نام هنرمند : علی چناری
تاریخ مصاحبه : اردیبهشت 1390
مصاحبه کننده : کیوان پیشگاه حقی
 
 
 
 
 
 

 

CGART : سلام ، لطفا خودتون رو برای خوانندگان ما معرفی کنید.

علی چناری هستم، متولد ۱۳۶۳ پیشینه کار هنری رو در دوران کودکی یا نوجوانی به هیچ وجه نداشتم! از سال ۷۹ به انیمیشن علاقه مند و بعد از اون تا امروز برای یادگیری اون تلاش کردم و هنوز هم در حال یادگیری هستم. سابقه کار به عنوان 3D Generalist، طراح و ادیتور رو در کارهای تجاری داشتم.از ساله ۸۵ بیشتر به عنوان کارگردان و کارگردان هنری مشغول هستم.

 

CGART : چطور به سمت گرافیک کامپیوتری رو آوردید؟ تخصص شما در کدام زمینه هاست؟

از سال ۷۹ با یک کامپیوتر خونگی شروع به کار با نرمافزارهای گرافیکی کردم. اولین باری که لذت خلق یک تصویر متحرک رو تجربه کردم مربوط به زمانی بود که تصاویر واقعی رو با اشکال گرافیکی تلفیق و اونها رو با یک زمانبندی ابتدایی متحرک میکردم. هیچوقت از یاد نمیبرم که شور و شوقی که برای به حرکت در آوردن و جان دادن به یک تصویر داشتم چقدر زیاد بود.بعد از چند ماه اول شروع کار، کم کم متوجه شدم که وسعت دانش مورد نیاز برایه ورود به کار انیمیشن، اون هم به صورت حرفه ای بسیار گسترده هست. از اون پس در صدد کسب تجربه و دانش در زمینه های مربوط به انیمیشن تلاش زیادی کردم. بعضی از اون تلاشها شامل یادگیری طراحی،مطالعه در زمینه سینما و هنرهای تجسمی،یادگیری بعضی از نرم افزارهای تولید انیمیشن،مطالعات در زمینه انیمیشنهای تولید شده در استودیوهای بزرگ و .... بود.از ساله ۸۱ تا ساله ۸۵ به عنوان 3D Generalist در پروژههای مختلفی فعال بودم اما از سال ۸۵ به بعد بیشتر زمان من به کسب تجربه در زمینه کارگردانی و کارگردانی هنری انیمیشن صرف شد که علاقه اصلی من بود. در حال حاضر تخصص اصلی من کارگردانی و کارگردانی هنری در تولید انیمیشن هست.

 

 

CGART : شما به زیبایی در مدل سازی به یک فانتزی  جذاب میرسید. برای علاقه مندان توضیح بدید که چطور میتونن  از راه درست وارد این سبک بشن؟

خب سبک کارتون چه در انیمیشن کامپیوتری چه در کارهای عروسکی و یا دو بعدی و ... یک ویژگی های مشترکی داره که به نظر من با رجوع به آثار انیمیشن سازهای کارتونی کلاسیک میشه تا حدودی با روح اصلی سبک کارتون در انیمیشن آشنا شد .یکی از راههای درست وارد شدن در این سبک چه به عنوان خالق سبک یا طراح تولید مطلع دقیق در هنرهای تجسمی و انجام طراحی Real و بررسی در طبیعت هست و بعد از اون سعی در خلق یک سبک ویژه و کارتونی با استفاده از تلفیق دانش کارتون و Real ، چرا که این روش باعث تکراری نشدن اثار یک هنرمند میشه. متأسفانه خیلی وقتها برای ایجاد سبک کارتون به جایی رجوع میشه که قبلا ساخته شده و با شباهت سازی از اون سبک ها بدون تحقیقات گرافیکی Real باز هم کاری شبیه به کارهای دیگه تولید میشه. امروزه اکثر کارهای کامپیوتر انیمیشن با سبک کارتون رو که  بررسی میکنم متوجه میشم  که با استفاده از تلفیق هنرهای تجسمی غیر کامپیوتری با ابزارهای کامپیوتری یک سبک بی نظیر کارتون رو به وجود میارن و این نشون دهنده اهمیت مطالعات هنری و تلفیق هنرهای دیگر در انیمیشن کامپیوتری رو روز به روز واضح تر میکنه این روند تا حدی پیشرفته که گاهی با دیدن یک انیمیشن در نظر اول ما متوجه ساخته شدن اون کار با کامپیوتر نمیشیم!!

 

CGART : کمی در مورد پیشینه استدیو ویشکا فیلم برامون بگید.

استدیو ویشکا فیلم یک استدیو مستقل هست که در سال ۲۰۰۲ توسط آقای رضا قبادی ، مدیر استودیو تاسیس شد. هدف اصلی استودیو تبدیل شدن به یک تولید کننده بین المللی در زمینه سریال انیمیشن هست،البته تا به امروز ویشکا فیلم فعالیتهای متعددی در ساخته محصولاته رسانه تصویری داشته که از جمله اونها میشه به ساخته تیزرهای تبلیغاتی،ساخته فیلم کوتاه،و مشارکت در ساخت جلوههای ویژه و همچنین انجام انیمیشنهای آموزشی اشاره کرد.

من چندین سال هست که با استودیو ویشکا فیلم همکاری داشتم، واقعا اگر حمایتهای مدیریت مجموعه از تولیدات با کیفیت انیمیشن و صبر و شناخت ایشون از انیمیشن نبود بسیاری از این تجربههای خوب رو امروز به همراه نداشتم. جا داره یکبار دیگه همینجا از موسس و مدیر استودیو آقای قبادی برای تمامی زحماتشون تشکر کنم.

 

 


CGART
: با نگاهی به لیست تیم هنرمندانی که در استدیو ویشکا  کار می کنند، انتظار داریم که کارهای با کیفیت زیادی رو ازشون ببینیم. یک مخاطب چطور و کجا میتونه کارهای مختلف این استودیو رو ببینه؟

البته بسیاری از محصولاتی که برای پخش از رسانه ساخته شده و پخش شده مثل تیزرهای تبلیغاتی دیده شده اما مرجعی که میشه کارهای دیگه استدیو رو اونجا دید اینهاست.

http://www.vishka.com/index.html

http://www.vishka.com/blog/

http://vimeo.com/vishkastudio

http://www.behance.net/vishkastudio

 

CGART : برای تیم های انیمیشن سازی چه توصیه ای به منظور ارائه یک کار با کیفیت دارید؟

شاید اگه اسمش رو توصیه نگذاریم بهتر باشه.در بررسی این موضوع که چطور باید کیفیت رو حفظ کرد باید گفت بخشی از این موضوع به تیم سازنده اثر، مدیریت و نیروی متخصص بر میگرده اما بخش مهمی از کار برای رسیدن به یه گرافیک جذاب و خوب، به مسائل اقتصادی و سفارش دهنده کار مربوط میشه که تیمهای تولید معمولاً تو ایران خیلی با این مشکل مواجه هستند.البته راه کارهایی برای حفظ کیفیت هست،استفاده درست از بخش گرافیک و انتخاب سبک کار بر اساس محدودیت بودجه و شناخت کافی از سفارش دهندههای انیمیشن در ایران میتونه کمکه زیادی بکنه.من در چند تا از پروژههای تولیدی با شرایط ساخت تولید مثل سریع بودن و حجم زیاد تولید بیشترین مسئله ای که کمکم کرد استفاده از تجربههای قبل بود،سعی میکردم پروژه ها رو به سمت گرافیک و سبکی ببرم که ادیت   ،تولید سریع و یا حتی جذابیت رو بشه تو اون کار حفظ کرد البته واقعا این کار بخش سختی از پروژه بود و حتی گاهی بخش زیادی از خواستهها برآورده نمیشد. استفاده از نیروهای با تجربه که تجربه تولید زیادی در این شرایط داشتن و یا کانسپت آرتیست هایی که محدودیتهای تولید انیمیشن سه بعدی رو میدونن و کم کردن ازمون و خطا واقعا میتونه یه انتخاب مهم باشه!!

 


CGART
: آیا به نظر شما انیمیشن های موجود و ساخته شده در ایران دارای استاندارد های لازم هستن؟  شما مشکلات اصلی  رو در چه مسائلی میبینید؟

 نیروهای خوب و با کیفیّتی در ایران وجود دارند اما سطح دانش به هیچ وجه یکسان نیست و روشهای تولید به صورت انفرادی تجربه شده در حالی که تولید منظم و اصولی نیازمند نیروهایی با توانایی نسبتا یکسان و روشهای سیستماتیک تعریف شده هست. نبود دانشگاهها یا مدارس درجه یک برای آموزش انیمیشن به صورت آکادمیک و نبود دانش کافی در بخش مدیریت و تهیه کنندگی انیمیشن یکی از معضلات اصلی هست،من فکر میکنم علاقه زیاد به کار انفرادی به جز خصیصه فرهنگی یکی از دلایلش همین نبود دانش یکسان هست که نیروها رو به سمت یک روش شخصی و کار انفرادی سوق میده. یکی از مشکلات دیگه در تولید نشدن انیمیشن با کیفیت نبود چرخ سالم اقتصادی در ایران هست،هر محصول هنری که موفق به تولید سرمایه نشه دچاره فساد اقتصادی میشه و چرخ تولید رو تخریب میکنه، این مشکل در ایران به شدت به چشم میخوره و ما رو نسبت به آینده انیمیشن ایران دچاره ابهام و شک میکنه.

 

CGART : درآمد این کار رو چطور ارزیابی میکنید ؟

نسبت به زمان و هزینهای که یک شخص برای یادگیری این حرفه میکنه و با توجه به شرایط فعلی به نظره من درآمد این کار در ایران خیلی مناسب نیست. البته قطعاً برای افراد با تخصصهای متفاوت فرق داره،اما تا آنجا که من از دیگر دوستان اطلاع دارم کمتر کسی از درامد و به خصوص امنیت شغلی خودش رضایت داره که این موضوع واقعا باعث تاسف هست. خیلی از نیروهای متخصص، کار مورد علاقه خودشون رو در پروژههای داخلی پیدا نمیکنند و بسیاری دیگه هیچ امنیت شغلی و آیندهای رو نمیتونند متصور باشند!

 

CGART : از کار کدام آرتیست ها الهام میگیرید؟

از آرتیستهای زیادی تو زندگیم تاثیر گرفتم ،حتی گاهی آرتیست هایی که با سبکی که من کار میکنم در یک راستا نیستند. الان بیشتر از ارتیست ها،  فیلمهای پیکسار و شاهکارهای فیلم کوتاه انیمیشن در دنیا در ذهن من میاد که به من انگیزه زیادی برای کار میده.

 

CGART : غیر از انیمیشن آیا فعالیت جدی دیگه ای هم دارید؟

خیر در حال حاضر بیشتر زمان من به ساخته انیمیشن میگذره، در مورد بعضی کارهای هنری دیگه زمان هایی به صورت پراکنده صرف کردم که شاید روزی به اونها بپردازم.

 

CGART : در حال حاضر در چه پروژه ای مشغولید و برای آینده خودتون چه برنامه ایی دارید؟

مشغول کار روی دموی یک پروژه TV Seri برای استودیو ویشکا فیلم هستم. ایده اولیه کارگردانی و نوشتن طرحهای این سریال رو به عهده دارم. همچنین در حال تهیه یک داستان کوتاه برای ساخت یک انیمیشن کوتاه که اون هم برای استودیو ویشکا فیلم تولید میشه. البته چند کار کوچک دیگه هم در استدیو در حال بررسی و انجام هست اما تمرکز اصلی من روی این دو پروژه هست.

 

CGART : نظر شما در رابطه با فعالیت مجموعه وبسایت های CGart چیست؟

در حالی که سایتهای تخصصی انیمیشن بسیار کم هست، واقعا وجود CGart یک نکته بسیار مثبت هست. فعالیتهای اخیر این سایت و نحوه انتخاب رویدادها خیلی حرفه ای تر از شروع کار این سایت شده امیدوارم روز به روز این سایت موفق تر باشه.

 

CGART : باتشکر از اینکه وقت خودتون رو در اختیار ما قرار دادید. برای شما آرزوی موفقیت میکنیم.

با تشکر از اینکه این وقت رو در اختیار من قرار دادید. 

علی چناری.
 

 

 


تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 
 

 
Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved