نام هنرمند : آرش کیسمی
تاریخ مصاحبه : مرداد 1392
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی
 
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام آرش! لطفا کمی از خودت برای خوانندگان ما بگو.
سلام، من یک ایرانی هستم و در تهران متولد شدم. مثل خیلی از بچه های نسل خودم با بازی های کامپیوتری بزرگ شدم. از بچگی به این فکر می کردم که روزی بتونم به عنوان شغلم بازی های خودم رو بسازم.

CGART : در چه رشته ای تحصیل کردی و چطور به 3d علاقمند شدی؟
زمانی که از دبیرستان فارغ التحصیل شدم، چندتا کتاب برنامه نویسی کامپیوتر خریدم و با آنها به خودم C
و C++ یاد دادم. در اون زمان، الگوی حرفه ای من John Carmack بود. جائی خونده بودم که اون به دبیرستان نرفته پس به این فکر کردم که من هم می تونم خودم به یادگیری بپردازم. البته خیلی به جائی نرسیدم و بدین ترتیب تصمیم گرفتم که به مدرسه برگردم و در رشته Computer Science به تحصیل ادامه دهم.

CGART : روزهای اول چطور بود و چگونه برای رسیدن به علاقه ات برنامه ریزی کردی؟
زمانی که من شروع به کد نویسی کردم خیلی اتفاقات در دنیای کامپیوتر ها در حال رخ دادن بود. 3D
تازه داشت در صنعت بازی جا باز می کرد، خصوصا با آمدن Play Station و Nintento 64 . همچنین Windows NT و Pentium Pro تازه فراگیر شده بود. این باعث شد که برنامه نویسی برای من هم هیجان انگیز و هم کمی گیج کننده باشد. من نه تنها باید برنامه نویسی یاد می گرفتم بلکه همزمان باید راجع به تکنولوژی روز و ورود اون به بازار اطلاعاتم را زیاد می کردم. حتی خریدن کامپیوتر یک پروژه تحقیقاتی بود! خیلی چیز ها این روزها خیلی ساده تر و البته ارزان تر هستند.

 

CGART : چطور اولین تجربه جدی خودت رو در انیمیشن و 3D آغاز کردی؟
یک Play Station Development Kit
خریدم و با یکی از دوستانم شروع به ساخت بازی خودمان کردیم. از آنجایی که به مدلهای سه بعدی نیاز داشتیم همزمان شروع  به یادگیری برخی نرم افزار های سه بعدی آن زمان کردم. خیلی همه چیز در دسترس نبود، بخصوص برای PC . کامپیوتر های SGI قابلیت های زیادی داشتند اما خیلی هم گران قیمت بودند. من منتظر عرضه شدن 3dsmax بودم و به محض اینکه انیمیشن سه بعدی یاد گرفتم کارم از برنامه نویسی به انیمیشن تغییر یافت. من شیفته یادگیری انیمیشن شدم و تصمیم گرفتم که یک انیماتور حرفه ای بشم. زمان زیادی نگذشت که تونستم کاری در انیمیشن پیدا کنم. در نهایت در کالج به تدریس انیمیشن مشغول شدم و به هنرجویان زیادی که از من بزرگتر هم بودند درس می دادم. اون زمان خیلی برایم جذاب بود ولی هنوز می خواستم که بازی بسازم. طی چند سال آینده یک پیشنهاد از Sony برای پیوستن به تیم آنها و کار بر روی بازی Planetside دریافت کردم.

CGART : در مدت فعالیت در Sony چه نقشی داشتی؟ کمی از این تجربه هیجان انگیز برایمان بگو!
از هر کاری قسمتی را انجام می دادم، ولی بیشتر روی انیمیشن کاراکتر و Pipeline
متمرکز بودم. تقریبا 90 درصد وقتم برای انیمیشن کاراکتر صرف می شد و بقیه وقت رو به ساختن Tool هایی برای کمک به روند تولید صرف می کردم. بمدت 5 سال در Sony مشغول بودم و یکی از بهترین تجربیات زندگی ام را در آنجا داشتم.

CGART : چه چیز باعث شد Sony را ترک کنی و چه هدفی رو برای خودت تعریف کرده بودی؟
بعد از سالهای زیادی فعالیت در Sony
و انجام کارهای تکراری به این نتیجه رسیدم که می خوام تکنیک ها و تکنولوژی های جدید را یاد بگیرم. همچنین می خواستم Tool های جدیدی رو بسازم که به کارم در انیمیشن کمک کند. هدفم این بود که مهارت های جدیدی رو یاد بگیرم و پس از یک یا دو سال به تولید برگردم. برای به اشتراک گذاشتن این Tool ها یک شرکت تاسیس کردم. از یکی از دوستان نزدیکم کمک گرفتم و ما برای 3dsmax و Maya چند Plugin نوشتیم.

CGART : کمی بیشتر برامون از dRaster بگو؟ نقش شما دقیقا چی بود؟
تا الان، فقط من و دوست عزیزم Andrew Johnson
روی این پروژه کار کردیم. ما برنامه های عمومی و تخصصی CG می نویسیم. ابزار های تخصصی را برای شرکت ها نوشته می شوند و ما خیلی جزئیات آنها را جایی عنوان نمی کنیم. معروف ترین ابزار عمومی که نوشتیم برنامه NEX برای Maya است.

CGART : کمی بیشتر از NEX برامون بگو، این Plugin دقیقا چه استفاده ای دارد؟
NEX
یک Plugin برای Maya است که در شرکت های فعال بسیاری در صنعت بازی و انیمیشن استفاده شده است، از جمله Pixar ، Weta ، ILM ، Blizzard ، EA و Sony که از آن برای ساخت خیلی از مدلهای معروفی که روی پرده سینما ها می بینیم استفاده شده است. NEX برای ساده سازی و مفرح بخش کردم پروسه سنگین مدلسازی طراحی شده است که از خستگی این پروسه بکاهد. چند سال بعد از عرضه NEX ، شرکت Autodesk پیشنهاد استفاده کردن از آن در Maya 2014 را به ما داد. ما هیچوقت پیش بینی نمی کردیم که NEX به این درجه از محبوبیت برسد و دیدن آن بطور رسمی در Maya هنوز هم باورنکردنی است.

CGART : کمی از ابزار های دیگری که توسعه داده اید برامون بگو.
ما همچنین یک Plugin
برای 3dsmax و Zbrush نوشتیم که برای هر دو تقریبا کار مشابهی که در Maya انجام می شود را در Viewport Navigation می کنند.

CGART : کمی از Autodesk و کاری که آنجا انجام میدی برامون بگو.
بعنوان بخشی از NEX
اندی و من در حال کار کردن با Autodesk و توسعه این بخش برای Maya هستیم. همزمان با بخش فنی و طراحی در حال تعامل هستیم. خیلی نمی تونم وارد جزئیات بشم ولی باید بگم که خیلی چیزها برای آینده Maya برنامه ریزی شده است. وقت هیجان انگیزی برای یک Developer و کاربر Maya شدن است.

CGART : چطور خودت رو بروز و آماده نگه می داری؟
من 3d
رو زندگی و تنفس می کنم. با فکر نرم افزارهای سه بعدی به خواب میرم و صبح ها هم با همین افکار از خواب بیدار می شم. همسر و پسرم بقیه زندگی ام را تشکیل می دهند و خیلی وقت برای چیزهای دیگر پیدا نمی کنم.

CGART : آیا برای برگشت به ایران برنامه ای داری؟
پس از مدتهای زیادی، چند سال پیش موفق به بازدید از ایران شدم. واقعا از سفرم لذت بردم و امیدوارم زودتر به ایران برگردم. اگرهنرمند یا متخصصی در ایران علاقمند به ملاقات باشد خوشحال می شوم که اینگونه ملاقات ها رو در سفر بعدیم برنامه ریزی کنیم.

CGART : چه توصیه ای به هنرمندان و حرفه ای هایی که در ایران هستند داری؟
توصیه من اینست که تا جای ممکن روی یک بخش خاص از CG
متمرکز شوید. داشتن اطلاعات کلی از همه چیز و همه جا خوب است، اما وقتی که دانش پایه را فرا گرفتید خوب است که روی یک مورد خاص تمرکز کنید. برای مثال، اگر می خواهید انیماتور خوبی شوید، روی هنر انیمیشن تمرکز کنید. اگر می خواهید یک Rigger خوب شوید تا جای ممکن در مورد Rig کردن مطالعه کنید. همین اواخر با یکی از دوستان ایرانی مستعد در شاخه Zbrush آشنا شدم، از کیفیت فوق العاده کارش می تونید ببینید که زمان زیادی را روی تخصصش صرف نموده است.

CGART : نظرت راجع به مجموعه CGart.ir و فعالیت تخصصی این مجموعه چیست؟
من هنوز در CGart.ir
یک تازه واردم ولی بسیار تحت تاثیر کیفیت آثار هنرمندان ایرانی قرار گرفتم. نیروی فوق العاده مستعدی در ایران در این زمینه وجود دارد و اینجا در آمریکا خیلی ها از آن با خبر هستند. ایرانی ها بخاطر آثار غنی هنری شهرت زیادی دارند. خوشحالم که CGart.ir نقش مهمی در این مورد بازی می کند.

CGART : ممنون آرش! با بهترین آرزوها.
ممنون از شما، امیدوارم خیلی خسته کننده نبوده باشد.

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats