نام هنرمند : احمد میر
تاریخ مصاحبه : مهر 1392
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی
 
 
 

 

 

 

 

CGART : سلام احمد ، لطفا کمی خودت رو برامون معرفی کن . در چه رشته ای تحصیل کردی و چطور به هنر علاقمند شدی ؟

سلام ، احمد میر هستم . تحصیلاتم رو تا کارشناسی گرافیک خوندم . دقیقا نمیدونم چطور به هنر علاقه مند شدم اما نشونه هاش از بچگی بود .

 

CGART : برای یادگیری بیشتر و ورود به هنرهای دیجیتال چه تلاش هایی کردی و چه راه هایی رو انتخاب کردی ؟

برای ورود به هنرهای دیجیتال که اصولا سرم رو انداختم پایین وارد شدم ! خیلی بهش فکر نکردم .
برای یادگیری بیشتر ، بیشتر طراحی میکنم و سعی میکنم بفهمم توی دنیای واقعی ، چه اتفاق هایی می افته و از همون ها استفاده میکنم . کار آرتیست های دیگه هم معمولا سرنخ هایی بهم میده ...

 

CGART : و کمی در مورد رنگ ، چطور اون رو فرا گرفتی و رنگ آمیزی غیر دیجیتال رو چقدر در این بخش مهم میدونی ؟

در مورد رنگ بخش زیادش حسیه . البته من تو شرکت کمیک استریپی که با بچه ها کار میکردم ، Color Artist بودم و تمرکز روی این بخش بهم کمک کرد که بهتر بشم .

 

 

CGART : کار تخصصیت چیه و تا به حال توی چه شاخه هایی فعالیت داشتی ؟

به خاطر نوع بازار کاری که داریم من تو کارها و شاخه های مختلفی از فیلم و انیمیشن گرفته تا گرافیک و کمیک استریپ کار کردم ، ولی الان بیشتر تمرکزم روی کمیک استریپ هستش و توانایی هام رو تو این جهت پرورش میدم .
اوایل فکر میکردم این پراکندگی میتونه برای من مضر باشه اما امروز بر عکس فکر میکنم و با درکی که از شاخه های مختلف پیدا کردم ، الان میتونم با دید بازتری انتخاب کنم و از نکاتی که یاد گرفتم توی کمیک استریپ هم استفاده کنم .
من فکر میکنم در سال ها ی ابتدایی این پراکندگی و شناخت پیذا کردن از شاخه های مختلف میتونه مفید باشه .

 

 

CGART : کمی درباره ی استایل شخصی کارهات توضیح بده و اینکه چه چیز هایی بیشتر در این استایل برات مهم هستند ؟

معمولا کارهای من توی محدوده خاصی تعریف میشه اما نمیشه گفت استایل مشخصی داره . نشانه های مبهمی از یک استایل دارم اما هنوز راه زیادی تا پخته شدن و جا افتادن دارم . و بر عکس گذشته اصلا عجله ای برای فیکس کردن یک استایل ندارم . ما چون میخوایم میانبر بزنیم از همون سال های آغاز کارمون ، از خودمون انتظارداریم استایل داشته باشیم بنابراین تلاش زیاد در این جهت باعث میشه بی توجه از کنار یه سری مسائل رد بشیم . من بیشتر از استایل اون مراحل Basic برام مهم هستند و از پرداختن به اون ها احساس بهتری دارم.

 

 

CGART : تا به حال در چه پروژه های بزرگی فعالیت داشتی و چه هدف بزرگتری رو برای خودت تعریف کردی ؟

تو پروژه های زیادی بودم ، اما فقط اسم بزرگی داشتند ...
تو کل دوره ی کاریم ، از دوره ای که با بچه های کمیک کار میکردیم خیلی راضیم . گروه صمیمی و حرفه ای بودیم . این اواخر هم یک انیمیشن با کارگردان جمال محمد پور داشتیم کار میکردیم که جو دوستانه ای داشت و کار خوبی بود اما به دلیل مشکلات حوزه هنری متوقف شد .

 

CGART : برامون درباره ی کمیک کمی توضیح بده و اینکه چه تخصص ها و مهارت هایی لازمه ؟

کمیک ، همکاری بین گروه سازنده کمیک و خواننده کمیک برای ساختن و روایت کردن یک داستان است . طراحی برای کمیک هم مثل طراحی برای انیمیشن به مهارت های مختلفی نیاز داره مثل داستان گویی و روایت گری ، زمان بندی ، استایل و گرافیک ، ایجاد هماهنگی و تعادل بین نوشته ها و تصویر ( storytelling ) و ... نوع تاکید و پرداختی به هر کدوم از این مسائل تو گرایش های مختلف کمیک متفاوته .
چند گرایش عمده در زمینه کمیک هست که شامل : 1 – کمیک های آمریکای شمالی ، 2 – کمیک های اروپایی که بیشتر کمیک های فرانسوی و ایتالیایی و اسپانیایی میشه ، 3 – کمیک های آسیایی که بیشتر چین ، ژاپن ، کره و فیلیپین که ما تو ایران بیشتر به گرایش آمریکایی نزدیکیم.
و البته آرتیست های مختلف زیادی هم هستند که هر کدوم به نوعی به یکی از این گرایش ها نزدیک اند .
این موضوع خیلی گسترده است و جا برای صحبت زیاد داره . به علاقه مندان پیشنهاد میکنم کتاب هنر کمیک نوشته اسکات مک کلور و ترجمه رامین رحیمی رو مطالعه کنند .

 

 

CGART : برای کسانی که تازه کار تر هستند چه توصیه ای داری و هم از نظر کاری و هم حرفه ای چه پیشنهاداتی داری ؟

من معمولا توصیه های خودم رو میپیچونم . بنابر این گفتنش به دیگران ...
صحبت های دوستانه ای هست که ترجیح میدم شفاهی بگم و جایی که ثبت بشه راحت نیستم .

 

CGART : در اوقات فراغت خود چه کارهایی انجام میدی و چطور از وقتت در مواقع غیر کار بهره میبری ؟

معمولا بهترین حالتش اینه که با دوستام باشم ، مهم نیست چه کاری انجام میدیم ...

 

 

CGART : نقش برقراری ارتباط با هنرمندای دیگه ( چه ایرانی چه خارجی ) رو چقدر مهم میدونی و شکل درست این ارتباط رو چطور میدونی ؟

به نظر من تمام روند پیشرفت یا توقف ما به این بستگی داره که توی زندگیمون با چه آدم هایی دیدار میکنیم ، همراه میشیم و چه تاثیراتی از اون ها می پذیریم . یکی از راه های پیشرفت اینه که با آرتیست های خوب در ارتباط باشیم . چطوریش رو واقعا نمیدونم . کنار هم قرار گرفتن چند تا طراح به نظر من نتیجه ی بهتری میده تا انفرادی کار کردن.
دلیلش اینه که هر کدوم از ما علایق متفاوتی داریم و روی موضوع خاصی تاکید داریم که دیگری نداره و در معرض دیگران قرار گرفتن باعث میشه که ما توی توانایی های دیگران شریک بشیم و همیشه حاصل جمع 1 + 1 بیشتر از یک هست، همینطور آموزش دیدن روند پیشرفت رو سریع می کنه.
من یکی از نگرانی های اصلیم این مسئله است و آرزو دارم یک راه کم هزینه پیدا کنم تا بتونم پیش معلم های بزرگی مثل Steve Huston
آموزش ببینم .
همینطور بودن تو پروژه هایی که توانایی های مارو به چالش بکشند همیشه خوب و سازنده است .
و البته متاستفانه آدم های بیشعوری هستند که از این نکته سوء استفاده میکنند و به شما میگن که این یه پروژه ی بزرگ واست رزومه میشه و نیازی نیست پولی که حقت هست رو بگیری ... کار کردن با این افراد بی فایده است .
فقط مسئله ی ارتباط با طراح های دیگه نیست . نویسنده های خوب ، نقاشی ، عکاسی و همینطور منابع مالی خوب همیشه کمک کننده اند .

 

 

CGART : بطور کلی وضعیت هنرمندان این عرصه ها ( کمیک ، انیمیشن ، ... ) رو در ایران چطور میبینی و چه صحبتی در این مورد داری ؟

هنرمندان خوب و با استعداد و البته سخت کوش زیاد داریم که با اشتیاق شدید دوست دارند رشد کنند و بهتر بشند . صرف نظر از مسئله ی مهم نبود آموزش درست شرایط در دو حالت به نظر می یاد .
1 – شرایط اجتماعی – محیط و شرایط اجتماعی امروز خیلی هنر پرور و هنر دوست به نظر نمی یاد . سطح فکر جامعه و جهان بینی که میانگین مردم دارند توجهی به این موضوعات نداره . البته هیچ شکایتی نمیشه داشت . هنر و نیاز به زیبایی جز نیاز های اولیه نیست و متاستفانه دغدغه ی جامعه ی امروز ما که داستانش مشخصه .
یکی از دلیل نبود آموزش و جدی نگرفتن هنرمند همین مسئله است .
بر همین اساس اگر بابای دختره ازتون پرسید چه کاره این جای اینکه بگین هنرمندی پرآوازه ای هستین بهتره بگین سوپر مارکت پر آوازه ای دارین ، اینطوری قطعا بسیار قابل اعتماد تر به نظر میرسید .
2 – حالت دوم رو یادم رفت .... !
فکر کنم درباره ی بازار کار و این صحبت ها بود که گفتنش بی فایده است .
در مورد حالت اول منظور تمام کسایی هست که برای ساخت یک انیمیشن یا هر تولید دیگه ای کار میکنند . به نظر من همه ی اون ها در هر قسمتی که کار میکنند سزاوار احترام و درآمد مناسب اند و لازمه که جدی گرفته بشن و دوباره درمورد حالت اول من موضوع رو اینطوری حل کردم که کار من و هنر من یک موضوع شخصیه من این کار رو برای شادی خودم ، برای احساس رضایت خودم و برای رشد خودم و مطرح کردن یا جواب دادن به سوال های انجام میدم . پس در درجه ی اول خالق و مخاطب خود من هستم . لزومی نداره من انتظار تایید یا حمایت یا تشویق از دیگران داشته باشم . و اگر کسی کار من رو دید با کار من و حرف های من ارتباط برقرار کرد ، من رو تایید ، تشویق یا حمایت کرد در واقع این اونه که داره به من لطف میکنه و حتی قرار گرفتن من در بالا ترین سطوح کاریم هم این اجازه رو بهم نمیده که از دیگران طلبکار باشم یا از عدم حمایت اون ها نا امید .

 

 

CGART : فعالیت های مجموعه ی CGart.ir نظیر رویداد ها ، شرکت در نمایشگاه های خارجی و ... چطور ارزیابی میکنی و نظرت در باره ی جایگاه این مجموعه چیست ؟

سایت خوب ، منسجم و فعالیه . خسته نباشید .
امیدوارم روند بهترشدنش ادامه پیدا کنه و بتونه با جذب کردن آرتیست های متفاوت به رشد و حمایت تفاوت ها هم بپردازه .

 

CGART : ممنون از اینکه وقتت رو در اختیارمون قرار دادی ، با آرزوی موفقیت های بیشتر !

ممنون از شما و از همه ی کسانی که این نوشته رو تحمل کردن و آرزوی موفقیت واسه شما و همه ی بچه ها دارم .  

 

تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 

 

 

Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved
 

godaddy web stats