نام هنرمند : سیروس جم
تاریخ مصاحبه : اسفند 1390
وبسایت : www.imdb.com/name/nm1776744
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی 
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام سیروس، لطفا کمی از خودت برای خواننگان ما بگو، کجا متولد شدی و در چه رشته ای تحصیل کردی؟

من در کالیفرنیا متولد و بزرگ شدم و در جاهای مختلف این ایالت زندگی کردم، از سان دیگو جائی که در USCD درس می خوندم و لس آنجلس که در Rhythm and Hues کارآموزی رو گذروندم، تا سان فرانسیسکو که در آنجا بزرگ شدم و حالا کار و زندگی می کنم.

در USCD در مقطع کارشناسی علوم کامپیوتر می خوندم  و همونجا هم کارشناسی ارشدم رو گرفتم، در رشته Computer Graphics و علوم کامپیوتر.

 

CGART : چطور به هنر و هنر های دیجیتال بطور خاص علاقمند شدی؟

من در خانواده ای بزرگ شدم که هم به علم و هم به هنر بها می دادند، و در دبیرستان به هنرهای دیجیتال علاقمند شدم. این بنظرم بهترین نقطه تلاقی علم و هنر می تونه باشه. بعد از دیدن فیلم هایی مثل Jurassic Park و Toy Story کاملا مبهوت شده بودم. با پدرم به کتاب فروشی های تخصصی می رفتیم و اون اجازه میداد تا هر کتابی که می خوام بخرم، من هم مستقیم سراغ کتاب های OpenGL می رفتم. حتی سراغ کتاب های عمومی تر Cinefex هم می رفتم. در اون زمان هیچ ایده ای نداشتم که این چیزا من رو به کار امروزم نزدیک می کنه. من فقط بخاطر جالب و هیجان انگیز بودنشون دنبال این چیزا بودم!

 

CGART : در اون زمان چه آرزویی داشتی و برای رسیدن به اون چه برنامه ای ریختی؟

از اونجایی که خیلی طرفدار Jurassic Park و Toy Story بودم همیشه فکر می کردم عالی میشه اگه بتونم در جایی مثل ILM یا Pixar کار کنم. ولی وقتی شما جوان تر هستید این رویا ها کمی دست نیافتنی بنظر می رسند. خوشبختانه در مورد من وقتی واقعا به چیزی علاقه داشته باشم تمرکز زیادی روی اون می کنم. بنابراین تا جایی که تونستم یاد گرفتم و از وقت آزادم استفاده کردم حتی اگه هیچ کدوم از اونا به یک شغل در آینده ربطی پیدا نمی کرد.

وقتی داشتم رشته Computer Graphics رو در USCD می خوندم سعی کردم خودم رو با افرادی که دقیقا علاقه های یکسان داشتیم احاطه کنم. در همون زمان USCD دپارتمان بزرگی برای گرافیک نداشت اما اساتید خیلی حرفه ای و سطح بالایی بودند که تدریس می کردند. من با اونها کار کردم و کم کم مسیرم رو به سمت صنعت پیش بردم.
 

 

CGART : اولین پروژه ای که بطور حرفه ای در اون مشغول شدی و نقشی که در این پروژه داشتی چی بود؟

اولین تجربه من در Visual Effects بعنوان کارآموز در R&D شرکت Rhythm and Hues بود. واقعا برام هیجان انگیز بود. من باید به یک تیم برای توسعه یک سیستم رندر مو کمک می کردم. تجربه من در R&H به من یاد داد که به چه چیزهایی نیاز دارم تا در صنعت بزرگ Visual Effects کار کنم و همزمان یک پیشینه خوب Technical  و هنری داشته باشم تا بتونم در این صنعت دوام بیارم.

 

CGART : چطور شد که وارد شرکت بزرگ Industrial Light and Magic شدی؟

وقتی داشتم درسم رو تموم می کردم به این فکر می کردم که آیا در مقطع دکتری در رشته Computer Graphics ادامه تحصیل بدم یا نه. تقریبا تصمیم حساسی بنظر میومد. با این حال همیشه احساس می کردم که می خوام چیزی رو دنبال کنم که جنبه هنری بیشتری داشته باشه تا جنبه فنی.

به نمایشگاه SIGGRAPH رفته بودم و تصمیم گرفتم رزومه خودم رو هم پرینت کنم و با خودم ببرم، بدون اینکه بطور جدی دنبال کار باشم. با دوستام در حال ترک کردن طبقه ای که مربوط به مشاغل میشد بودیم که غرفه ILM رو دیدم. یک لحظه با خودم فکر کردم که هیچ شانسی برای اینکه اونجا کار بگیرم وجود نداره! پس چرا تا اونجا برم! حتی تقریبا از درب نمایشگاه هم خارج شده بودم که با خودم گفتم "امتحانش ضرر نداره!" در نتیجه برگشتم، رزومه ام رو اونجا انداختم و برگشتم و به راهم ادامه دادم. کمی بعد با من تماس گرفتن، برای مصاحبه رفتم و کار رو گرفتم! و این درس مهم رو یاد گرفتم :

حتی اگر احساس می کنید خیلی چیزها غیر ممکن و دست نیافتنی هستند، تلاش کردن براشون ضرری نداره. این ممکنه همون قدم اولی باشه که به برداشتن اون نیاز دارید!

 

CGART : با نگاهی به پروفایلت در سایت IMDb ، در فیلم های زیادی به عنوان Digital Artist ، Sequence Supervisor  و Lead CG Artist مشغول بوده ای. کمی در مورد این تخصص ها برامون توضیح بده.

Lead و Sequence Supervisor تقریبا یک چیز هستند. این معمولا به این معنی هست که شما مسئول چیزی بیش از چند shot تنها هستید و المان های بیشتری در فیلم تحت کنترل شما هستند، یک سکانس کامل یا شکل کلی افکت ها و المان های بصری در فیلم. علاقه اصلی من نورپردازیه، دقیقا نمی دونم از کجا بوجود اومده ولی همیشه علاقه زیادی به نور و تعامل اون با متریال داشتم، با تمام پیچیدگی هایی در گیر این رابطه. این باعث شد تا به تخصص Look Developmet نزدیک بشم و روزانه در مورد این چیزا فکر کنم! روزهای من معمولا با فکر کردن به این که متریال ها چطور باید برای هر کاراکتر خاص باشند پر می شود و این که لایه های پوست، گرد و خاک، عرق ، پرز و ... چطور اضافه بشن و اونها رو واقعی جلوه دهیم و این کار رو اجرا کنیم. کار خیلی سخت اما خوشایندی است.
 


 

 

CGART : کمی در مورد محیط کارت در ILM برامون بگو، جایی که شاید رویای هر Digital Artist کار کردن در اونجا باشه.

چیزی که ILM رو خاص میکنه افرادی هستند که اینجا کار می کنند. میزان تخصص گرائی افراد در تمام شاخه های Computer Graphics و Visual Effects واقعا حیرت آوره. این باعث میشه محیطی بوجود بیاد که نوآوری رو رشد بده و قدرت بر اومدن از پس مسائل جدید و دشوار رو بهمون بده. از همه بهتر هم صحبتی با کسانی هست که از روز اول من رو به این صنعت علاقمند کردند. اینجا در ILM گذشته ای باور نکردنی وجود داره.

 با ارزش ترین دست آورد های من در اینجا کاراکتر هایی هستند که در فیلم های مختلف برای تکاملشان کار کردم. ماه ها روی هر کدوم از این کاراکتر ها کار میشه تا به نتیجه نهایی برسیم. فراز و نشیب های زیادی وجود داره تا به بهترین نتیجه و خروجی ممکن دست پیدا کنیم، و در نهایت حتی اگه فیلم انتظارات رو هم برآورده نکنه، دیدن کار خودمون روی پرده بزرگ لذت غیر قابل وصفی داره.

  

Pirates of the Caribbean  : CGART  و Star Trek دو عنوان فوق العاده ای هستند که در روند تولید آنها مشغول بودی. کمی در مورد این پروژه ها و تجربیاتت برامون بگو!

Star Trek پروژه ای فوق العاده بود. من روی سکانس آوارها و مخروبه  بعنوان Lead Artist کار می کردم، این سکانس پر از لایه ها و مقیاس ها بود. ما از تکه های عظیم آوار شروع کردیم که تمامشان دستی animate شدند. سپس همین کار را برای آوارها و تکه های با اندازه متوسط، و در آخر هزاران هزار ذرات خرده شیشه و تمام این خرابی ها و اتفاقات با هم تعامل داشتند، طوری که وقتی سفینه حرکت می کرد این ذرات و تکه ها هم به حرکت در می آمدند. همچنین ما لایه هایی از این اتفاقات را در پشت فرم های بزرگتر داشتیم که خیلی برای نشان دادن ابعاد و مقیاس کمک کرد. من همچنین در این پروژه رابطه نزدیکی با تیم Composite داشتم تا نورپردازی قدرتمندی رو بسازیم. ما لایه های زیادی از نورهای حجمی رو برای نشون دادن ابعاد و مقیاس ساختیم و نورهایی که با تعامل با این لایه ها حس بعد را در تمام این لایه ها ایجاد کند.

در آخرین فیلم Pirates هم بعنوان Lead Look Development مشغول بودم و بیشتر تمرکزم روی پری های دریایی بود. این موجودات هم باید خیلی زیبا و هم خیلی ترسناک بنظر می رسیدند، و این یک بالانس ماهرانه بود. ما می دونستیم که اندازه های این موجودات خیلی مهم هستند به همین خاطر وقت خوبی رو برای تحقیق و تجربه برای رسیدن به نتیجه نهایی صرف کردیم. من به همراه View Painter به بازار ماهی فروش ها میرفتیم تا ایده بگیریم! در نهایت یک ماهی خیلی بزرگ خریدیم و با مطالعه و عکاسی از اون در شرایط و سناریو های مختلف نورپردازی کار رو ادامه دادیم. این کار خیلی به ما کمک کرد تا بر پایه واقعیت بتونیم و در ادامه کار هم واقعا بدرد بخور بود. مثل تمام کارهای این چنینی کار ما هم روند جالب و جذابی داشت، از طراحی هایی که صرفا Creature Design بودند تا مرتبط کردن این طرح ها با انسان و تطبیق آنها. در آخر تونستیم یک بالانس خوب از این دو ارائه بدیم و اون رو به خدمت داستان و چیزی که کارگردان می خواست به اون برسه درآوریم. و در کل این پروژه هم با تمام دشواری هایی که داشت خیلی راضی کننده و خوب بود.
 

 

CGART : نظرت درباره مجموعه CGart.ir و فعالیتهای تخصصی اون چیست؟

من به این اعتقاد دارم که مجموعه ای مثل CGart.ir و حضور شما در جایی مثل SIGGRAPH به شدت برای پیشرفت CG مهمه. این فعالیت ها و به جریان درآوردن اطلاعات و دانسته ها به همه کمک می کنه. وجود این مجموعه برای یاد گرفتن، یاد دادن ، برقراری ارتباط با بقیه و انگیزه گرفتن از اونها کاملا مفیده.

 

CGART : چه توصیه ای به هنرمندانی که می خواهند این راه دنبال کنند و موفق باشند داری؟

همیشه توجه زیادی به جزئیات و حاشیه های علاقه اصلیتون داشته باشید. مثلا اگه دوست دارید یک نورپرداز خوب بشین عکاسی رو شروع کنید و کتابهایی درباره Optics بخونید. داشتن یک پایه قوی و پر خیلی می تونه توی این صنعت به شما کمک کنه، خصوصا اگر دنبال این باشید که در پروژه هایی کار کنید که فراتر از مرزهای زمان خودش باشد. از همه مهمتر، خودتون رو به چالش بکشید و اجازه ندید هیچ بهانه ای شما رو در این راه متوقف کنه. اگه این دقیقا همون چیزیه که دوست دارید انجام بدید، با تمام چیزی که دارید به استقبالش برید.

  

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats