نام هنرمند : ابوالفضل بیات
تاریخ مصاحبه : تیر 1387
مصاحبه کننده : امیرحسین عرفانی
 
 
 
 
 
 

 

CGART : سلام ابوالفضل ،لطفا کمی درباره خودت بگو.

من ابوالفضل بیات هستم،متولد 1365 ، دیپلم نقاشی دارم و در زمینه انیمیشن فعالیت می کنم.

CGART : چه چیز باعث شد به انیمیشن علاقمند شوی و از کی بطور حرفه ای وارد این شاخه شدی؟

من از کودکی عاشق کارتونهای دیزنی بودم . بخصوص سیندرلا و شیر شاه ! و دوست داشتم روزی انیمیشن بسازم ولی نمی دونستم انیمیشن چی هست و چطور ساخته می شه ، فقط می دونستم چند تصویر نقاشی شده هستند. نسبت به علاقه ای  که داشتم  در هنرستان رشته نقاشی را انتخاب کردم و از شانس خوب من دبیر درس طراحی مان فارغ التحصیل  رشته انیمیشن بودند  و به علاقه من به انیمیشن پی برده و مرا به همراه چندی از دوستان که علاقه مند به ساخت انیمیشن بودیم ، راهنمایی کرد و ما بلافاصله بعد از اتمام سال تحصیلی با  کمک و کارگردانی مادرم ، "مهری سرخیل" شروع به ساخت انیمیشن کوتاه کلاه قرمزی که بر گرفته از داستان شنل قرمزی بود کردیم.و با اعتماد به نفس بالایی کارمان را به فرهنگسراها ارائه کرده و بر حسب اتفاق فرهنگسرای جوان ما را در این راه حمایت کرد.

CGART : در حال حاضر در کدام بخش انیمیشن فعال هستی ؟ و برای کار چه الگویی داری؟

در حال حاضر هم به کارگردانی انیمیشن می پردازم ،هم طراحی شخصیت انجام می دهم و هم به متحرک سازی آنها می پردازم.الگوی اصلی من والت دیزنی و تیم 9 نفره همراه و همکار او می باشد. که این افراد از اساتیدی هستند که مستقل به ساخت انیمیشن می پرداختند و همگی پیشرو سبک کلاسیک دیزنی بودند.
 


CGART
: حالا که بحث از انیمیشن کلاسیک شد ، نظرت راجع به این سبک و سبک جدید انیمیشن سه بعدی چیست؟
 

به نظر من ورود کامپیوتر به سینما و انیمیشن کمک بسیار بزرگی بود ، تا  جایی که 80 درصد قسمت کار رو بعضا با کامپیوتر انجام می دهند و از دید من گرافیک کامپیوتری خیلی خوب  و عالی نتیجه می دهد . چرا که هم از نفرات پروژه کاسته می شود هم از وقت و هزینه آن ، و در کل زیبایی  و دقت خوبی در کار به وجود می آورد.
 

CGART : به نظر تو ورود انیمیشن سه بعدی باعث کمرنگ تر شدن و یا از بین رفتن نقش انیمیشن دو بعدی نمی شود ؟ بخصوص که در سالهای اخیر بیشتر شاهد این نوع آثار بوده ایم و مخاطبین هم از این سبک استقبال بیشتری می کنند؟
 

بنظر من نه. پایه انیمیشن چه سه بعدی و یا هر سبک دیگر متحرک سازی کلاسیک است و فکر نمی کنم ورود تکنیک های جدید باعث کمرنگ تر شدن  و از بین رفتن متحرک سازی کلاسیک بشود. همانطور که شاهد هستیم خیلی از کمپانی ها مثل پیکسار پایه کار را بر اساس انیمیشن دو بعدی بنا کرده اند. مراحلی چون طراحی استوری برد ، کاراکتر  ، فضا سازی  و حتی متحرک سازی در این کمپانی بر پایه طراحی کلاسیک است.
 

CGART : منظور از این که گفتی متحرک سازی سه بعدی هم ممکن است بر پایه دو بعدی باشد چیست؟


همه ما می دانیم یک صحنه متحرک شده تشکیل شده از کلیدهای اصلی حرکات تشکیل دهنده ، که در خیلی از پروژه ها حرکات اصلی ابتدا روی کاغذ طراحی شده و بعد در محیط هایی چون محیط های شبیه ساز سه بعدی بازسازی می شوند. که آخرین انیمیشن پیکسار
    Ratatouille را می توان به عنوان مثالی از این تکنیک نام برد، چرا که روند یاخت این انیمیشن صد در صد بدون استفاده از تکنولوژی motion capture بوده (در تیراژ پایانی فیلم به آن اشاره شده است.) و پایه کار کاملا طبق روند کلاسیک پیش رفته است.
 

 


CGART
: بنظر تو نقش گرافیک کامپوتری و این سبک در انیمیشن کلاسیک چیست؟

همانطور که قبلا گفتم با ورود انیمیشن سه بعدی انیمیشن دو بعدی کمرنگ نمی شود ،باید اضافه کنم که گرافیک کامپوتری خیلی موارد مکمل انیمیشن دو بعدی بوده و به زیبایی آن کمک بسیاری کرده است.برای مثال صحنه رم کردن گاو میش ها در کارتون شیر شاه، یا غار در کارتون علاالدین.

 


CGART
: در حال حاضر خودت به چه کاری مشغول هستی؟ و از چه ابزارهایی استفاده می کنی؟

من در حال حاضر مشغول به ساخت انیمیشن در زمینه دو بعدی هستم و کار اصلی من طراحی کاراکتر است ، که برای این کار پس از خلق کاراکتر در ذهنم به سراغ کاغذ می آیم و برای پیاده سازی نهایی آن از گرافیک کامپیوتری استفاده می کنم. که بنا بر پروژه مریوط در محیط دوبعدی یا سه بعدی به انجام این کار می پردازم با نرم افزار هایی چون Photo shop ,Corel painter ,Z brush , 3ds max ,Maya.

CGART :  ایده آل خودت را در این رشته در آینده چطور میبینی؟

من در حال حاضر با خانواده ام مشغول کار هستم ،و استودیویی به منظور تولید انیمیشن تاسیس کرده ام و امیدوارم در آینده تولیداتی در سطح کیفیت بین المللی داشته باشیم . ولی علاقه قلبی من کار کردن در کمپانی دیزنی است که آرزوی هر انیماتوری می باشد!

CGART :  نظرت راجع به وضعیت فعلی انیمیشن ایران چیست؟

افتضاح! چرا که خانه از پای بست ویران است. ما انیماتورها هر چقدر خودمان را به آب و آتش بزنیم هیچ فایده ای ندارد! چرا که گره کار به دست مدیران و مسئولین است.  انیمیشن به مانند صنعت رها شده ای می ماند که بازیچه دست مدیران بی تجربه شده است. به نظر من ایران از نظر تکنیک در این صنعت هیچ کمبودی ندارد  و دارای نیرو های جوان و بسیار با استعداد است ولی تکلیفی برای این استعدادها مشخص نشده است. از آموزش گرفته تا تولید همه نیاز به بودجه دارند و فکر کنم مشکل ما انیماتور های ایرانی این باشد که از ما کار خوب نمی خواهند و بودجه محدود ملاک اصلی تولیدات است که در نهایت باعث ضعیف شدن این صنعت شده است.

CGART :  برایمان از خانه انیمیشن بگو ؟

خانه انیمیشن ، اولین مرکز منسجم تولید و آموزش انیمیشن در تهران بود که در سال 1383 تاسیس شد .من در آنجا کارشناس فنی ، انیماتور و مدرس بودم. اوضاع خیلی خوب پیش می رفت و امید اینکه خانه انیمیشن بتواند سکوی ترقی برای انیمیشن در ایران باشد می رفت ولی به دلایلی که در بالا ذکر شد و اختلاف بین سازمانها و مسئولین ، متاسفانه خانه انیمیشن شاهد پایان زود هنگام عمر خود در سال 1385 بود.
 

 


CGART
: دوست دارم یکی از کارهات رو ببینم و راجع بهش صحبت کنی.

من همه کارایی که طراحی کردم رو خیلی دوست دارم و فکر می کنم اگر راجع به یکی صحبت کنم به بقیه ظلم کردم! اما برای مثال این کاراکتر خرس رو انتخاب کردم که برنارد نام داره و جزء کاراکترهای مورد علاقه ام هست که می تونم بگم الهام گرفته از کارهای Tex Avery  است.

CGART : چه توصیه ای برای علاقه مندان و طراحان انیمیشن و گرافیک کامپیوتری داری؟

اینکه هر کاری که می کنند ، مبانی کار رو فراموش نکنند و یک پیش تولید خوب برای کارشون در نظر بگیرند. هرچه پیش تولید طولانی تر باشد مرحله تولید ساده تر و پخته تر می شود. مطالعه خود روی بحث های انیمیشن کلاسیک که فکر کنم پایه کار است را حفظ کنند و مهم تر از همه کار خوب بر گرفته از فکر خوب است و سعی کنیم قبل از انجام هرکاری به آنچه قرار است خلق شود خوب بیندیشیم . گرافیک کامپیوتری ، Stop Motion ،  Cut Out و ... ابزارهایی هستند برای  تولید انیمیشن و برای مخاطب داستان روح اثر خلق شده تاثیر گذار است نه تکنیک. انیمیشن مانند رانندگی است و تکنیک های مختلف مثل اتومبیل هایی با امکانات مختلف.


 


تمامی حقوق بخش مصاحبه متعلق به سایت
cgart.ir است. استفاده از مطالب و عکسها در صورت هماهنگی با [email protected] مجاز است.

 
 

 
Copyright © 2012 - www.cgart.ir - All rights reserved