر می شود. مثل این که بعنوان یک کارگر در یک ساختمان خیلی بزرگ کار کنید، تا اینکه خودتان برای خودتان یک کلبه کوچک بسازید.

 

CGART : چطور تحصیلات شما در علوم کامپیوتر شما را وارد دنیای انیمیشن و جلوه های بصری نمود؟

در آخرین سال تحصیلم در مقطع کارشناسی به کامپیوتر گرافیک علاقمند شدم. ما مباحث بسیار پایه ای را مطالعه می کردیم و برای خودمان موتور رندر Zbuffer خودمان را می ساختیم. از اون کلاس با یک تصویر رندر شده از یک قوری که خودم آن نرم افزار را نوشته بودم خارج شدم، و خیلی شیفته شده بودم!

در آن تابستان، طبق نصیحت استادم، در Siggraph در Los Angeles شرکت کردم. هنوز تجربه راه رفتن در سالن های کنفرانس آنجا را بخاطر دارم. هیچوقت در زندگیم تا این حد به موضوعی علاقمند نشده بودم! قصد کرده بودم که تا در آنجا هستم ارتباطاتی برقرار کنم و یک شغل پیدا کنم. بعد از شرکت در یک برنامه ای که توسط Doug Ruble (رئیس R&D  در Digital Domain) به سوی او رفتم و با او در مورد اینکه چطور می توانم در این صنعت وارد شوم صحبت و مشورت کردم. او مرا به دپارتمان فنی آنجا راهنمایی کرد و من از چند هفته بعد آنجا مشغول بکار شدم. از آنجا، مراحل پشت سر هم طی شدند و من در بازشگت به UCLA برای ادامه تحصیل در Computer Graphics ، اولین کلاسم در زمینه انیمیشن سنتی را گذراندم و برای دریافت MFA خود در Film School مشغول به تحصیل شدم.

 


 

Image Copyright : Francois-Xavier Chanioux

 


 

Image Copyright : Julien Bocabeille


CGART
: پس شما زمان زیادی را برای تحصیل و کسب علوم و تجربیات مختلف در این زمینه صرف کرده اید. مجموعا چقدر برای این هدف صرف شد؟

درست نمی دونم در مورد زمان می پرسید یا هزینه ها، پس هر دو را جواب می دم. من در واقع زمان زیادی رو برای تحصیلات عالیه سپری کردم. یکی از دلایل این زمان زیاد اینست که من در مدرسه رشته پزشکی را می خواندم و می خواستم یک دکتر شوم! دلایل زیادی وجود داشت که به این رسیدم که این رشته به درد من نمی خورد، ولی یکی از آنها این بود که نمی خواستم تا 20 سالگی در مدرسه باشم. در نهایت این باعث شد که دنبال MS/MFA/Diploma بروم، و نه MD .

برای پاسخ به سوال شما از نظر زمانی، 5 سال در رشته علوم کامپیوتر در UCLA ، بعد از یک سال کار در Digital Domain دوباره بازگشت به دانشگاه برای  ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و رشته Computer Graphics همزمان با تحصیل در رشته کارگردانی فیلم در همین مقطع، با گرایش تخصصی انیمیشن در UCLA School of Film, Theatre and Animation . بدنبال همین، یک سال تحصیل در پاریس در Gobelins ، جایی که سال آخر برنامه سه ساله آنها در رشته Character Animation را به پایان رساندم و رسما به عنوان Conception et Réalisation de Film d’Animation یا همان کارگردان فیلم انیمیشن فارغ شدم.

در مورد هزینه های تحصیلم نسبتا خوش شانس بودم. در UCLA در مقطع کارشناسی شهریه حدود 5000 دلار در سال بود. برای کارشناسی ارشد 2 ساله، بعنوان Teacher Assistant مشغول شدم که هم هزینه تحصیل را پوشش می داد و هم در ماه حقوقی به من تعلق می گرفت. شهریه MFA هم توسط بورسیه، پاداش و یک سال دیگر فعالیت بعنوان T.A پوشش داده شد و در نهایت در Gobelins هر سال 2500 یورو برایم هزینه داشت. در مجموع تمام هزینه های تحصیل من در حدود 30000 دلار شد، میزانی که الان خیلی ها برای یک ترم تحصیل در یک دانشگاه خصوصی در آمریکا می پردازند.

 


CGART
: اولین تجربه جدی شما در صنعت انیمیشن چه بود؟ کمی در مورد آن توضیح دهید، و چه مورد مهمی را تجربه کردید که هر هنرمندی روزی ممکن است با آن مواجه شود؟

 سال اول فعالیت من در Digital Domain درس بزرگی در زمینه فروتنی بود. من مدرکم رو از یک دانشگاه معتبر در رشته علوم کامپیوتر گرفته بودم، یک کار پر مزایا در Microsoft رو ترک کرده بودم و بجای اون کاری رو انتخاب کرده بودم که حقوق و مزایای خیلی کمتری داشت و از هیچ کدوم از علوم و مهارت هایی تا الان آموخته بودم استفاده نمی کرد! این موقعیت کاری در واقع پشتیبانی فنی هنرمندان شاغل در این شرکت محسوب می شد. ما اولین افرادی بودیم که وقتی یک هنرمند جایی به مشکل بر می خورد با ما سر و کار داشت، چه یک مشکل جزئی و چه مشکلی که باید آنرا به دپارتمان نرم افزار منتقل می کردیم. اما خوبی این کار این بود که با ساختار یک شرکت مشغول در زمینه Visual Effects از نزدیک آشنا شدم، و چیزهای زیادی یاد گرفتم.

پس غرور خودم رو کنار گذاشتم و تا جایی که می تونستم اونجا یاد گرفتم، و واقعا چیزهای زیادی هم برای یاد گرفتن بود. من توسط هنرمندان درجه یک احاطه شده بودم و آنها واقعا در زمان و صحبت هایشان بخشنده بودند. وقتی اولین بار به اونجا رفتم با خودم گفتم یک سال رو اینجا تحمل خواهم کرد و بعد به دانشگاه بر میگردم، ولی آخر اون سال چیزهای زیادی یاد گرفتم و با افراد بی نظیری ملاقات کردم که ترک کردن اونجا رو برام خیلی سخت می کرد!

 


CGART
: چطور به دنیای حرفه ای ها وارد شدید؟ کمی در مورد تلاشها و تجربیات خود بگویید.

من فقط تلاش می کردم خودم رو بهتر کنم، به امید اینکه روزی این تلاشها به جایی می رسد. من هر سال برای کار در شرکت های مختلف در این صنعت بعنوان Technical Director اقدام می کردم، و تا سال آخر تحصیلم حتی یک وقت مصاحبه هم کسب نکردم. ولی یادم نمیاد که بخاطر این ناراحت یا نگران بوده باشم. به این فکر می کردم که تنها کاری که باید می کردم این بود که مهارت های خودم رو بیشتر کنم، و در نهایت یک موقعیت خوب پیش خواهد آمد. وقتی “Oktapodi”  به پایان رسید، خوب کار خیلی راحت تر شد.

 


تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats