نام هنرمند : بوعلی دشتستانی
تاریخ مصاحبه : تیر 1390
وبسایت : http://www.bdbros.com
مصاحبه کننده : کیوان پیشگاه حقی
 
 
 
 
 

 

CGART : سلام آقای دشتستانی، لطفا خودتون رو برای خوانندگان ما معرفی‌ کنید؟

با سلام خدمت شما و خوانندگان گرامی‌ِ شما، اسمِ من بوعلی‌ است و از ۱۷ سالگی و بعد از پایان تحصیلات دبیرستانی‌ به کانادا آمدم. به خاطرِ علاقه زیادم به نقاشی‌، به Sheridan College وارد شدم و بعد از ۴ سال فارغ التحصیل در رشتهٔ کلاسیک انیمیشن شدم. بعد از آن به Seneca College وارد شدم و دورهٔ تخصصی کامپیوتر انیمیشن را گذراندم. بعد از آن به مدت ۴ سال در یک کمپانی Gaming کانادایی آمریکایی مشغول به کار شدم و بازی‌ Mass Effect و Dragon Age حاصل کار تیمی ما بود. بعد از آن تصمیم گرفتم استودیو خودم را به نام  BDbros ایجاد کنم. اخیرا هم قسمت Outsourcing کمپانی من در حال شکل‌گیری است و نامش CG Blue Planet می‌باشد و همانطوریکه مطلع هستید علاقمند به شرکت دادن هنرمندان هموطن خودم هم در این سایت هستم.


CGART : از چه زمانی‌ و چطور به هنر‌های دیجیتال علاقه مند شدید؟

از بچگی‌ بسیار به نقاشی‌ علاقه مند بودم، حتی معلم‌هایم مرتب مادرم را به مدرسه میکشوندن، چونکه فکر میکردند نقاشی‌‌های من رو یکی‌ دیگه برام انجام میده. همانطور که مطلع هستید Sheridan College پرورش دهنده هنرمندان  Disney ،  Dream Worksو تمامی‌ کمپانی‌های انیمیشن مطرح در آمریکای شمالی می‌باشد. من در Sheridan College فوت و فن‌های کلیدی نقاشی‌ را از استادان حرفه‌ای خودم یاد گرفتم و بعد هم دیجیتال را در Seneca College و در کمپانی Gaming یاد گرفتم.


CGART : تخصص یا تخصص‌های اصلیتون چیه ؟

من Concept Artist، Matte Painter ، Art Director، Environment 3d artist هستم.
 
 


CGART
: میدونیم که هنر- صنعت گرافیک کامپیوتری مثل هر رشتهٔ دیگری ۱۰‌ها شاخهٔ تخصصی جداگانه داره. شما چه راه کاری برای هنرمندان پیشنهاد می‌کنید که در شروع فعالیتشون زمینهٔ استعدادی خودشون رو درست پیدا کنند؟

پیشنهاد من اینه که اول باید هنر خودشون رو بشناسند و ببینند در چه زمینه ایی خیلی‌ خوب هستند، بعد با تمرکز روی اون بخش، تا میتونند یاد بگیرند و بهتر و بهترین بشوند. انتقاد پذیر باشند. به عقیده من همیشه فضا برای بهتر شدن هست. حتی کسانی‌ که خودشون رو عالی میدونند می‌تونن بهتر بشن.


CGART : الگو‌های شما چه کسانی‌ هستن؟

همیشه سعی‌ می‌کنم از انسان‌های موفق الگو بگیرم، انسان هایی که فقط با تکیه بر توانایی‌های خود و با امید به خداوند شروع به فعالیت کردند و از صفر به اوج موفقیت و به خواسته‌های خود رسیدند. برای مثال در نقاشی‌ Rubben Sargent، Andrew Loomis. در زمینهٔ فیلم سازی Steven Spielberg و صد‌ها انسان توانمند دیگر.

 

CGART : لطفا راجع به تجربه ای‌ که با شرکت‌های بزرگ داشتید برامون توضیح بدید.

من روی Mass Effect کار کردم که کار بسیار موفقی‌ بود. روی Dragon Age 1 هم کار کردم که اینهم کار خوبی‌ بود. این پروژه‌ها باعث شدند که توانائی‌های خودم رو در زمینه Gaming و کامپیوتر بالا ببرم. الان هم افتخار دارم که با چند تن از CEO‌های کمپانی‌های فیلم سازی آمریکا شمالی همکاری کنم.

 

 CGART : وظیفه شما در پروژه Mass Effect چه بود و چطور بر کارتون از سمت کارگردان نظارت میشد؟

در آن زمان من در استخدام شرکت Gaming بودم و روی Texture، Environment ،Matte Painting و چندین کانسپت کار کردم. Lead Artist به ما برنامه روزانه یا هفتگی میداد که باید سر موقع تحویل میدادیم. Lead Artist و Art Director هر روز به همه آرتیست‌ها سرکشی میکردند و با هر کدام ۱۵ - ۲۰ دقیقه دربارهٔ کارشون صحبت میکردند و نظرات خودشون رو ارائه میکردند. سپس تغییرات مورد نظرشون رو میگفتند.

 


CGART : چطور می‌شه کار تیمی رو گسترش داد و از حداکثر توان افراد بهره برد؟

مطمئنا برنامه ریزی و مدیریت صحیح، تصمیم‌های به جا و عاقلانه، فضای دوستانه و همکاری صمیمانه برای پیشرفت کار، زمان بندی کار، ارزش دادن به کار افراد سخت کوش تیم و ارزشیابی نهایی نتیجه کار تیم، همه و همه منجر به موفقیت یک پروژه میشود و بازدهی تیم را به حداکثر می‌رساند.

 

CGART : در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟ برنامه شما برای آینده چیست؟

در حال حاضر خودم به عنوان Freelance Artist برای چندین کمپانی در آمریکا شمالی کار می‌کنم و همچنین مدیریت شرکت Outsourcing خودم رو هم به عهده دارم. چندین هنرمند روسی و چینی‌ با من همکاری میکنند. در ضمن همانطور که مطلع هستید شرکت جدیدم به نام CGblueplanet.com است که در این شرکت از همکاری هنرمندان ایرانی‌ استفاده شده است. با یاری خدا در آینده فعالیت‌های شرکت CG Blue Planet بیشتر و وسیع‌ تر خواهد شد که بعدا اعلام خواهم کرد. این شرکت باید در ۲ سال آینده با شرکت‌های موجود در آمریکای شمالی رقابت کند. فعالیت گسترده تر و تبلیغات وسیع‌ تر درآمد بیشتری را برای شرکت ما به ارمغان خواهد داشت.

 

CGART : لطفا دربارهٔ سیستمِ Outsourcing برامون توضیح بدید؟

همانطور که می‌دانید زمان در کمپانی‌های بزرگ عامل بسیار مهمی برای پیشبرد سریع‌ کار و انجام یک پروژه می‌باشد. از آنجاییکه کمپانی‌های بزرگ همیشه وقت کافی‌ برای اداره کردن همهٔ کار‌ها رو ندارند برای همین کمپانی‌های دیگه مثل کمپانی ما رو استخدام میکنند که کمکشون کنیم.

 


CGART : چه چیزی باعث شد که شما در بین هنرمندان ایرانی‌ دنبال نیروی حرفه‌ای بگردید؟

من تعدادی هنرمند از کشور‌های روسیه و چین دارم. اما وقتی CGart ، وبسایت هنرمندان ایرانی‌ رو دیدم بسیار خوشحال شدم و همیشه دلم می‌خواست که هموطنان ایرانیم در دنیا بیشتر مطرح بشن. 



CGART : خیلی‌ از این هنرمندان الان در حال خوندن این مصاحبه هستند. برای این افراد چه صحبتی داری که راحت تر بتونن با استفاده از سیستمِ Outsourcing پا به عرصه جهانی‌ بگذارند؟

حرفه‌ای‌ها با تکیه بر توانائی‌های خود و بهتر کردنِ فن‌های هنری در قسمت مورد نظر و تازه کار‌ها با تمرین مستمر و مداوم در زمینهٔ هنری خود میتونند قابلیت‌های خودشون رو بالا ببرند.

 

 

CGART : کمی‌ درباره کتابی‌ که با کمک برادر خودتون منتشر کردید برای خوانندگانمون بگید.

من و برادرم بهرنگ که نویسندهٔ خوب و جوانی است از طرفداران داستان‌های افسانه ای هستیم. در ساله ۲۰۰۵ تصمیم گرفتیم یک ایده از داستان افسانه ایی مناسب برای خوانندگان جوان بسازیم و برادرم که در ضمن دانشجوی ممتاز رشتهٔ مهندسی‌ عمران در دانشگاه آلبرتا می‌باشد، شروع به نوشتن سینا و عقاب مصیبت (Sina and The Eagle of Doom) کرد. این کتاب در مورد پسر جوانی به اسم سینا می‌باشد که در ۱۸ سالگی از زندگی‌ عادی به طور ناگهانی وارد ماجرا‌‌های شگفت انگیز و خیالی در ایران آینده (۱۰۰۰ سال دیگر) میشود. داستان بسیار جالبی‌ است و ما توانستیم ۱۷۰۰۰ جلد از آن را به فروش برسانیم الان هم در حال بحث با ناشر دیگری برای چاپ آن هستیم. لازم به ذکر است که تمام نقاشی‌‌های کتاب رو خودم انجام دادم. در ضمن مصاحبه هم در Breakfast Television در Edmonton داشتیم که روی وبسایت bdbros.com میتونید ببینید. ما قصد ترجمه و انتشار این کتاب را به زبان فارسی و در آیندهٔ نزدیک داریم.

 

 

 

CGART : نظر شما راجع به فعالیت‌های مجموعه وبسایت‌های CGart چیست؟

خیلی‌ خوشحالم و سرافراز شدم و مطمئن هستم که هموطنان هنرمندم با تلاش مستمر موفق و موفق تر خواهند شد. به امید پیروزی‌های بزرگ و با تشکر از وقتی‌ که به بنده اختصاص دادید. در پناه خداوند یکتا.  

 


تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 
 

 
Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved