نام هنرمند : داریوش درخشانی

تاریخ مصاحبه : شهریور  1387

مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی 

 
 
 
 
 
 

 

CGART : با سلام لطفا ابتدا کمی درباره خودتان بگویید ، متولد کجا هستید و چطور وارد هنر شدید؟

من در سال 1971 در تهران متولد شدم و در سال 1979 به همراه خانواده ام به کشور امریکا رفتم. تا قبل از ورود به دبیرستان هنر می خواندم و در سال 1368 وارد دانشگاه Lehigh در ایالت Pennsylvania شده و در رشته معماری و تاتر مشغول به تحصیل شدم. به همان اندازه ای که به طراحی ساختمان علاقه  داشتم به تاتر و حتی کارگردانی و بازیگری روی آوردم و بعد از فارغ التحصیلی در سال 1993 به مدت 2 سال در یک شرکت معماری در New Jersey کار می کردم.آنجا یاد گرفتم که چگونه از CAD استفاده کنم و به مرور به طراحی محیط های سه بعدی پرداختم. بدین ترتیب به طراحی سه بعدی و CG علاقه مند شدم و دوست داشتم آنرا در صنعت فیلم محک بزنم. در سال 1995 به دانشگاه Southern California Film School رفتم و در رشته انیمیشن و CG به ادامه تحصیل پرداختم.

CGART : چه چیزی در هنرهای تجسمی شما را جذب کرد؟

من عاشق ایده پردازی، خلق و تفسیر دید خود و دیگران از دنیای پیرامون هستم. این رشته بسیار جذاب و هر لحظه در حال تغییر است. همین موضوع مرا جذب کرده چرا که من دوست ندارم کاری یکسان را در مدت زمان زیادی انجام دهم.

CGART : در دبیرستان و دانشگاه چه رشته هایی را دنبال کرده اید؟

در دبیرستان هر سال در کلاسهای هنر و همزمان در دوره های طراحی دستی و نیز تاتر شرکت می کردم. البته بیشتر وقتم در کلاس های زبان و ریاضی صرف می شد که البته هیچ وقت ریاضیم خوب نبود! من با علاقه به معماری وارد کالج شدم ولی وقتی به Lehigh رفتم تصمیم گرفتم در دوره های تاتر نیز شرکت کنم. پیشروی در هر دو رشته معماری و تاتر کار سختی بود ولی من به هر دو علاقه زیادی داشتم. طراحی در محیط سه بعدی بسیار هیجان انگیز بود و دید خیلی خوبی در من ایجاد کرد. و همزمان جنبه نمایشی تاتر نیز مرحله جدیدی از هیجان را برایم نمایان ساخت. من هر دوی این رشته ها را به هنر CG مرتبط می دیدم ، جایی که شما زیبایی طراحی را با لذت نمایش می آمیزید! بنابراین من خیلی خوش شانس بودم که تحصیلاتم را در USC ادامه دادم و مدرک MFA (Master of Fine Arts) خود را گرفتم.

CGART : چطور کار حرفه ای خود را انتخاب و شروع نمودید؟ و در واقع کدام بخش هنر حرفه شماست؟

کار حرفه ای من بلافاصله  بعد از USC آغاز شد. یکی از هم دوره ای هایم که زودتر از من فارغ التحصیل شده بود برایم شغلی در   Sony    (کار بر روی انیمیشن Race for Atlantis ) دست و پا کرد. در همان زمان در یک شرکت کوچک انیمیشن به اسم POP به عنوان یک Render Wrangler (کسی که شبها مراقب رندر است تا مشکلی به وجود نیاید) استخدام شدم. تقریبا 16 ساعت در روز به مدت دو ماه کار می کردم... اما کمی بعد حدود سه ماه بعد از اتمام تحصیلم  به عنوان کارگردان فنی سریال South Park دعوت به کار شدم و یک سال روی این سریال کار کردم (1997 تا 1998) .

من در حرفه خودم بسیار به انجام کارهای بدون دست مزد پرداختم، تا اینکه به عنوان یک انیماتور در یک شرکت تبلیغاتی استخدام شدم. از آنجا بود که در آمد و تجربه ام راه کاریابی را برایم هموار تر کرد ، کاری که تا به امروز بی وقفه به انجام آن مشغولم.

CGART : انگیزه اصلی شما چه بود؟ و بزرگترین رویایتان چه بوده است؟ آیا این رویا به حقیقت پیوسته؟

انگیزه اصلی من اشتغال در حرفه ای بود که در آن علاوه بر لذت بردن سختی کار زیادی هم نداشته باشم! من در کارم به لذت و سر گرمی نیاز دارم در غیر این صورت خوشحال نخواهم بود و زندگی کوتاه تر از آن است که نخواهی خوشحال باشی! اظهار نظر در مورد بزرگترین رویایم کار سختی است من رویاهای زیادی دارم که بزرگترین آنها کمتر به کار بر می گردد. دوست دارم خانواده ام و پسرم در سلامتی به سر برده و از زندگی خود لذت ببرند... اما به عنوان رویای کاری ام دوست دارم بیشتر در فیلم های بزرگ شرکت کرده و به عنوان مدیر جلوه های ویژه و همچنین فیلم نامه نویس به فعالیت بپردازم. این رویای بسیار بزرگی است، ولی تا برای کاری کوشش نکنی اظهار نظر کار سختی است.

CGART : وقتی در اینترنت در موردتان می خواندم فیلم ها و سریال های بزرگی را دیدم که شما به عنوان مدیر جلوه های ویژه (Visual Effects Supervisor) در آنها فعالیت داشتید. چطور وارد این عرصه حرفه ای شده و اولین فیلم یا سریال شما کدام است؟

اولین کار من فیلم Race for Atlantis  بود که در آن به عنوان انیماتور کار می کردم این کار دو یا سه ماه به طول انجامید ولی بعد از آن با یک سال کار بر روی  South Parkبرای اولین بار در تلویزیون کار کردم ولی بعد از این سریال به کسب تجربه بیشتر پرداختم. در تعداد زیادی تبلیغات تلویزیونی فعالیت داشتم تا اینکه روی اولین فیلمم کار کردم. البته قبل از آن کارهای کوچکی روی فیلم هایی چون Flintstones : Viva Rock Vegas انجام دادم اما اولین و بزرگترین تجربه من به عنوان مدیر CG در فیلم Fantastic Four بود که توسط شرکتی به نام Cobalt در حال تولید بود. متاسفانه این شرکت منحل شد و من باید دنبال کار جدیدی می گشتم ولی در شش ماهی که روی این پروژه کار کردم تجربه بسیار زیادی اندوختم.

CGART : کمی در مورد جزییات صحبت کنیم. از چه نرم افزارهایی استفاده می کنید و در حرفه خود چه معلومات دیگری کسب کردید؟

من در حال حاضر مدیر جلوه های ویژه هستم و نسبت به قبل کمتر با کامپیوتر کار می کنم اما به طور کلی در شاخه نور پردازی و رندر فعالیت نموده و از Mental Ray و Maya  بیشتر استفاده می کنم. من در مورد عکاسی ، لنزها و تکنیک های تولید در فیلم نیز اطلاعات زیادی کسب کردم.

CGART : کدامیک از آثار شخصیتان را بیشتر از همه دوست دارید. لطفا کمی در مورد آن توضیح دهید.

من وقتی کار نمی کنم از نوشتن لذت میبرم و بیشتر سعی می کنم در نوشتن یک هنرمند باشم . در عین حال آثاری را در CG دارم که به آنها افتخار می کنم ولی آنها را بیشتر برای شرکت ها ساختم . برای مثال روی یک صحنه از  Panís Labyrinth که یک شبیه سازی دود خارج شونده از موتور یک لکوموتیو بود کار کردم. از آنجایی که من در این شاخه کارهای متفاوت زیادی انجام دادم برای اطلاعات بیشتر می توانید یه لینک زیر سر بزنید.

CGART : دنیای CG را برایمان توصیف کنید.به هر نوعی که دوست دارید؟

همیشه در حال تغییر است ، همیشه در حال پیشرفت و ترقی است. دنیای بسیار بزرگی است که هر روز هم بزرگ تر می شود. این که در CG به چه کاری علاقه مند هستید موضوعی است که باید آنرا برای خود روشن کنید و در آن بهتر و بهتر شوید. این که بخواهید در همه چیز حرفه ای باشید غیر ممکن است اما در عین حال درک و تجربه مختصری از تمام جنبه های CG  لازم و مفید است. مثلا اگر به Modeling علاقه مند هستید  اطلاعات خود را در مورد مراحل نور پردازی ، رندر ،انیمیشن ...  زیاد کنید.CG   آن چیزیست که شما از آن می سازید این که چطور از آن استفاده کنید به خود شما بستگی دارد. با این که دنیای CG در حال پیشرفت است ولی هنوز آنقدر جوان هست که من و شما قدرت تغییر آن را داشته باشیم. 

CGART : دو یا سه سال پیش کتاب Introducing Maya از انتشارات Wiley را خریدم و نام شما را روی آن دیدم. این اولین باری بود که اسم داریوش درخشانی را می شنیدم، پس شما یک نویسنده هم هستید؟

بله من همیشه به نوشتن علاقه داشتم. نوشته های من بر گرفته از تجربه تدریس هایم هستند. همیشه به تدریس علاقه مند بودم و از نبود یک کتاب مرجع مبتدی Maya در بازار متاسف بودم. پس تصمیم گرفتم یکی بنویسم! دو انتشارات جلو راه خودم داشتم که انتشارات Wiley را انتخاب کردم. من کتاب Introducing Maya را از نسخه پنج تا به حال نوشته ام و در تهیه ده کتاب Maya دیگر در پنج یا شش سال گذشته دست داشته ام. 

 


 

CGART : صنعت انیمیشن / هنرهای دیجیتال را چگونه در ایران دیده و پیش بینی می کنید؟ و به طور کلی چگونه از راه حرفه خود با آن در ارتباط هستید؟

متاسفانه من در مورد این صنعت در ایران اطلاعات زیادی ندارم و از این بابت متاسفم ولی به شدت علاقه دارم ببینم آنجا چه خبر است و این صنعت چگونه در حال رشد است. فکر می کنم با گذشت زمان هنرمندان CG بیشتری برای کمپانی های مختلف در نقاط مختلف جهان از راه دور، و به صورت Remotely کار خواهند کرد. جهانی سازی کار CG را راحت تر خواهد کرد و کشورهای بیشتری در این صنعت دخیل خواهند بود.

CGART : به نظر شما یک هنرمند CG  چگونه باید در رشته خود پیشرفت کند؟ با تمرکز بر روی نرم افزارها ؟ تکنیک ها؟ موضوعات کوچکتر ولی کیفیت بیشتر؟ نوضیح دهید.

هرگز روی نرم افزار تمرکز نکنید. نرم افزارها همیشه در حال تغییر هستند و همه از یک نرم افزار استفاده نمی کنند شما با این کار فقط خود را محدود می کنید، روی "مهارتها" و  " آثار" خود تمرکز کنید. صرفنظر از نرم افزار، هرچه بیشتر کار کنید بیشتر نتیجه میگیرید. وقتی ما هنرمندی را استخدام می کنیم بیشتر به توانایی های هنری او توجه می کنیم تا توانایی های نرم افزاری اش. توانمند ترین هنرمند کسی است که دید فوق العاده ای دارد.

 CGART :  "من میخواهم یک حرفه ای باشم. باید چکار کنم؟" به این سوال چطور پاسخ می دهید؟

کار کن! کار کن و باز هم کار کن! بدنبال کار بگردید و آنرا در زمان مناسب با بودجه مناسب انجام دهید. بهترین خروجی را از کار خود بگیرید. چالش های زیادی در انتظارتان هست، موفقترین هنرمند کسی است که کار را در زمانبندی مناسب و با در نظر داشتن بودجه انجام دهد، و با همه اینها اثر زیبایی خلق کند.

CGART : آیا صحبت دیگری برای خوانندگان دارید؟

هیچوقت دست از کار نکشید. نا امید و دلسرد شدن چیزیست که راحت پیش می آید، ولی اگر از کاری که انجام می دهید واقعا لذت ببرید، به این راحتی ها تسلیم نا امیدی نخواهید شد. باید در هر کاری که انجام می دهید به احساس خرسندی و رضایت برسید، در غیر این صورت زندگی خیلی بی روح و خسته کننده خواهد شد! 

CGART : خیلی از شما ممنونم که در این مصاحبه همراهمان بودید. با آرزوی شادی و موفقیت بیشتر برای داریوش درخشانی.

من هم از شما ممنونم و از انجام این مصاحبه بسیار خوشحال شدم. موفق باشید!
 


تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 
 

 
Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved