نام هنرمند : علی صیفوری
تاریخ مصاحبه : آذر 1387
مصاحبه کننده : کیوان پیشگاه حقی
 
 
 
 
 
 

 

CGART : سلام . لطفا خودتون رو کمی معرفی کنید.

من علی صیفوری هستم ، متولد کرمانشاه ، 1360 .

CGART : هنر را چطور شروع کردید؟ و در چه رشته ای به تحصیل پرداختید؟

هنر رو از کودکی با نقاشی آغاز کردم. ولی همیشه در کنار تحصیلات . رشته من ریاضی بوده و در دانشگاه هم در رشته فیزیک تحصیل می کردم . در حال حاضر هم در رشته ساخت multimedia (فیلم و انیمیشن) در کشور مالزی مشغول تحصیلم.

CGART : چطور به CG علاقه مند شدید؟ چطور آن را شروع کرده و فرا گرفتید؟

در 9 سالگی وقتی اولین کامپیوترم (ZX spectrum) رو دریافت کردم مثل خیلی علاقه من به CG از بازی شروع شد . اون موقع چالش بزرگ من درک مفهوم برنامه نویسی  بود و چگونگی ایجاد CG به وسیله اون .

CGART : تخصصتون چیست ؟ و برای این تخصص چه مهارتهای پایه ای نیاز است؟

بیشتر به عنوان 3D generalist شناخته می شم . به غیر از rigging و animating  در بقیه رشته های 3D مثل modeling ، texturing و rendering تخصصی کار می کنم.
 


CGART
: چقدر از CG رو در تکنیک و نرم افزار می بینید؟ آیا کسی که نرم افزارها رو بخوبی کار کنه لزوما یکCG  کار حرفه ای محسوب میشه؟

اگه به CG از دید هنر نگاه بشه ، نرم افزارها کاملا نقش ابزار را خواهند داشت. به طور مثال یک نقاش باید نقاشی رو بدونه ،بعد از این مرحله می تونه media یا ابزار خودش رو انتخاب کنه . درسته که یاد گیری ابزار خودش زمان و انرژی می بره ، ولی اصل مطلب نیست.

CGART :  کمی از تکنیک خودتون برامون بگید؟

همانطور که اشاره کردم ، تصور ذهنی اولین و پایه ای ترین مرحله کاره . یعنی قبل از هر چیز تصاویر سه بعدی کاملی رو از موضوعی که قرار اجرا بشه در ذهن ترسیم می کنم . بعدش به تکنیک های پایه (که معمولا مستقل از نرم افزار هستند) برای ساخت اجسام می پردازم و سریع ترین متد رو انتخاب می کنم . معمولا این بخش نصف بیشتر پروژه هست. بعد از این ، اجرای کار پیش می آد که تکنیک های نرم افزاری تازه خودشون رو نشون می دن و معمولا در هنرمندان مختلف بنا بر تجربشون این متدها فرق می کنه .

CGART : در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟دوست دارید در CG  به کجا برسید؟ به نظرتون چقدر این رشته فضای کار داره؟

در حال حاضر در حال نوشتن پایان نامه و انجام پروژه در رشته تحصیلیم هستم. هدف اصلی من اینه که VFX supervisor بشم . البته با انتخاب این زمینه یک مقداری از CG خواهم گرفت و بیشتر به تکنیک های سینمایی نزدیک  خواهم شد . خوشبختانه به دلیل افزایش نیاز به تبلیغات و سینما ، صنعت CG به سرعت در حال رشد و توسعه هست . خبر خوب این که برای CG artist خوب همیشه کار هست . فقط کافیه خودمون رو به روز نگه داریم.

CGART :  دوست دارم یکی از کاراتون رو که خودتون علاقه مند هستید ببینم.کمی در موردش برامون توضیح بدید.

کار مورد علاقه خودم "A Pensive Moment " هست که سال 2006 کار کردم و این کار برنده جایزه CG Exellence Award در CGOverdrive سنگاپور شد.
 

 


CGART
: در این راه چه موانعی سر راهتون بود؟ چطور باهاشون کنار اومدید؟

متاسفانه تقریبا در تمام  راه با مشکل مواجه بودم : مخالفت اولیه خانواده به دلیل عدم شناخت . دیگریش نداشتن امکانات آموزشی در شهری مثل کرمانشاه بود.حتی اینترنت هم خیلی رایج نشده بود. خوشبختانه دونستن  زبان انگلیسی بهم کمک کرد تا با مطالعه help نرم افزارها  بتونم نیاز خودم رو برآورده کنم.

CGART : به نظرتون یک 3D کار باید توانایی paint و کار 2D هم داشته باشه؟ بر عکسش چطور؟ رابطه این دو رو چطور تعبییر می کنید؟

همونطور که گفتم یه visual artist (در هر زمینه ای) نیاز داره که پایه ای ترین مطالب رو در این زمینه فرا بگیره. طراحی ، پرسپکتیو و آشنایی با احجام از مهمترین مفاهیم این هنره . مسلما  3D و 2D تفکیک ناپذیرند.

CGART : اولین موفقیت مهمتان چه بود؟

جایزه ای که در سنگاپور گرفتم.

 


CGART
: چرا هنوز CG در ایران اونطور که باید جایگاه خودش رو نداره؟ چرا فیلم سازان ما با CG هنوز بیگانه اند؟

مهمترین مشکل دوستان artist در ایران نداشتن تسلط به زبان انگلیسی هست . خوشبختانه الان منابع آموزشی بسیار زیاد هستند.به جرات می تونم بگم در ایران خیلی سی دی های آموزشی راحت تر از اینجا گیر میآد. فقط کافیه که زبان رو خوب دونست. دومین مشکل نبودن اینترنت پر سرعت هست. CG و انیمیشن با تصویر و ویدئو سر و کار دارند و بدون اینترنت پر سرعت نمی توان مراجع زیادی را گرفت . دوست دارم مطالب بعدی رو در قالب مثال واقعی بیان کنم. اینجا دوست هندی دارم که نسبتا کم سن و ساله و به شدت علاقه مند به CG . روزی نیست که این دوست ما از من سوالی نکنه ، طوری که گاهی واقعا سر درد می گیرم. مشکل بزرگش هم اینه که مطالعه نمی کنه. یعنی سوالاتش فقط در حد بر طرف کردن نیاز های موقتش هستند و و هیچ وقت مطالب عمیقی نمی پرسه. من مدت کوتاهی در آلمان ، برای شرکت pixomond کار می کردم. technical director این شرکت آقای محسن موسوی (ایرانی الاصل و بزرگ شده روسیه) به من می گفت که به هر مطلبی که برخورد می کنیم باید بخونیم . مثلا می خونیم normal mapping . بهتر بریم مطالعه کنیم و ببینیم اصل ریشه این مفهوم چیه ؟

CGART : در مورد انیمیشن چطور؟چه راهی رو پیشنهاد می کنید برای حتی میزان کمی پیشرفت؟

باز هم مطالعه ! البته مطالعه همه جانب و نه فقط تئوری .باید خیلی تست کرد . همیشه تو کار چالش هایی پیش می آد که تا حالا بهشون برخورد نکردیم. این چالش ها ذهن ما رو بارور می کنن . سوال کردن از افراد خبره بسیار کمک می کنه ، به شرط این که جهت دار باشن و عمیق .

 CGART : چه پیشنهادی به CG  کاران ایرانی دارید ؟ خوشبختانه افراد موفق و حرفه ای زیاد در این زمینه مشغول هستند...

خوشبختانه دوستان ایرانی درک بسیار عالی نسبت به CG  دارند . پیشرفت هم بسیار عالی . اگه بتونن این قدرت رو بیشتر به دنیا نشون بدن خیلی عالی تر هم می شه . challenge ها رو شرکت کنن و کارها رو بیشتر برای کنفرانس ها و نمایشگاه های بین المللی بفرستن و نشون بدن که واقعا فعال هستند.

CGART :  آیا تا به حال در صنعت بازی هم فعالیت نمودید؟ این صنعت رو چطور میبینید؟ در ایران چطور؟

خیر ! ولی در ایران دوستانی دارم که در این زمینه دارن بسیار خوب کار می کنن و امید دارم که به زودی کارای خوبی ازشون ببینیم.

 CGART : مدتی پیش در این سایت موفق به برگزاری اولین دوره مسابقات CG شدیم. نظرتون در این مورد چیست؟

 مسابقه و رقابت همیشه سازنده است . خیلی از پرتال های CG در دنیا این کار رو می کنن . به شخصه خیلی خوشحال شدم که دیدم حرکتی از طرف دوستان داخل ایران داره انجام می شه که هماهنگ با بقیه دنیاست.

CGART : ممنون از اینکه دعوت ما رو پذیرفتید . شاد و موفق باشید.

 


تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 
 

 
Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved