نام هنرمند : امیر صالحی
تاریخ مصاحبه : آبان 1387
وب سایت : http://www.3d-realm.com
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی 
 
 
 
 
 

 

CGART : با سلام لطفا کمی در باره خودتان بگوئید؟

سلام. من امیر صالحی هستم سالهای آغازین زندگی ام را در ایران بوده ام سپس به فرانسه رفتم و پس از آن به آمریکا. زندگی در کشورهای مختلف به من تجربه و انگیزه خوبی بخشید و از این بابت خوشحالم. حدودا هفت سال در فرانسه و باقی را تا به امروز در آمریکا سپری کردم.

CGART : چگونه به هنر و گرافیک علاقه مند شدید و در چه رشته ای تحصیل نمودید؟

در کودکی و در سن ده سالگی با طراحی های زیادی از قلعه و بناهای قرون وسطائی طراحی را شروع کردم کم کم دیدم که این طراحی ها توجه اطرافیانم را جلب می کند به همین خاطر زمان زیادی را برای بهتر شدن در طراحی صرف کردم وقتی در  فرانسه بودم در دوران دبیرستان در کلاس های هنری شرکت کردم و از طریق آن نقاشی رنگ روغن را شروع کردم و همچنین به مطالعه تاریخ هنر پرداختم از اینجا بود که مهارتها و دانش پایه هنر را آموخته و دنباله رو آثار اساتید بزرگ تاریخ مثل  Da Vinci و Waterhouse  و غیره بودم هنگامی که به آمریکا رفتم با 3D آشنا شدم و به سرعت به آن و دیگر هنرهای دیجیتال علاقه مند شدم.

CGART : حرفه اصلی شما چیست و چطور به آن روی آوردید؟

من در حال حاضر Concept Artist  یک شرکت بازی سازی در کالیفرنیا هستم که در زمینه ایجاد محیط های مجازی فعالیت می کند. وظیفه من طراحی مفهومی اشیا ، کاراکتر ها و محیط ها است قبل از آن که 3D کارها و برنامه نویسان آنها را خلق و پرداخته کنند. من طرح های دو بعدی ای را می زنم که هنرمندان 3d کار به عنوان منبع در طراحی خود از آن استفاده کنند. من به وسیله عقد قرارداد با استدیو های مختلف Concept Art را شروع کردم و از تجربه آن استفاده کرده تا بتوانم تمام وقت خود را صرف صنعت بازی سازی کنم.

CGART : مهمترین دانش ها و مهارت های پایه ای که برای این رشته کسب نمودید چه چیز بودند؟

به عنوان یک Concept Artist  باید از عکس های واقعی زیادی استفاده شود تا بتوان یک نقاشی واقعی و باور پذیر خلق نمود و به همین خاطر من اطلاعات زیادی راجع به معماری و همین طور مهندسی کسب کردم این دانش ها واقعا در خیلی از طراحی های محیط و اشیا به کار آمده و کار را راحت تر می کنند. برای مثال طراحی یک شی ساده Satellite Truck برای بازی Socom نیازمند ساعت ها تحقیق روی ماهواره ها و موتورهای دیزلی واقع در Truck ها بود.
 


CGART
: چگونه وارد مراحل جدی رشته خود شدید و چگونه اولیت کار خود را گرفتید کمی درباره آن توضیح دهید؟

اولین کار حرفه ای CG من با شرکت بازی سازی Present Creative   بود . سالها پیش طی عقد قراردادهایی کار با آن را شروع کرده که باعث شد به استودیوهای دیگری چون Pop Cap و Iwin  نیز راه یابم . کار من طراحی پس زمینه هایی برای بازی ها بود کاری که آن زمان خیلی برای من هیجان انگیز بود. آن موقع بیشتر کار را در خانه انجام می دادم و آنها بر اساس ساعات کاری با من حساب می کردند.  به عنوان یک تازه وارد در این صنعت این شرکت های بزرگی بودند و من با تلاش زیادی برای آنها کار می کردم و یاد گرفتم که چگونه این شرکت ها را برای خود نگه دارم و در پروژه های آینده آنها نیز سهیم باشم.  بدین طریق نام خوبی را در این صنعت کسب کردم  که باعث شد از شرکت های بزرگ تر دعوت به کار شوم.

 CGART : دنیای CG دنیای بزرگی است به نظر شما هنرمندان چگونه باید در این عرصه قدم بردارند؟

بله دنیای CG دنیایی پهناور و پر شاخه است به نظر من بهترین کاری که انجام می دهید این است که مرتبا خود را با تکنولوژی و منابع روز پیش ببرید.اگر در CG جدی هستید برای خریدن آخرین مدل Wacom یا سخت افزاری قوی برای رندر پول خود را پس انداز کنید. همان طور که این کار هزینه زیادی دارد وقتی به نتیجه برسد سرمایه تان باز می گردد. تا آنجا که می توانید به سایتهای CG سر بزنید و هر روز کارهای جدید و محبوب را ببینید. من تقریبا هر روز به دنبال آثار جدید افراد مختلف هستم و سعی می کنم تکنیک های جدید را از آثار آنها بیاموزم.

CGART : در CG به چه چیز بیشتر از همه علاقه مند هستید و بزرگ ترین رویایتان چیست؟

خیلی چیزها در CG هست که به آن علاقه دارم ، اما بهترین قسمت کار این است که کار خود را در پروژه های بزرگ ببینید و بازخوردهای آن به گوش تان برسد. به عنوان یک Concept Artist خیلی از اوقات یک بازی کامپیوتری از روی طرح هایی که شما طراحی کرده اید ساخته می شود که وقتی کامل شده آن را ببینید حس هیجان و رضایت زیادی به همراه دارد. بزرگ ترین رویای من  حضور در یک فیلم هالیوودی به عنوان Matte Painter است که اگر  همه چیز به خوبی پیش برود امسال به آن میرسم.
 

 


CGART
: دوست دارم یکی از اولین کارهاتون را ببینم . کمی در مورد آن توضیح دهید؟

اولین رنگ آمیزی دیجیتال کامل من اثر   Queen Amidala از فیلم Star Wars : Episode 1 بود. بعد از این که بر ای خودم یک Wacom کوچک خریدم می خواستم یک کاراکتر خلق کنم و پس از دیدن این فیلم  به طراحی این کاراکتر روی آوردم. اینجا بود که فهمیدم چقدر تجربه و دانش پایه ای من در هنر به کمکم آمد و چقدر راحت Digital Painting را شروع کردم. این اثر با قلمو های ساده  فتوشاپ طراحی شده است و تقریبا زمان زیادی از من گرفت.

 


CGART
: امیر صالحی را نمی شناختم تا این که در سایت Gamewallpapers.com تصویری را با این اسم دیدم. دیدن اسم شما خیلی خوشحال کننده بود کمی در مورد صنعت بازی برایمان بگویید؟

خوشحالم که  آنجا کار من را دیدید، صنعت بازی سازی در آمریکا یک صنعت چند بیلیون دلاری و به سرعت در حال رشد است . اولین چیزی که در مورد آن به آن رسیدم این بود که خیلی راحت با اتمام یک پروژه کارت را از دست بدهی و از طرفی اگر تجربه نداشته باشی ورود به آن بسیار دشوار است. به همین خاطر فهمیدم که بهترین روش برای باقی ماندن در این صنعت این است که مرتبا با کارهای با کیفیت استودیوهای بازی سازی را تحت تاثیر قرار دهی برای یک Concept Artist تعداد موقیت ها خیلی زیاد نیست اما این موقعیت ها شدیدا با اهمیت و اساسی هستند. در این صنعت فرایند تولید بازی یک Pipeline  نام دارد و  Concept Artist  در ابتدای این Pipeline حضور دارند.

CGART : در دنیای CG  چه چیز از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟  نرم افزارها،تکنیک ها،...؟

موثر ترین عامل در CG " علاقه " است، من بدترین کامپیوتر ها و بدترین نرم افزارها را داشتم زمانی که تازه شروع به کار کردم  ، اما علاقه  همیشه راه را بر ای آموختن بیشتر ، تمرین و کسب مهارت هموار می کرد. همانطور که باعث ایجاد انگیزه بیشتر نیز می شد. باید کارهای خودتان را در معرض نمایش گذاشته و از حرفه ای ها بخواهید آن را نقد کنند ، اگر شما به طور صد در صد از کارخود راضی نیستید در مسیر درستی قرار دارید چرا که یک هنر مند با تجربه هیچ وقت از کار خود به طور کامل راضی نیست و     دقیقا همین حس وی را در مسیر پیشرفت قرار می دهد.

CGART : مدت زیادی است که از ایران دور هستید، آیا ارتباط خود را حفظ کرده اید؟ در مورد انیمیشن و صنعت CG در ایران چقدر می دانید؟

درست است، از سال 1981 تا الان در ایران نبوده ام هرچند خانواده و اقوامم در کرمانشاه وتهران هستند. در نظر دارم به زودی سری به ایران بزنم. خوشبختانه فکر می کنم ایران به زودی پروژه های انیمیشن موفقی را تولید کند. تکنیک و تکنولوژی لازم نیز به راحتی در دسترس ایرانی ها می باشد.

 


CGART
: "من می خواهم یک CG کار موفق شوم باید چکار کنم؟"  چگونه به این سوال پاسخ میدهید؟

اولین کاری  که باید بکنید این است که به یک موزه یا کتابخانه سری بزنید و با خرید کتابهایی در زمینه هنر به مطالعه هنرهای کلاسیک و مهارت های اساتید این عرصه بپردازید. ابتدا در طراحی استاد شوید و کم کم رنگ آمیزی  را شروع کنید. کلید موفقیت این است که همیشه خوب به اثری که از آثار شما بهتر و موفق تر است بنگرید. تکنیک خودتان را جلو ببرید و همیشه به محیط اطراف ، اشیا ، شخصیت ها و ... دقت کنید و برای خودتان رنگ ، نور ، ماده و ... را تحلیل کنید.

CGART : همزمان از طریق این سایت اولین دوره مسابقات CG در ایران برگزار شد نظرتان در مورد آن چیست؟

قبلا باید بگویم که وقتی برخی کارهایی که به سایت ارسال شده اند را بررسی می کردم خیلی خوشحال شدم که کارهایی با این کیفیت در ایران انجام می شود. برگزاری مسابقات نیز راهی بسیار کار آمد در ایجاد انگیزه و تشویق هنرمندان در پیشرفت و کسب مهارت است . کارتان عالی است!

CGART : اگر مورد دیگری  به ذهنتان می رسد از شنیدن آن خوشحال می شویم؟

من فکر می کنم اگر یه هنرمند  واقعا به CG علاقه مند است و می خواهد به عنوان رشته اصلی در آن به فعالیت بپردازد، تا وقتی که به رویایش نرسیده نباید از کار دست بکشد. موانع زیادی سر راه است اما هیچ وقت، هرگز دست از کار نکشید! گذر زمان صبر شما را با خوشحالی و احساس غرور فراوان پاسخ خواهد داد.

CGART : از انجام این مصاحبه با شما بسیار ممنونم.به امید موفقیت و شاد کامی.

من هم از شما خیلی ممنونم و از انجام این مصاحبه با شما بسیار خوشحال شدم.

 


تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 
 

 
Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved