نام هنرمند : عادل عدیلی
تاریخ مصاحبه : اردیبهشت 1387
آدرس وبسایت : www.adel3d.com
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی
 
 
 
 
 

 

 


CGART : سلام عادل، کمی از خودتان برای خوانندگان بگویید، و اینکه چه چیز باعث شد وارد عرصه هنر شوید؟

در سال 1343 در اصفهان متولد شدم، از همان کودکی به هنر علاقمند بودم و همیشه رویای خلق کردن را داشتم و به خاطر همین حس دنیای هنر را انتخاب کردم. دوران نوجوانی را در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گذراندم ، جایی که اساتید بزرگی چون استاد فرشچیان در زمان خودشان آنجا دوره دیدند. رشته نقاشی را شروع کردم و با طبیعت ، آناتومی ، پرسپکتیو و طراحی کار خود را ادامه دادم. در زمینه های مختلف گرافیک ، حجم سازی ، صنایع دستی و بطور کلی هنرهای تجسمی نیز فعالیت داشتم.

CGART : چه چیز باعث شد به گرافیک کامپیوتری روی بیاورید؟ 

کم کم حس کردم نتیجه ای که از گرافیک کامپیوتری چه در شاخه 3d  و چه 2d  بدست می آید فراتر از آن چیزیست که تابحال تجربه کرده بودم و لذتی که در آفرینش وجود دارد در این شاخه بسیار افزون تر و زیبا تر می باشد. بهمین دلیل به این شاخه روی آوردم و در آن زمان با امکانات بسیار اندک چه از لحاظ سخت افزاری و چه نرم افزاری توانستم با نرم افزار 3dstudio  تحت Dos کار CG  را شروع کنم. البته همزمان بدلیل اقتضای کار با نرم افزارهای شاخه 2d مثل Photoshop نیز کار می کردم. بنظر من برای حرفه ای شدن در شاخه طراحی 3d ابتدا باید در شاخه 2d حرفه ای بود و جالب اینست که بعد از کار در دنیای 3d متوجه می شوید که از دید وسیعتری در شاخه 2d برخوردار هستید. 

   


 

CGART : در جوانی چطور هنر را ادامه دادید و کار حرفه ای را از کی شروع کردید؟ 

در دانشگاه رشته صنایع دستی را تمام کردم و در کنار تحصیل به فعالیت های جانبی پرداختم، در حیطه مواردی چون کارگاه های شناخت مواد و حجم، دکوراسیون داخلی، تزیینات معماری، کاشی کاری سنتی و... مدتی هم مسوؤل خانه هنرمندان اصفهان بودم و همچنین در افتتاح موزه هنرهای معاصر و خط اصفهان نقش داشتم. بعد از مشغول شدن به کارهای هنری و به بهانه کار با نرم افزارهای 2d به شناخت و کار با 3d هم پرداختم و کم کم وارد کارهای معماری و ساختمان شدم بطوریکه اولین کار حرفه ای 3d را 11 سال پیش انجام دادم، که بازسازی و شبیه سازی مدل سه بعدی برج جهان نمای اصفهان بود.

 CGART : برای فراگرفتن این هنر از چه منابعی استفاده می کردید؟

 در آن زمان هیچ منبع مناسبی برای آموزش وجود نداشت و تنها منبع کمکی من help خود نرم افزار بود و تجربه ای که در کار به آن دست یافتم. اما کمی بعد توانستم با کتابها و یا مجلات خارجی آن زمان اطلاعات بیشتری کسب کنم. گاهی اوقات هم با آزمون و خطا به توانایی های نرم افزار پی می بردم. البته بنظر من نرم افزار درصد کمی از قضیه است و سابقه و دید فرد در هنرهای تجسمی نقش اصلی را ایفا می کند.

 CGART : چطور توانستید کارهای خود را ترویج داده و در این حرفه پیشروی کنید؟

 همزمان با انجام کارهایم فکر ساخت سایت اینترنتی را در ذهن داشتم و اوایل در سایتهایی چون yahoo geocities برای خود پروفایل ساختم. کمی بعد از سایت هایی چون 3dluvr پیشنهاد پیوستن به آن سایت به دستم رسید که باعث شناخته شدن هر چه بیشتر شد و البته بعد از مدتی سایت خودمان را تاسیس کردیم و به این وسیله آثار خود را روی اینترنت قرار دادم.

 CGART : در کدام قسمت ها علاقه بیشتری نشان داده و به فعالیت پرداختید؟

 مدلسازی، طراحی کاراکتر و محیط، طراحی Texture ها و نیز بخشهایی معماری و تا حدی صنعتی. اما مدلینگ کاراکتر و ایجاد مدلی خوب که قابلیت Animate  شدن را دارا باشد را بطور حرفه ای تر انجام دادم، و مدلی که این خاصیت را دارد مدلی کامل و شامل حالت های مختلف انیمیشن خواهد بود ، بطوریکه حرکات و حالات مختلف کاراکتر باید مدلسازی شود.

 

 


CGART
: در ایران چقدر به این رشته بها داده می شود؟

 خوشبختانه کم کم در این عرصه در حال پیشرفت هستیم. اما هنوز خیلی جا داریم، هنرمندان خوب و حرفه ای کم نیستند، باید سرمایه گذاری انجام شود. شاید هنوز خیلی ار فیلمسازان ما با CG آشنا نباشند یا روی آن سرمایه گذاری نکنند...

 CGART : چه میزانی از کارهای شما با خارج کشور انجام شده است؟ 

اکثر کار من با خارج کشور است. شاید در هند و چین مرا بهتر از ایران بشناسند! اما کسی نباید اینطور حساب کند، نباید حوزه کار را فقط یک یا چند کشور دید بلکه باید دید وسیعتری داشت و کار را تبدیل به یک کار بین المللی کرد.

 CGART : چه توصیه ای برای کسانی که در این رشته فعالیت دارند دارید؟

 اولین موضوع علاقه شخص است. اگر کسی بخواهد در این زمینه موفق شود بنظر من زمینه هنرهای تجسمی بخش مهمی است. همچنین مفاهیم پایه برای کار حرفه ای، مثلا مجسمه سازی برای مدلینگ خوب یا دانستن آناتومی برای طراحی کاراکتر و... . بطور کلی نرم افزار های 3d و 2d را باید به عنوان ابزار نگاه کرد، چه بسا هنرمندانی که با ابزار ساده آثار برجسته ای خلق میکنند.
 

 


تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 
 

 
Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved